ÖZ
Karlı işletmeciliğin az sayıdaki alt faaliyet alanı ile sınırlı kaldığı demiryolu taşımacılığı, verilen hizmetin kamu hizmeti olarak değerlendirilmesi nedeniyle uzun yıllar boyunca büyük oranda kamu kuruluşları tarafından verilegelmiştir. Bu sayede sektörde oluşan zararlar kamu tarafından finanse edilmiş ve faaliyetlerin devamlılığı sağlanmıştır. Özelleştirmeler sonrasında sektördeki özel şirket sayısının artması ve ticarileşme/şirketleşme eğilimiyle birlikte kamu girişimlerinin artık daha kar odaklı bir işletme yapısına geçmeleri, demiryolu sektöründe sermaye yapısı kararını hem eskisinden daha kritik, hem de bu tür bir finansman sorununun analizini mümkün kılacak veri setini erişilebilir hale getirmiştir. Bu çalışma dokuz ülkeden toplam otuz üç halka açık demiryolu şirketinin sermaye yapılarının belirleyicilerini ele almaktadır. Analiz sonuçları, şirket büyüklüğü ile finansal kaldıracın aynı yönde hareket ettiğini, artan karlılık, kamu sahipliği, maddi varlık yoğunluğu ve likiditenin ise finansal kaldıraç üzerinde azaltıcı bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Bu sonuçların hem sektörde faaliyet gösteren teşebbüsler, hem de sektörü düzenleyen kamu otoriteleri için karar alma süreçlerinde dikkate alınacak önemli bir faktör olacağı düşünülmektedir.
Sermaye yapısı Finansal kaldıraç Karlılık Likidite Şirket büyümesi Demiryolu sektörü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | MUHASEBE VE FİNANS |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |