Ortaçağ’da 13. ve 15. yüzyıl aralığında dini yapılar Gotik mimariden etkilenerek inşa edilmişlerdir. Hristiyanlığın tüm dünyada yayılmasında Gotik sanatının doruğa çıkmasının etkisi olduğu düşünülmektedir. Tanrıya ulaşmak, insanoğlunun başaramayacağı soyut bir kavramdır. Gotik mimari üslupla yedi kat göğe ulaşmak tabirini, bu dini yapılar doğrulamaktadırlar. Gotik dönemde yapılan katedraller; mimarların ve sanatçıların kendi sanat dallarına özgü yarış içerisinde olduğuna tanıklık etmektedir. Özellikle Küdüs’e giden yolu işaret eden batı cepheleri katedrallerin özelleştiği ve birçok farklılıkların açıkça gözlemlendiği cephelerdir. Buluştukları ortak noktaların en önemlisi Tanrı’ya ulaşma çabası içerisinde hep daha yükseğe çıkmak ve sivrileşmektir. Bu tezde, Lefkoşa ve Mağusa’da bulunan ve Osmanlı döneminde camiye dönüştürülmüş iki katedral, Avrupa’da Gotik mimari üslupta yapılan önemli katedraller örnek alınarak incelenmiştir. St. Sophia Katedrali Selimiye Cami ve St. Nicholas Katedralleri Lala Mustafa Paşa Cami , Ortaçağ’dan Kıbrıs’a miras kalan Gotik eserlerdir. St. Sophia ve St. Nicholas katedralleri yüzyıllar boyunca geçirdikleri depremlerle, savaşlarla Kıbrıs adasının farklı tarih aralıklarında bir çok farklı kültüre ev sahipliği yapmış ve bugüne kadar gelmiştir. Fakat bu tarihi eserlerin orijinal mimarileri nasıldı? Ne kadar değişikliğe uğradılar? Yapılan değişiklikler nitel araştırmalar sonucunda resimler ve belgelerle kanıtlanmıştır. Gotik üslubun çıktığı dönemde Kıbrıs adasında Lüzinyan yönetiminin olduğu bilinmektedir. Fransa’da yapılan katedraller örnek alınarak inşa edilen St. Sophia ve St. Nicholas Katedralleri, Osmanlı Dönemi’nden günümüze kadar Selimiye ve Lala Mustafa Paşa Cami olarak hizmet vermiştir. Camiye dönüştürülmeden önce Avrupa’daki örneklerine ne kadar benziyorlardı? Farklılıkları nelerdir? Gotik katedral olarak hangi mimari öğelere sahiptirler? Sonrasında mimari olarak kayıpları neler olmuştur? Elde edilen nitel veriler ve yapılan araştırmalar sonucundaki bulguların, sonraki akademik çalışmalar için tartışma zemini hazırlayacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Kıbrıs; Gotik mimari; St. Sophia Katedrali; St. Nicholas Katedrali; Reims Katedrali; Notre Dame De Paris Katedrali; Chartres Katedrali
Kıbrıs Gotik mimari St. Sophia Katedrali St. Nicholas Katedrali Reims Katedrali Notre Dame De Paris Katedrali Chartres Katedrali
In Middle Age between 13th and 15th centuries, religious buildings have been constructed by idolizing Gothic architecture. Intention of making the Christian religion to peak, art in Gothic style has become more prevalent. Reaching out to God is an intangible thing that the human race is not capable of. However, with the Gothic architecture, it has been proved by going high with seven floors upwards through the sky. It is pretty obvious that the cathedrals which have been built up; made the architects as well as artists to get in to some kind of competition. Western fronts that are pointing to a path which leads to Jerusalem have made cathedrals this special where various differences can mostly be observed. The common thing about these cathedrals is that all have been built up on a behalf of getting closer to the God by making them more sharp and high. In this thesis, in Nicosia and Famagusta, there are two cathedrals which have been turned into a mosque during Ottoman’s period. These buildings have been constructed by idolizing the Gothic-styled examples of them in Europe. Masterpieces like St. Sophia Selimiye Cami and St. Nicholas Lala Mustafa Paşa Cami have passed on to Cyprus from Middle Age as cathedrals in Gothic style. In reality, these work of arts have survived many earthquakes or wars so, Cyprus came until this time by hosting various cultures at different times. How was the original architecture of the mosques and how much they have changed until this time? If any difference has occurred, where it exactly happened. Those changes have been proved by several photos and data after a research. It is known that when the Gothic style came to the light, Cyprus Island was under administration of Lusignan Kings. St. Sophia and St. Nicholas have been constructed by idolizing the cathedrals in France. Since the Ottoman period, these cathedrals are serving the population as mosques. Before they have been turned into a mosque, how much they were alike with their examples in Europe? What they had as being a cathedral? What they have lost as architecture after reconstructing into a mosque? As a result of qualitative data and the researches may possibly shed a light to a possible upcoming debate for academic studies. Key words: Cyprus; Gothic architecture style; St. Sophia Cathedral; St. Nicholas Cathedral; Reims Cathedral; Notre Dame De Paris Cathedral; Chartres Cathedral
Cyprus Gothic architecture style St. Sophia Cathedral St. Nicholas Cathedral Reims Cathedral Notre Dame De Paris Cathedral Chartres Cathedral
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Tüm Hakları Saklıdır - Yakın Doğu Üniversitesi MİMARLIK FAKÜLTESİ DERGİSİ, CC-BY-NC lisansı altında açık erişimli bir dergidir.