Bu akademik çalışmada, anayasa hukuku ve siyaset bilimi özelinde, anayasal vatanseverlik kavramının 2.Dünya Savaşı sonrası dönemdeki tarihsel gelişimi, siyaset bilimi teorisi olarak tanımlanması, disiplinler arası bilimsel çalışmaların anayasal vatanseverlik konseptine katkısı, anayasal vatanseverlik kavramına getirilen eleştiriler ve anayasal vatanseverlik kavramının teorisyenleri tarafından eleştirilere ilişkin açıklamalar ele alınmaktadır. 2.Dünya Savaşı’nda ırka ve etnik yapıya dayalı siyaset (Nazi Almanyası özelinde) soykırım, işkence ve toplama kampları (Amerikalı Japonların toplama kamplarına alınması, Yahudi toplama kampları ve Yahudi soykırımı) gibi savaş suçlarını ve insan hakları ihlallerini doğurmuştur. Liberal demokratik anayasal sistemin 2.Dünya Savaşı sırasında yaşanan insan haklarını ihlallerinin yeniden yaşanmasını engelleyeceği öngörülmüştür. Anayasal vatanseverlik konsepti liberal demokratik değerlerin anayasal normlar olarak yer almasıyla toplumu oluşturan bireylerin anayasal normlar ekseninde birlik ve beraberlik sağlamasından doğmaktadır. Toplumun anayasal normlara olan bağlılığı ve liberal değerler ile bireylerin birbirine gösterdiği saygı anayasal vatanseverlik olarak tanımlanmaktadır. Anayasal vatanseverlik kavramı bir siyaset bilim teorisi olarak 2.Dünya Savaşı sonrasında, post-milliyetçi dönemde Batı Almanya’da ortaya çıkmış bir kavramdır. Anayasal vatanseverlik kavramı temelinde geleneksel toplumsal kimlik tanımının aksine post-geleneksel (etnik, ulusal kültürel ve tarihsel değerlerden faydalanılmadan) bir toplumsal kimlik tanımı yapılmıştır. Dolf Sternberger tarafından 1979 yılında Batı Almanya’da ilk kez siyaset bilimi literatüründe anayasal vatanseverlik kavramı kullanılmıştır. Sonrasında anayasal vatanseverlik kavramı Jürgen Habermas tarafından geliştirilmiş ve liberal değerler ekseninde yeniden düzenlenerek İngilizce literatüre kazandırılmıştır. Jan-Werner Müller tarafından ise anayasal vatanseverlik kavramı detaylandırılmış, toplumsal birlik ve beraberliğin yasama ve yürütme faaliyetlerine, devletin kamusal otoritesine ilişkin anayasal normlar üzerinde olmasının yeterli olduğu savunulmuştur. Müller, toplumu oluşturan bireylerin yerel, kültürel, tarihsel değerlerine göre diğer anayasal normları yorumlamasının ise siyasal partilerin doğmasını sağlayacağını ve anayasal kültürün oluşacağını belirtmiştir. Siyaset bilimci George Kateb ve William E. Connolly; hukukçu Chaim Gans ve Joseph Weiler tarafından anayasal vatanseverlik kavramına getirilen eleştiriler disiplinler arası çalışmalardan da faydalanılarak anayasal vatanseverlik kavramının teorisyenleri olan Habermas ve Müller tarafından cevaplandırılmıştır. Liberal demokratik değerler ekseninde toplumsal huzur ve barışın sağlanmasını hedefleyen anayasal vatanseverlik kavramı evrensel düzeyde devletler arasında da barışı sağlamayı hedeflemektedir.
Anayasal Kimlik Anayasal Vatanseverlik Anayasal Kültür Post-Milliyetçi ve Post-Geleneksel Toplumsal Kimlik Liberal Demokratik Anayasal Sistem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1 |