Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitim Döneminde Rehberlik Hizmetlerinin Öğrenci Deneyimleri Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 40 - 52, 30.06.2022

Öz

COVID-19 pandemisi nedeniyle ülkemizde acil uzaktan eğitime geçilmiştir. Bu doğrultuda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri de çevrimiçi ortamlara taşınmıştır. Rehberlik hizmetleri, öğrencilerin kişisel, mesleki ve psikolojik gelişimi açısından önemli bir yere sahiptir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı uzaktan eğitimde lise son sınıf öğrencilerinin rehberlik ve psikolojik danışma servisi deneyimlerinin açığa çıkarılmasıdır. Araştırma sonucunda elde edilecek bulgular ışığında, uzaktan eğitimde rehberlik hizmetlerinin eksik ve güçlü yönlerinin ortaya çıkarılması ve bu yönde önerilerin sunulması hedeflenmiştir. TÜBİTAK 2209-A programı kapsamında yürütülen bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Adana ili Seyhan ve Saimbeyli ilçelerinden, araştırmacılar tarafından belirlenmiş ölçütlere göre seçilen 10 kişiden oluşmaktadır. Katılımcılar belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu araştırmacılar tarafından hazırlanmıştır. Elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre uzaktan eğitim döneminde rehberlik hizmetlerinden faydalanan öğrencilerin sorunlar yaşadığı ve bu sistemden memnun olmadıkları görülmüştür. Öğrenciler genellikle internet sorunu, dersin sorumlusuna ulaşamama, zamanın kısıtlı olması gibi sorunlar yaşamıştır. Araştırmanın sonucu doğrultusunda ortaya çıkan bulguların uzaktan eğitim sisteminde nelerin düzeltilmesi gerektiği gibi birçok konuya ışık tutacağı ve gelecek araştırmalar için öncü nitelikte olacağı düşünülmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgulara dayanarak çevrimiçi ortamlarda sunulan rehberlik hizmetlerinin öğrenci görüşleri açısından değerlendirilmesi önerilmektedir. Böylece rehberlik hizmetlerinin gelişime açık yönleri ile zorlukları ortaya çıkarılmış olacaktır.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1919B012100303

Kaynakça

  • Anuk, Ö. ve Çetin, C. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189.
  • Avcı, R.,Eroğul, A. R. Ç., ve Zeybek, S. U. (2017). Psikolojik danışma ve rehberliğe (PDR) yönelik mitler ölçeğinin geliştirilmesi ve rehberlik dersinin pedagojik formasyon öğrencilerinin PDR’ye yönelik mitleri üzerindeki etkisi.Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(48), 1-15.
  • Aydın, M. (2019).Nitel veri analizi. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu O. (Ed.). İçinde Eğitimde araştırma yöntemleri (s.461-482). Ankara:Pegem Akademi
  • Aydın Günbatar,S. (2019).Olgu bilim yöntemi.H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu O. (Ed.). İçindeEğitimde araştırma yöntemleri (s.293-315). Ankara: Pegem Akademi
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu E. ve Şahin E. (2020).Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Acedemia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Baltacı,A.(2018).Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme.Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,1,231-274.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri.Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 1(2), 24-40.
  • Çetin Dalgıç, İ., Bulut, E. ve Şengül, R. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde psikolojik danışmanlık ve rehberlik: Nitel bir araştırma. MEB, Siirt Rehberlik ve Araştırma Merkezi-https://siirtram.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/56/01/196828/dosyalar/2021_02/24145245_24143946_PDR_RAM_ARASYTIRMA_SON_HALIY-donuYturuldu.pdf adresinden 12.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 95-112.
  • İçtüzer, E. (2017). Ortaoğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Karagün, E. (2020). Spor bilimlerinde güncel konular ve araştırmalar-2 COVID-19 pandemisiyle. E. Karagün ve O. Yılmaz (Ed.) İçinde Travmatik yaşantı covid-19 sürecinde ruh sağlığın korunması ve egzersiz desteği (s.6-34). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Keskin, M.ve Kaya, D.Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). İnternet haberi.http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr
  • ÖZGÖL, M., Sarikaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
  • Sağlık Bakanlığı (2020). İnternet haberi.https://www.saglik.gov.tr/TR,64544/bakan-koca-tbmmde-koronavirus-ile-mucadeleye-iliskin-sunum-yapti.html
  • Sever, M. ve Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653-1679
  • Tan, H. (2000). Psikolojik danışma ve rehberlik teori ve uygulama (4.Basım). Ankara: MEB Yayınları.
  • Tarhan, S. (2017). İhtiyaç, yeterlik ve mesleki doyum bağlamında rehber öğretmenlerin görev algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1385-1408.
  • Ültanır, E. (2003). İlköğretim birinci kademede: Rehberlik ve psikolojik danışma. (1.basım). Ankara: Nobel Yayınları
  • World Health Organization (WHO). Global surveillance for COVID-19 diseasecausedbyhumaninfectionwithnovelcoronavirus (COVID-19). https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/20200121-global-surveillance-for-2019-ncov.pdf?sfvrsn=9d82f528_4&download=true adresinden 12.05.2021 tarihinde erişildi.
  • Yeşil, Y. (2017). Türkiye'de mesleki eğitimin gelişimi açısından uzaktan eğitim faaliyetlerinin önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 757-767.
  • Yeşilyaprak, B. (2000). 21. Yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri (29. Basım). Ankara: Nobel Yayınları
  • Yüksel Şahin, F. (2021). Psikolojik danışmanların COVID-19’a, yüz yüze ve çevrimiçi psikolojik danışma yapmaya, yüz yüze ve çevrimiçi eğitim almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 496-522.

Evaluation of Guidance Services in terms of Student Experiences in the Distance Education Period

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 40 - 52, 30.06.2022

Öz

Due to the COVID-19 pandemic, emergency distance education has been started in our country. Accordingly, guidance and psychological counseling services have also been moved to online environments. Guidance services have an important place in terms of the personal, professional, and psychological development of students. Therefore, the aim of this research is to reveal the guidance and psychological counseling service experiences of senior high school students in distance education. In the light of the findings to be obtained as a result of the research, it is aimed to reveal the deficiencies and strengths of guidance services in distance education and to present suggestions in this direction. In this research carried out within the scope of the TÜBİTAK 2209-A program, a phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research was from Adana province Seyhan and Saimbeyli districts. consists of 10 people selected according to the criteria determined by the researchers. While determining the participants, the criterion sampling method, one of the purposive sampling methods, was used. The semi-structured interview form was prepared by the researchers. Content analysis was applied to the obtained data. According to the results of the research, it was seen that the students who benefited from the guidance services during the distance education period experienced problems and were not satisfied with this system. The students generally experienced problems such as internet problems, not being able to reach the person responsible for the course, and limited time. It is thought that it will shed light on and be a pioneer for future research. Based on the findings obtained from the research, it is recommended to evaluate the guidance services offered in online environments in terms of student opinions. Thus, the developmental aspects and difficulties of guidance services will be revealed.

Proje Numarası

1919B012100303

Kaynakça

  • Anuk, Ö. ve Çetin, C. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde yalnızlık ve psikolojik dayanıklılık: Bir kamu üniversitesi öğrencileri örneklemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 170-189.
  • Avcı, R.,Eroğul, A. R. Ç., ve Zeybek, S. U. (2017). Psikolojik danışma ve rehberliğe (PDR) yönelik mitler ölçeğinin geliştirilmesi ve rehberlik dersinin pedagojik formasyon öğrencilerinin PDR’ye yönelik mitleri üzerindeki etkisi.Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(48), 1-15.
  • Aydın, M. (2019).Nitel veri analizi. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu O. (Ed.). İçinde Eğitimde araştırma yöntemleri (s.461-482). Ankara:Pegem Akademi
  • Aydın Günbatar,S. (2019).Olgu bilim yöntemi.H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu O. (Ed.). İçindeEğitimde araştırma yöntemleri (s.293-315). Ankara: Pegem Akademi
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu E. ve Şahin E. (2020).Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Acedemia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Baltacı,A.(2018).Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme.Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,1,231-274.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri.Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 1(2), 24-40.
  • Çetin Dalgıç, İ., Bulut, E. ve Şengül, R. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde psikolojik danışmanlık ve rehberlik: Nitel bir araştırma. MEB, Siirt Rehberlik ve Araştırma Merkezi-https://siirtram.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/56/01/196828/dosyalar/2021_02/24145245_24143946_PDR_RAM_ARASYTIRMA_SON_HALIY-donuYturuldu.pdf adresinden 12.05.2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi, Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünyada Eğitim, 95-112.
  • İçtüzer, E. (2017). Ortaoğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Karagün, E. (2020). Spor bilimlerinde güncel konular ve araştırmalar-2 COVID-19 pandemisiyle. E. Karagün ve O. Yılmaz (Ed.) İçinde Travmatik yaşantı covid-19 sürecinde ruh sağlığın korunması ve egzersiz desteği (s.6-34). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Keskin, M.ve Kaya, D.Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). İnternet haberi.http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr
  • ÖZGÖL, M., Sarikaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304.
  • Sağlık Bakanlığı (2020). İnternet haberi.https://www.saglik.gov.tr/TR,64544/bakan-koca-tbmmde-koronavirus-ile-mucadeleye-iliskin-sunum-yapti.html
  • Sever, M. ve Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (COVID-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: Bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653-1679
  • Tan, H. (2000). Psikolojik danışma ve rehberlik teori ve uygulama (4.Basım). Ankara: MEB Yayınları.
  • Tarhan, S. (2017). İhtiyaç, yeterlik ve mesleki doyum bağlamında rehber öğretmenlerin görev algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1385-1408.
  • Ültanır, E. (2003). İlköğretim birinci kademede: Rehberlik ve psikolojik danışma. (1.basım). Ankara: Nobel Yayınları
  • World Health Organization (WHO). Global surveillance for COVID-19 diseasecausedbyhumaninfectionwithnovelcoronavirus (COVID-19). https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/20200121-global-surveillance-for-2019-ncov.pdf?sfvrsn=9d82f528_4&download=true adresinden 12.05.2021 tarihinde erişildi.
  • Yeşil, Y. (2017). Türkiye'de mesleki eğitimin gelişimi açısından uzaktan eğitim faaliyetlerinin önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 757-767.
  • Yeşilyaprak, B. (2000). 21. Yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri (29. Basım). Ankara: Nobel Yayınları
  • Yüksel Şahin, F. (2021). Psikolojik danışmanların COVID-19’a, yüz yüze ve çevrimiçi psikolojik danışma yapmaya, yüz yüze ve çevrimiçi eğitim almaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 496-522.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Akyay 0000-0001-6636-4382

Beyza Sultan Yıldızhan 0000-0001-5244-0444

Proje Numarası 1919B012100303
Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 19 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akyay, M., & Yıldızhan, B. S. (2022). Uzaktan Eğitim Döneminde Rehberlik Hizmetlerinin Öğrenci Deneyimleri Açısından Değerlendirilmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 40-52.