BibTex RIS Kaynak Göster

Kur'an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur'an'ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I)

Yıl 2011, Cilt: 31 Sayı: 31, 145 - 174, 01.08.2011

Öz

Kaynakça

  • ∗ Bu makale, İstanbul Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi’nce 1-3 Temmuz, 2011 Tarihinde, İstanbul’da düzenlenen “Kur’ân’ın Anlaşılmasına Katkısı Açısından Kur’ân Öncesi Mekke Toplumu” Sempozyumu’nda sunulan tebliğin yeniden düzenlenmiş birinci bölümüdür. Makalenin uzunluğu dolayısıyla derginin formatına uygunluğunu temin için ikinci bölüm bundan sonra çıkacak olan otuz ikinci sayıda yayınlanacaktır.
  • “Allah’ın vurduğu boya… Kim Allah’tan daha güzel boya vurabilir ki?...” Bakara, 2/138.

Kur'an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur'an'ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I)

Yıl 2011, Cilt: 31 Sayı: 31, 145 - 174, 01.08.2011

Öz

Kuran-ı Kerim’in toplumu inşasında meydana getirdiği yeniliklerin ve gerçekleştirdiği değişim ve dönüşümün kavranabilmesi için nazil olduğu toplumun insani ve sosyal değerlerinin tanınması ve bilinmesi gerekmektedir. Bu da Kur’an öncesi cahiliye toplumunun kültürel kodlarının bilinmesi ile mümkündür. Kur’an’daki kurban ibadetinin daha iyi anlaşılabilmesi için cahiliye dönemindeki örf ve adetlerin bilinmesi gerekir. Kur’an-ı Kerim kurban ibadetini ilk insanla başlatıp tarihin değişik kesitlerinde varlığına dikkat çekerek bunun “şeâir”, sembol olma özelliğine vurgu yapar. Kur’an-ı Kerim nazil olduğu ortamın bazı adetlerini ibka etmiş bazılarını yeniden düzenlemiş, bazılarını da ilga etmiştir. Yeniden düzenleyerek devam ettirdiği ritüellerden biri de kurban uygulamasıdır. Kurbanlar İslam öncesi putlar için kesilirken, Kur’an-ı Kerim bunu “tevhidi anlayışa” uygunluk sürecine yerleştirerek Allah adına kesilmesini temin etmiştir. Yine İslam öncesi putlar için kesilen kurban etleri zayi olurken Kur’an-ı Kerim’in topluma getirdiği “ahiret anlayışı” ile bunu imkânı olmayanlara verilmesini temin etti. Kur’an-ı Kerim’in getirdiği bir başka husus da kurbanın “takva” esası üzerine oturtulmasıdır. Cahiliye döneminde kurban edilmesi boğazlanarak değil, putlara adanarak kutsallık ve dokunulmazlık kategorisine dâhil edilen bahire, sâibe, vasile, hamî şeklinde uygulamalar da mevcuttu. Bunlar Kur’an-ı Kerim tarafından yürürlükten kaldırılan uygulamalardır

Kaynakça

  • ∗ Bu makale, İstanbul Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi’nce 1-3 Temmuz, 2011 Tarihinde, İstanbul’da düzenlenen “Kur’ân’ın Anlaşılmasına Katkısı Açısından Kur’ân Öncesi Mekke Toplumu” Sempozyumu’nda sunulan tebliğin yeniden düzenlenmiş birinci bölümüdür. Makalenin uzunluğu dolayısıyla derginin formatına uygunluğunu temin için ikinci bölüm bundan sonra çıkacak olan otuz ikinci sayıda yayınlanacaktır.
  • “Allah’ın vurduğu boya… Kim Allah’tan daha güzel boya vurabilir ki?...” Bakara, 2/138.
Yıl 2011, Cilt: 31 Sayı: 31, 145 - 174, 01.08.2011

Öz

Kaynakça

  • ∗ Bu makale, İstanbul Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi’nce 1-3 Temmuz, 2011 Tarihinde, İstanbul’da düzenlenen “Kur’ân’ın Anlaşılmasına Katkısı Açısından Kur’ân Öncesi Mekke Toplumu” Sempozyumu’nda sunulan tebliğin yeniden düzenlenmiş birinci bölümüdür. Makalenin uzunluğu dolayısıyla derginin formatına uygunluğunu temin için ikinci bölüm bundan sonra çıkacak olan otuz ikinci sayıda yayınlanacaktır.
  • “Allah’ın vurduğu boya… Kim Allah’tan daha güzel boya vurabilir ki?...” Bakara, 2/138.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeki Tan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2011
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 31 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Tan, Z. (2011). Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I). Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 31(31), 145-174.
AMA Tan Z. Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I). NEÜİFD. Ağustos 2011;31(31):145-174.
Chicago Tan, Zeki. “Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf Ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I)”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 31, sy. 31 (Ağustos 2011): 145-74.
EndNote Tan Z (01 Ağustos 2011) Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I). Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 31 31 145–174.
IEEE Z. Tan, “Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I)”, NEÜİFD, c. 31, sy. 31, ss. 145–174, 2011.
ISNAD Tan, Zeki. “Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf Ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I)”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 31/31 (Ağustos 2011), 145-174.
JAMA Tan Z. Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I). NEÜİFD. 2011;31:145–174.
MLA Tan, Zeki. “Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf Ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I)”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 31, sy. 31, 2011, ss. 145-74.
Vancouver Tan Z. Kur’an Öncesi Arap Toplumunun Örf ve Adetlerini Bilmenin Kur’an’ı Anlamadaki Rolü: Kurban Örneği (I). NEÜİFD. 2011;31(31):145-74.
 

Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi
Adres: Aşkan Mh. Yeni Meram Cd. No: 136 Meram / KONYA  E-posta: akifdergisi@erbakan.edu.tr
ISSN: 2148-9890  e-ISSN: 2149-0015

Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @akifdergisi 
 Instagram: @akifdergisi  Facebook: @akifdergisi