Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATING HIGH SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS OF ‘INSPIRING FOREIGN LANGUAGE TEACHER’

Yıl 2024, , 137 - 152, 25.03.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1412985

Öz

The purpose of this study is to examine high school students' perceptions of the concept of inspiring foreign language teacher. Fifty-eight students studying at two different high schools within the Ministry of National Education in Nevşehir province participated in the study, which was designed with the phenomenological approach, one of the qualitative research methods. Data were collected using a semi-structured interview form and subjected to content analysis. In the coding done separately by the researchers, the agreement rate among the coders was calculated as 0.94. Research findings show that students mostly consider the concept of inspiring teacher in terms of teacher-student relations, followed by personal attributes, professional competencies and attitude towards the profession. Foreign language teachers, whom the participants consider inspiring, come to the fore firstly in terms of their professional competencies, then their personal attributes, teacher-student relations and attitudes towards the profession. The participants also stated that the foreign language teachers they consider inspiring had some impact on their language learning, personal and educational lives. The research findings were discussed in relation to the literature and suggestions were made to teacher educators, curriculum developers and researchers working on the subject.

Kaynakça

  • Akdoğan, S. (2010). Türkiye'de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri [Unpublished Master’s Thesis]. Fırat University.
  • Bal, H., (2016). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri (Uygulamalı-örnekli). Sentez Yayıncılık.
  • Balls, P. (2009). Phenomenology in nursing research: methodology, interviewing and transcribing. Nursing Times, 105(32-33), 30-33.
  • Bayraktaroğlu, S. (2012). “Neden yabancı dil eğitiminde başaralı olamıyoruz?. Türkiye‘de yabancı dil eğitiminde eğilim ne olmalı?”. 12 – 13 Kasım 2012. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı 1. Yabancı Dil Eğitimi Çalıstayı Bildirileri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. (S. B. Demir Çev.). Eğiten Kitap. (The publication year of the original book 2014).
  • Çelebi, M. D. (2006). Türkiye’de ana dili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 285-307.
  • Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207- 237.
  • Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. SETA.
  • Dolloff, L. (1999). Imagining ourselves as teachers: The development of teacher identity in music teacher education. Music Education Research, 1(2), 191-208. doi: 10.1080/1461380990010206
  • Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011) Teaching and researching motivation (2nd ed). Pearson Education.
  • Çelebi, M., & Suna, Y. (2013). Türkiye'de yabancı dil öğrenme-öğretme problemine ilişkin yapılan çalışmaların derlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 3(5), 7-24.
  • Gallagher-Brett, A. (2004). Seven hundred reasons for studying languages. Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, University of Southampton.
  • Hughes, T. A. (2014). Idealized , ınspirational , and ıntellectual leaders in the social sector: Transformational leadership and the Kravis prize. [Unpublished Senior Thesis, Claremont McKenna College]. https://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/906
  • Iftanti, E. (2015). Investigating inspiring English lecturers in a faith-based educational institution: EFL Learners’ Perception. Dinamika Ilmu, 15(2), 343-358.
  • İlkhan, İ. (1999). Yabancı Dil Öğretiminin Topluma Yansımaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (5), 301-305.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenology for researchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik Mesleğine Kuramsal Bir Bakış. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(17), 39-56.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Kocasaraç, H., & Karataş, H. (2018). Yenilikçi Öğretmen Özellikleri: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34-57. doi: 10.29065/usakead.349977
  • Lamb, M., & Wedell, M. (2013). Inspiring English teachers: A comparative study of learner perceptions of inspirational teaching. ELT Research Papers, 13(03), 1-25.
  • McAleavy, T. (2014). What makes an inspiring teacher?. Seced, 2014(31), 8-9 . Nergis, A. (2011). Foreign language teacher education in Turkey: A historical overview. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 181-185.
  • Oktay, A. (2015). Foreign language teaching: A problem in Turkish education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 584-593.
  • Robinson, J. (2018). Inspiring music teachers: A study of what is important in practice. Australian Journal of Music Education, 52(1), 51-58.
  • Sammons, P., Kington, A., Lindorff-Vijayendran, A., & Ortega, L. (2014). Inspiring Teachers: Perspectives and Practices. Education Development Trust.
  • Seferoğlu, G. (2004). A study of alternative English teacher certification practices in Turkey. Journal of Education for Teaching, 30(2). 151- 159.
  • Solpuk Turhan, N., Parlakyildiz, B., Arslan, N., Gocen, G., & Yilmaz Bingol, T. (2019). A research on the characteristics of the inspiring teacher. International Journal of Educational Methodology, 5(1), 1-18. doi: 10.12973/ijem.5.1.1
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Retrieved March 23, 2023, from https://sozluk.gov.tr/
  • Ünişen, A., & Demirel, N. (2018). Öğretmenlerin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 997-1013. http://doi.org/ 10.17755/esosder.336954
  • Williams, L., Nixon, S., Hennessy, C., Mahon, E., & Adams, G. (2016). Inspiring to inspire: Developing teaching in higher education. Cogent education, 3(1), 1154259.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8th Ed.). Seçkin Yayınevi.

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ‘İLHAM VEREN YABANCI DİL ÖĞRETMENİ’ ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, , 137 - 152, 25.03.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1412985

Öz

Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin “ilham veren yabancı dil öğretmeni” kavramına yönelik algılarının incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yaklaşımı ile desenlenen çalışmaya, Nevşehir ilinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki iki farklı orta öğretim kurumunda okuyan 58 öğrenci katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmacılar tarafından ayrı ayrı yapılan kodlamalarda kodlayıcılar arasındaki uyum oranı 0,94 olarak hesaplanmıştır. Araştırma bulguları öğrencilerin ilham veren öğretmen kavramını en çok öğretmen-öğrenci ilişkileri açısından ele aldıklarını, bunu kişisel özellikler, mesleki yeterlikler ve mesleğe yönelik tutumun takip ettiğini göstermektedir. Katılımcıların ilham verici olduğunu düşündükleri yabancı dil öğretmenleri ise öncelikle mesleki yeterlikleri, daha sonra kişisel özellikleri, öğretmen-öğrenci ilişkileri ve mesleğe yönelik tutumları kapsamında ön plana çıkmaktadır. Katılımcılar ayrıca ilham verici buldukları yabancı dil öğretmenlerinin dil öğrenimi, kişisel ve eğitim hayatları üzerinde birtakım etkileri olduğunu belirtmişlerdir. Araştırma bulguları alanyazınla ilişkilendirerek tartışılmış ve öğretmen eğitimcilerine, program geliştiricilere ve konuya yönelik çalışan araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akdoğan, S. (2010). Türkiye'de yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bir çözüm önerisi olarak yabancı dil okullarına yönelik öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşleri [Unpublished Master’s Thesis]. Fırat University.
  • Bal, H., (2016). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri (Uygulamalı-örnekli). Sentez Yayıncılık.
  • Balls, P. (2009). Phenomenology in nursing research: methodology, interviewing and transcribing. Nursing Times, 105(32-33), 30-33.
  • Bayraktaroğlu, S. (2012). “Neden yabancı dil eğitiminde başaralı olamıyoruz?. Türkiye‘de yabancı dil eğitiminde eğilim ne olmalı?”. 12 – 13 Kasım 2012. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı 1. Yabancı Dil Eğitimi Çalıstayı Bildirileri. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. (S. B. Demir Çev.). Eğiten Kitap. (The publication year of the original book 2014).
  • Çelebi, M. D. (2006). Türkiye’de ana dili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 285-307.
  • Çelikten, M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207- 237.
  • Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. SETA.
  • Dolloff, L. (1999). Imagining ourselves as teachers: The development of teacher identity in music teacher education. Music Education Research, 1(2), 191-208. doi: 10.1080/1461380990010206
  • Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011) Teaching and researching motivation (2nd ed). Pearson Education.
  • Çelebi, M., & Suna, Y. (2013). Türkiye'de yabancı dil öğrenme-öğretme problemine ilişkin yapılan çalışmaların derlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 3(5), 7-24.
  • Gallagher-Brett, A. (2004). Seven hundred reasons for studying languages. Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies, University of Southampton.
  • Hughes, T. A. (2014). Idealized , ınspirational , and ıntellectual leaders in the social sector: Transformational leadership and the Kravis prize. [Unpublished Senior Thesis, Claremont McKenna College]. https://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/906
  • Iftanti, E. (2015). Investigating inspiring English lecturers in a faith-based educational institution: EFL Learners’ Perception. Dinamika Ilmu, 15(2), 343-358.
  • İlkhan, İ. (1999). Yabancı Dil Öğretiminin Topluma Yansımaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (5), 301-305.
  • Jasper, M. A. (1994). Issues in phenomenology for researchers of nursing. Journal of Advanced Nursing, 19, 309- 314.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık.
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik Mesleğine Kuramsal Bir Bakış. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(17), 39-56.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Kocasaraç, H., & Karataş, H. (2018). Yenilikçi Öğretmen Özellikleri: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34-57. doi: 10.29065/usakead.349977
  • Lamb, M., & Wedell, M. (2013). Inspiring English teachers: A comparative study of learner perceptions of inspirational teaching. ELT Research Papers, 13(03), 1-25.
  • McAleavy, T. (2014). What makes an inspiring teacher?. Seced, 2014(31), 8-9 . Nergis, A. (2011). Foreign language teacher education in Turkey: A historical overview. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 181-185.
  • Oktay, A. (2015). Foreign language teaching: A problem in Turkish education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 584-593.
  • Robinson, J. (2018). Inspiring music teachers: A study of what is important in practice. Australian Journal of Music Education, 52(1), 51-58.
  • Sammons, P., Kington, A., Lindorff-Vijayendran, A., & Ortega, L. (2014). Inspiring Teachers: Perspectives and Practices. Education Development Trust.
  • Seferoğlu, G. (2004). A study of alternative English teacher certification practices in Turkey. Journal of Education for Teaching, 30(2). 151- 159.
  • Solpuk Turhan, N., Parlakyildiz, B., Arslan, N., Gocen, G., & Yilmaz Bingol, T. (2019). A research on the characteristics of the inspiring teacher. International Journal of Educational Methodology, 5(1), 1-18. doi: 10.12973/ijem.5.1.1
  • Türk Dil Kurumu. (2023). Retrieved March 23, 2023, from https://sozluk.gov.tr/
  • Ünişen, A., & Demirel, N. (2018). Öğretmenlerin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 997-1013. http://doi.org/ 10.17755/esosder.336954
  • Williams, L., Nixon, S., Hennessy, C., Mahon, E., & Adams, G. (2016). Inspiring to inspire: Developing teaching in higher education. Cogent education, 3(1), 1154259.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8th Ed.). Seçkin Yayınevi.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Lokman Tanrıkulu 0000-0002-1862-8176

Fatma Başarır 0000-0001-5855-7993

Bilal Üstün 0000-0002-9490-3109

Erken Görünüm Tarihi 20 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2024
Kabul Tarihi 12 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Tanrıkulu, L., Başarır, F., & Üstün, B. (2024). INVESTIGATING HIGH SCHOOL STUDENTS’ PERCEPTIONS OF ‘INSPIRING FOREIGN LANGUAGE TEACHER’. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(1), 137-152. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1412985