Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah ed-Dihlevi'de Tevhid ve Şirk Anlayışı

Yıl 2019, Sayı: 47, 377 - 398, 25.11.2019

Öz

İslam dininin temel ilkesini, tevhid inancı
oluşturmaktadır. Buna muhalif olan veya bunu bozan her unsur ise, şirk olarak
nitelendirilmiştir. İslam dininin kendi peygamberinden menkul bu saf tevhid
anlayışında, tarihin akışı içerisinde insan unsurunun etkisiyle çeşitli bozulmalar
olmuştur.  Özellikle farklı inanç ve
kültürlerle beslenmiş kişilerin sonradan intisap ettikleri dini, önceki
birikimleriyle yorumlamaları, dinin aslında bulunmayan şeylerin ona dahil
edilmesine sebebiyet vermiştir. Bu olumsuz durumun, çeşitli dönemlerde farklı alimler
tarafından ıslah veya tecdid gibi isimler altında izalesi yoluna gidilmiştir



Bu makalede, İslam düşünce tarihi gözönünde bulundurulduğunda, tecdid
merkezli çalışmaların simge ismi olan Şâh Veliyyullâh ed-Dihlevî’nin bidatlerle
mücadele bağlamında tevhid ve şirk konusundaki düşünceleri ele alınacaktır. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAltıntaş, Ramazan, İslam Düşüncesinde İşlevsel Akıl, İstanbul, 2003.Aydın, Ahmet, Şah Veliyullah ed-Dihlevî ve Dihlevîlik, Marmara Üniv., S.B.E., (Basılmamış Doktora Tezi), İstanbul, 2013.Bulut, İsmail, Şah Veliyullah Dihlevi’nin Kelamî Görüşleri, (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara Üniv., S.B.E., Ankara, 2007.Daudî, Halid Zaferullah, Pakistan ve Hindistan’da Hadis Çalışmaları, İstanbul, 1995.ed-Dihlevî, Şâh Veliyyullâh, Terc. Özgür Kavak, el-Cüz’ü’l-Latîf fî Tercemeti’l-Abdi’z-Zaîf (Zor Zamanda Âlim Olmak: Şâh Veliyyullâh Dihlevî’nin Kendi Kaleminden Hayatı), Dîvân İlmî Araştırmalar Sy. 17 (2004/2).-------------, Hüccetullâhi’l-Bâliğa, Tahkik: Seyyid Sabık, 2 cilt, Beyrut, 2005.-------------, et-Tefhîmâtü’l-İlâhiyye, Tashîh ve Tahşiye: Üstaz Ğulam Mustafa el-Kasımî, 2 cilt, Haydarâbâd, 1992.en-Nedvî, Vâdıh Reşîd el-Hasenî, Târîhu’s-Sekâfeti’l-İslâmiyye, Leknev (Hindistan), 2014.İbn Manzûr, Cemalüddin Ebi’l-Fadl Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-Arab, Beyrut (Lübnan), 2005.İlhan, Mehmet, Şah Veliyullah ed-Dihlevî’nin Kelamî Görüşleri, Dokuz Eylül Üniv., S.B.E., (Basılmamış Doktora Tezi), İzmir, 2006.Karaman, Hayrettin, İctihâd, Taklîd ve Telfik Üzerine Dört Risale, Şah Veliyyullah ve İkd’ul-Cîd Risalesi, İstanbul, 2000.Kur’ân-ı Kerîm.Mevsûatü’l-Hadîsi’ş-Şerîf el-Kütübü’s-Sitte, Editör: Salih b. Abdilaziz b. Muhammed b. İbrahim, Riyad (Suudi Arabistan), 2000.es-Siyelkûtî, Muhammed Beşîr, eş-Şâh Veliyullâh ed-Dihlevî, Beyrut, 1999.Topaloğlu, Bekir – Çelebi, İlyas, Kelâm Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 2010.Zeydân, Abdulkerîm, el-Vecîz fî Usûli’l-Fıkh, Bağdat, 1976.
Yıl 2019, Sayı: 47, 377 - 398, 25.11.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇAAltıntaş, Ramazan, İslam Düşüncesinde İşlevsel Akıl, İstanbul, 2003.Aydın, Ahmet, Şah Veliyullah ed-Dihlevî ve Dihlevîlik, Marmara Üniv., S.B.E., (Basılmamış Doktora Tezi), İstanbul, 2013.Bulut, İsmail, Şah Veliyullah Dihlevi’nin Kelamî Görüşleri, (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara Üniv., S.B.E., Ankara, 2007.Daudî, Halid Zaferullah, Pakistan ve Hindistan’da Hadis Çalışmaları, İstanbul, 1995.ed-Dihlevî, Şâh Veliyyullâh, Terc. Özgür Kavak, el-Cüz’ü’l-Latîf fî Tercemeti’l-Abdi’z-Zaîf (Zor Zamanda Âlim Olmak: Şâh Veliyyullâh Dihlevî’nin Kendi Kaleminden Hayatı), Dîvân İlmî Araştırmalar Sy. 17 (2004/2).-------------, Hüccetullâhi’l-Bâliğa, Tahkik: Seyyid Sabık, 2 cilt, Beyrut, 2005.-------------, et-Tefhîmâtü’l-İlâhiyye, Tashîh ve Tahşiye: Üstaz Ğulam Mustafa el-Kasımî, 2 cilt, Haydarâbâd, 1992.en-Nedvî, Vâdıh Reşîd el-Hasenî, Târîhu’s-Sekâfeti’l-İslâmiyye, Leknev (Hindistan), 2014.İbn Manzûr, Cemalüddin Ebi’l-Fadl Muhammed b. Mükerrem, Lisânü’l-Arab, Beyrut (Lübnan), 2005.İlhan, Mehmet, Şah Veliyullah ed-Dihlevî’nin Kelamî Görüşleri, Dokuz Eylül Üniv., S.B.E., (Basılmamış Doktora Tezi), İzmir, 2006.Karaman, Hayrettin, İctihâd, Taklîd ve Telfik Üzerine Dört Risale, Şah Veliyyullah ve İkd’ul-Cîd Risalesi, İstanbul, 2000.Kur’ân-ı Kerîm.Mevsûatü’l-Hadîsi’ş-Şerîf el-Kütübü’s-Sitte, Editör: Salih b. Abdilaziz b. Muhammed b. İbrahim, Riyad (Suudi Arabistan), 2000.es-Siyelkûtî, Muhammed Beşîr, eş-Şâh Veliyullâh ed-Dihlevî, Beyrut, 1999.Topaloğlu, Bekir – Çelebi, İlyas, Kelâm Terimleri Sözlüğü, İstanbul, 2010.Zeydân, Abdulkerîm, el-Vecîz fî Usûli’l-Fıkh, Bağdat, 1976.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Güngör 0000-0003-1105-5683

Yayımlanma Tarihi 25 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Güngör, F. (2019). Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah ed-Dihlevi’de Tevhid ve Şirk Anlayışı. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 47(47), 377-398.
AMA Güngör F. Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah ed-Dihlevi’de Tevhid ve Şirk Anlayışı. NEÜİFD. Kasım 2019;47(47):377-398.
Chicago Güngör, Fatih. “Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah Ed-Dihlevi’de Tevhid Ve Şirk Anlayışı”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47, sy. 47 (Kasım 2019): 377-98.
EndNote Güngör F (01 Kasım 2019) Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah ed-Dihlevi’de Tevhid ve Şirk Anlayışı. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47 47 377–398.
IEEE F. Güngör, “Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah ed-Dihlevi’de Tevhid ve Şirk Anlayışı”, NEÜİFD, c. 47, sy. 47, ss. 377–398, 2019.
ISNAD Güngör, Fatih. “Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah Ed-Dihlevi’de Tevhid Ve Şirk Anlayışı”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47/47 (Kasım 2019), 377-398.
JAMA Güngör F. Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah ed-Dihlevi’de Tevhid ve Şirk Anlayışı. NEÜİFD. 2019;47:377–398.
MLA Güngör, Fatih. “Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah Ed-Dihlevi’de Tevhid Ve Şirk Anlayışı”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 47, sy. 47, 2019, ss. 377-98.
Vancouver Güngör F. Bir Müceddid Olarak Şah Veliyullah ed-Dihlevi’de Tevhid ve Şirk Anlayışı. NEÜİFD. 2019;47(47):377-98.
 

Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi
Adres: Aşkan Mh. Yeni Meram Cd. No: 136 Meram / KONYA  E-posta: akifdergisi@erbakan.edu.tr
ISSN: 2148-9890  e-ISSN: 2149-0015

Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @akifdergisi 
 Instagram: @akifdergisi  Facebook: @akifdergisi