Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İstanbul Örneğinden Hareketle Bir Arada Yaşama Kültürü Üzerine Kavramsal Bir Çerçeve

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 202 - 219, 31.12.2022

Öz

Farklılıkların zenginlik olarak görülebilmesi için farklı fikirler ve kültürel dinamikler, hâkim kültürün ana değer ve özelliklerine saygılı olmak zorundadır. Bir diğer ifade ile farklılıklar kendi değer ve mevcudiyetlerini ifade ederken bir diğer taraftan da bütün bu farklılıklar hâkim kültürün değer ve özellikleri ile uyum içerisinde var olmak zorundalardır. Her kültürel değerin ve yeniliğin bir toplumdan diğerine aktarımının olması aynı zamanda o yeniliğin muhteva ettiği zihinsel arka plan, değer ve davranışların da taşınmasına neden olmaktadır. Bireylerde inanç ve düşünce hususlarında farklılıkların var olması fıtratlarının farklı olmasından dolayı son derece olağan ve beklenen bir durumdur. İnanç ve düşünce farklılığının insanlığın bir gereği olarak görüldüğü zaman ise toplum farklılıklar ile bir arada yaşamayı başaran bir toplum olacaktır. Ancak bu toplum farklılıkları zenginlik olarak görür ve işte o zaman gelişmeye, ilerlemeye devam eder. Toplum içerisinde inanç, ibadet ve düşünce özgürlüğü hususlarında ortak bir paydada buluştuğu bireyler ile beraber yaşama çabası içerisinde olduğunda gerçek bir uzlaşı meydana gelir ve ancak bu yöntem ile toplumsal birliktelik bozulmadan bir arada yaşama iradesi var olarak çözüm üretebilir hale gelir. Bu tavır ve hal içerisinde olan bireyler ise bireysel ve toplumsal ilişkilerinde daha hoşgörülü ve ayrışma yanlısı olmadan meselelere çözüm üretebilmektelerdir.

Kaynakça

  • Akyüz, N. (1997). Dinin Nesnelleşmesi. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 37(1), 273-303.
  • Aktay, Y., & Köktaş., M.E. (2007). Din Sosyolojisi. Vadi Yayınları.
  • Altaş, N. (2003). Çokkültürlülük ve Din Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Arslantürk, Z. (1995). Araştırma Metot ve Teknikleri. İstanbul. İFAV Yayınları
  • Arslantürk, Z., & Amman, T (2008). Sosyoloji (Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler. 5. Basım. İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Aslan, A. (2011). Dini Çoğulculuk, Ateizm ve Geleneksel Ekol, İstanbul: İSAM Yay.
  • Aktay, Y. (1997). Body, Text, Identity, The Islamist Discourse of Authenticity in Modern Turkey, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: ODTÜ.
  • Akın, M.H. (2011). Toplumsallaşma Sözlüğü. 1. Baskı. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Bağlı, M., & Özensel, E. (2013). Çokkültürlü Vatandaşlık. 2. Baskı. Konya: Çizgi Kitabevi,
  • Baumann, G., (1999). Çokkültürlülük Bilmecesi, Çev. Işıl Demirakın, İstanbul: Dost Kitabevi, 1999.
  • Beck, U. (1992). The Risk Society: Towards Another Modernity, London, Sage.
  • Ben-Sasson, H.H., (1999). A History of the Jewish People, Cambridge: Harvard University Press.
  • Berger, P. L., (1969). The Sacred Canopy: The Social Reality of Religion, (Türkçesi, 1991, Dinin Sosyal Gerçekliği, çev. Ali Coşkun, İstanbul: İnsan).
  • Belge, M. (1983). Türkiye’de Gündelik Hayat Haz: Fahri Aral. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi. İstanbul: İletişim Yayınları. Cilt: 3 ve 4, 836-876.
  • Berger, P., & Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi (Çev.V.S. Öğütle). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Creswell, W. John (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. (Editörler: Mesut Bütün ve Selçuk Beşer Demir). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Coşkun, A. (2005). Din Toplum ve Kültür, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Çapcıoğlu, İ. (2012). Between I and We: Coexistence Experience in Anatolian Turkish-Islamic Culture. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17 (2), 35–49.
  • Çapcıoğlu, İ. (2017). Anadolu İrfan Geleneğinde Birarada Yaşamanın Temel Değerleri: Hacı Bayram-ı Veli Örneği. Uluslararası Hacı Bayram-ı Veli Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Cilt: 1, 143-150, Ankara: Eğitim Kültür Akademi Derneği Yayınları.
  • Doytcheva, M. (2016). Çokkültürlülük. (Çeviren: Tuba Akıncılar Onmuş). İstanbul: İletişim.
  • Dönmezer, S. (1992). Sosyoloji, Ankara: Savaş Yayınları.
  • Durkheim, E. (2005). Dini Hayatı İlkel Biçimleri (Çev. F. Aydın.) İstanbul: Ataç Yay.
  • Düzgün, Ş.A. (2015). Bir Arada Yaşamanın Ahlakî Ve Felsefi Temelleri. Kelâm Araştırmaları Dergisi, 13(2), 583-592.
  • Eickelman, D., & Piscatori, J. (1996). Muslim Politics, New York El-Azmeh, Aziz, 1993, Islams and Modernities, London: Verso.
  • Eliot, T. S. (1981). Kültür Üzerine Düşünceler. Çev. Sevim Kantarcıoğlu, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1981.
  • Frayer, H. (2016). Din Sosyolojisi, Doğu Batı Yayınları.
  • Fichter, J. (1996). Sosyoloji Nedir? Çeviren: Nilgün Çelebi, Ankara: Attila Kitabevi.
  • Fukuyama, F. (1995). Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press (Türkçesi, Güven: Sosyal Erdemler ve Refahın Yaratılması, çev. Ahmet Buğdaycı, İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2000.
  • Hungtington, S. P. (1993). The Clash of Civilizations? Foreign Affairs, 72(3): 22-49.
  • Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity, London: Politiy Press (Türkçesi, Osman Akınhay, Modernliğin Sonuçları, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji, Çev. Hüseyin Özel-Cemal Güzel, Ankara: Ayraç Yay.
  • Gözen, R. (2004). Uluslararası İilişkiler Sonrası Çoğulculuk, Küreselleşme ve 11 Eylül, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Gardiner, M. (2016). Gündelik Hayat Eleştirileri (B. Taşdemir, D. Özçetin). İstanbul: Heretik Yayıncılık.
  • Güngör, E. (1986). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Habermas, J. (2002). Öteki Olmak Ötekiyle Yaşamak, Çev. İlknur Aka, İstanbul: YKY.
  • Hatiboğlu, M.S. (2004). Hoşgörü Açısından Müslümanlar ve Ehl-i Kitap, Müslüman Kültürü Üzerine, Ankara.
  • Köseoğlu, B. (2012). Kur’an’ın Nüzulü Döneminde Ehl-i Kitapla İlişkilerin Kur’an Metnindeki Yansımaları, Diyanet ilmî Dergi, 48/4. Ankara, s. 77-92.
  • Kuzgun, Ş. (1993). Kur’an-ı Kerim’e Göre Hristiyanlık ve Hristiyanlar. Asrımızda Hristiyan-Müslüman Münasebetleri, İstanbul. s. 61-79.
  • Meriç, C. (1986). Kültürden İrfana, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • Moles, A. (1983). Kültürün Toplumsal Dinamiği, Çev. N. Bilgin, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Kalın, İ. (2003). Batı’daki İslâm Algısının Tarihine Giriş. Divan İlmi Araştırmalar, 15 (2), 1-51.
  • Karakaş, M. (2015). Modernlik Küreselleşme ve Türkiye’nin Kimlikler Evreni (1. Baskı). İstanbul: Küre.
  • Kaya, A. (2014). Giriş: Ötekini Anlamak Mümkün mü? (Derleyen: A. Kaya). Farklılıkların Birlikteliği (Türkiye ve Avrupa’da Bir arada Yaşama Tartışmaları). İstanbul: Hipernik Yayınları,11-37.(1. Baskı).
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü Yurttaşlık Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Reyyan Akkaş 0000-0002-3638-3803

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2022
Kabul Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkaş, R. (2022). İstanbul Örneğinden Hareketle Bir Arada Yaşama Kültürü Üzerine Kavramsal Bir Çerçeve. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 4(2), 202-219.
Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.