Çalışmanın amacı öğretmen adaylarının sahip olduğu duygusal şemalar, bilişsel esneklik ve sıkıntıyı tolere etme arasındaki yordayıcı ilişkilerin belirlenmesidir. Çalışma grubu 2021-2022 yıllarında Konya ilindeki 309 kadın ve 99 erkek toplam 399 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada verilerin toplanılabilmesi amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Leahy Duygusal Şema Ölçeği II”, “Bilişsel Esneklik Envanteri” ve “ Sıkıntıyı Tolere Etme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan veriler Yapısal eşitlik Modellemesi (YEM) aracılığıyla verilerin analiz edilmiştir. Ortaya çıkan modele göre öğretmen adaylarının duygusal şemaları, bilişsel esnekliklerini ve sıkıntıyı tolere etme düzeylerini yordamaktadır. Bunun yanında sıkıntıyı tolere etme düzeyinin de bilişsel esnekliklerini yordadığı araştırmanın bulguları arasındadır. Öğretmen adaylarının duygusal şemaları hem bilişsel esneklikle hem de sıkıntıyı tolere etme düzeyleriyle negatif yönde bir ilişki göstermektedir. Sıkıntıyı tolere etme ise bilişsel esneklikle pozitif bir ilişki içerisindedir. Bu bulgulardan yola çıkarak öğretmen adayları için duygusal şemaların karşılaştıkları sorunların çözümünde önemli bir faktör olduğu söylenebilir.
The aim of the study is to determine the predictive relationships between the emotional schemas of pre-service teachers, cognitive flexibility and distress tolerance. The study group consists of a total of 399 teacher candidates for 309 women and 99 men in Konya province in 2021-2022 academic year. In order to collect data in the research, "Personal Information Form", "Leahy Duygusal Şema Ölçeği II", "Cognitive Flexibility Inventory" and "Sıkıntıyı Tolere Etme Ölçeği" were used. A corelational screening model was used in the research. The data collected within the scope of the research were analysed through Structural Equation Modelling (SEM). According to the resulting model, the emotional schemes of pre-service teachers predict their cognitive flexibility and level of distress tolerance. In addition, it is among the findings of the research, in which the level of tolerating the distress also predicts their cognitive flexibility. The emotional schemas of teacher candidates shows a negative relationship with both cognitive flexibility and their level of distress tolerance. Distress tolerance, on the other hand, has a positive relationship with cognitive flexibility. Based on these findings, it can be said that emotional schemes for pre-service teachers are an important factor in solving the problems they face.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.