Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

WOMEN'S ENTREPRENEURSHIP FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS WORKING IN PRESCHOOL INSTITUTIONS: A PHENOMENOLOGICAL RESEARCH

Yıl 2024, , 284 - 296, 25.03.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1418099

Öz

The aim of this research is to reveal the perspectives of teachers working in pre-school institutions towards women entrepreneurship. Phenomenological design was adopted as the method. The population of the research consists of teachers working in pre-school institutions in Nevşehir. Qualitative data obtained from interviews with 10 female teachers working in a pre-school institution were included in the analysis. With the semi-structured interview technique, information was collected from preschool teachers using open-ended questions and "metaphors" to determine their views and perceptions towards women's entrepreneurship. The collected data were analyzed using the thematic content analysis method on the computer-assisted qualitative data analysis program MAXQDA. According to the findings of the content analysis, teachers' perceptions of women's entrepreneurship are under the main theme of "Perceptions Towards Women's Entrepreneurship" it was grouped under six sub-themes: "Meaning of the Concept of Entrepreneurship", "Meaning of Women's Entrepreneurship", "Advantages and Disadvantages of Women's Entrepreneurship", "Thoughts on Entrepreneurship Besides Teacher Identity", "The Effect of Experiences on Entrepreneurship" and "Metaphors". Focusing on “Metaphors”; Participants were asked to make analogies regarding entrepreneurship, and the themes of “excitement”, “rain”, “sunflower”, “sun”, “seasons”, “snowball”, “book” and “thunder “came to the fore.

Kaynakça

  • Baumol, W. (1996). Entrepreneurship, management, and the structure of payoffs. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Başar, M. (2005). “Girişimcilik ve Girişimcinin Özellikleri” , Yavuz Odabaşı (Ed.). Girişimcilik içinde (4-10).
  • Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No:1567 Açıköğretim Fakültesi Yayını. No: 824.
  • Bozkurt, Ç. Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de girişimcilik eğitimi: Başarılı girişimciler ve öğretim üyelerinden öneriler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Braun, V. ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Brenner O.C., Prıngle C.D. ve Greenhaus J.H. (1991), “Perceived fulfilment of organizational employment versus entrepreneurship: work values and career intentions of business college graduates”, Journal of Small Business Management, 29 (3), p.62-74.
  • Çelik, C. ve Özdevecioğlu, M. (2001), “Kadın Girişimcilerin Demografik Özellikleri ve Karşılaştıkları sorunlara İlişkin Nevşehir İlinde Bir Araştırma”, 1. Orta Anadolu Kongresi, Nevşehir, 487‐498.
  • Deveci, İ. (2016). Fen bilimleri öğretim programıyla (5-8) bütünleştirilmiş girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de kadın girişimcilerin desteklenmesinde KOSGEB’in rolü. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Erdem, S. (2004). Women entrepreneurs in transition economies: Main obstacles and recommended solutions. Recent Economic Developments and Problems in the Transition Economies, Turkish Manas Univer- sity Conference in Economics. http://www.manas.kg/pdf/economickonferans/articles/15.pdf, accessed December 9.
  • Erdoğan, S. ve Yaşar, S. (2018). Türkiye’de kadın istihdamının gelişimi: Konya-Karaman örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 20 (34), 18-28.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de kadın girişimcilerin desteklenmesinde KOSGEB’in rolü. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Grbich, C. (2007) Qualitative Data Analysis ‘Qualitative Data Analysis’ (S. 3-14), ‘Phenomenology’ (S.84-94) SagePublications ISBN 97-1-4129-2142-8.
  • Hisrich, R.D. (2005). Entrepreneurship. Sixth Edition. New York: McGraw-Hill.
  • Hisrich, R. D. ve Peters M. P. (2002). Entrepreneurship, Fifth Edition, USA: Mcgraw-Hill Irwin.
  • Hovet, J. (2004). Searching for balance, The Prague Tribune, 103, http://www.prague-tribune.cz/2004/6/7. htm, accessed December 8, 2004.
  • Husserl, E (1970) trans D Carr Logical investigations New York, Humanities Press.
  • Moore, D. P. ve Buttner, E. H. (1997), Women Entrepreneurs: Moving Beyond the Glass Ceiling (Sage, Thousand Oaks, CA).
  • Jalbert, S. (2000). Women entrepreneurs in the global economy. Center for International Private Enterprise. http://www.cipe.org/pdf/programs/women/jalbert.pdf.
  • Kartal, M. & Çoban, O. (2018). Emek Piyasasında Kadın Çalışanlara Yönelik Cinsiyet Ayrımcılığı: Kahramanmaraş Tekstil Sektörü Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39: 67-81.
  • Keleş, M.B. & Akcanca, N. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerinin incelenmesi: Açıklayıcı ardışık desen çalışması, Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 869-892.
  • Keskin, S. (2014). Türkiye’de Kadın Girişimcilerin Durumu. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9 (1), 71-94.
  • Mayring, P. (2000) “Qualitative Content Analysis”, Forum: Qualitative Social Research, Cilt 1, No.2, http://www. qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2386.
  • OECD. (1991). Recent developments in self-employment. Key issues for labor market and social policies, Paris. http://www.oecd.org/dataoecd/58/39/2485491.pdf, Erişim tarihi 17.09.2023.
  • OECD (2017). Policy Brief oon Women’s Entrepreneurship, OECD publishing, Paris. https://www.oecd.org/cfe/smes/Policy-Brief-on-Women-s-Entrepreneurship. pdf Erişim tarihi: 20.09.2023.
  • Özafşarlıoğlu Sakallı, S. (2019). Kadın Girişimciler, İşletmelere ve Girişimciliğe Güncel Bakış. Ed. Muhammet Saygın. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • Schlögl, H. (2004). Small and medium enterprises: Seizing the potential. Observer, 243: 46–48.
  • Sequeria, M. J. (2004). The effect of network ties and entrepreneurial self -eefficacy on immigrant new venture intentions. Unpublished Doctorate Dissertation, The University of Texas.
  • Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Journal of Management, 25(1), 217—226.
  • UK Office for National Statistics, (2009). “Women in Business”. Available at: http://www.prowess.org.uk/facts Erişim tarihi: 18.09.2023.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayinlari.

OKUL ÖNCESİ KURUMLARDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN BAKIŞ AÇISIYLA KADIN GİRİŞİMCİLİĞİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, , 284 - 296, 25.03.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1418099

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi kurumda çalışan öğretmenlerin kadın girişimciliğine yönelik bakış açılarını ortaya koymaktır. Yöntem olarak fenomenolojik tasarım benimsenmiştir. Araştırmanın evrenini Nevşehir ili okul öncesi kurumlarda çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Okul öncesi kurumda çalışan 10 kadın öğretmenle yapılan görüşmelerden elde edilen nitel veriler analize dahil edilmiştir. Yarı-Yapılandırılmış görüşme tekniği ile kadın girişimciliğine yönelik görüş ve algılarını belirlemek için okul öncesi öğretmenlerden açık uçlu sorular ve “metaforlar” kullanılarak bilgi toplanmıştır. Toplanan veriler tematik içerik analiz yöntemiyle bilgisayar destekli nitel veri analizi programı MAXQDA üzerinde analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizinin bulgularına göre, öğretmenlerin kadın girişimciliğine yönelik algıları “Kadın Girişimciliğine Yönelik Algılar” ana temasında “Girişimcilik Kavramının Anlamı”, “Kadın Girişimciliğinin Anlamı”, “Kadın Girişimciliğinin Avantajları ve Dezavantajları”, “Öğretmen Kimliğinin Yanında Girişimciliğe Yönelik Düşünce”, “Mesleki Deneyimlerin Girişimciliğe Etkisi” ve “Metaforlar” olmak üzere altı alt temada toplanmıştır. “Metaforlar” odağında; katılımcıların girişimciliğe yönelik benzetme yapmaları istenmiş ve “heyecan”, “yağmur”, “ayçiçeği”, “güneş”, “mevsimler”, “kartopu”, “kitap” ve “gök gürültüsü” temaları ön plana çıkmıştır.

Kaynakça

  • Baumol, W. (1996). Entrepreneurship, management, and the structure of payoffs. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Başar, M. (2005). “Girişimcilik ve Girişimcinin Özellikleri” , Yavuz Odabaşı (Ed.). Girişimcilik içinde (4-10).
  • Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No:1567 Açıköğretim Fakültesi Yayını. No: 824.
  • Bozkurt, Ç. Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de girişimcilik eğitimi: Başarılı girişimciler ve öğretim üyelerinden öneriler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Braun, V. ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Brenner O.C., Prıngle C.D. ve Greenhaus J.H. (1991), “Perceived fulfilment of organizational employment versus entrepreneurship: work values and career intentions of business college graduates”, Journal of Small Business Management, 29 (3), p.62-74.
  • Çelik, C. ve Özdevecioğlu, M. (2001), “Kadın Girişimcilerin Demografik Özellikleri ve Karşılaştıkları sorunlara İlişkin Nevşehir İlinde Bir Araştırma”, 1. Orta Anadolu Kongresi, Nevşehir, 487‐498.
  • Deveci, İ. (2016). Fen bilimleri öğretim programıyla (5-8) bütünleştirilmiş girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de kadın girişimcilerin desteklenmesinde KOSGEB’in rolü. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Erdem, S. (2004). Women entrepreneurs in transition economies: Main obstacles and recommended solutions. Recent Economic Developments and Problems in the Transition Economies, Turkish Manas Univer- sity Conference in Economics. http://www.manas.kg/pdf/economickonferans/articles/15.pdf, accessed December 9.
  • Erdoğan, S. ve Yaşar, S. (2018). Türkiye’de kadın istihdamının gelişimi: Konya-Karaman örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 20 (34), 18-28.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de kadın girişimcilerin desteklenmesinde KOSGEB’in rolü. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Grbich, C. (2007) Qualitative Data Analysis ‘Qualitative Data Analysis’ (S. 3-14), ‘Phenomenology’ (S.84-94) SagePublications ISBN 97-1-4129-2142-8.
  • Hisrich, R.D. (2005). Entrepreneurship. Sixth Edition. New York: McGraw-Hill.
  • Hisrich, R. D. ve Peters M. P. (2002). Entrepreneurship, Fifth Edition, USA: Mcgraw-Hill Irwin.
  • Hovet, J. (2004). Searching for balance, The Prague Tribune, 103, http://www.prague-tribune.cz/2004/6/7. htm, accessed December 8, 2004.
  • Husserl, E (1970) trans D Carr Logical investigations New York, Humanities Press.
  • Moore, D. P. ve Buttner, E. H. (1997), Women Entrepreneurs: Moving Beyond the Glass Ceiling (Sage, Thousand Oaks, CA).
  • Jalbert, S. (2000). Women entrepreneurs in the global economy. Center for International Private Enterprise. http://www.cipe.org/pdf/programs/women/jalbert.pdf.
  • Kartal, M. & Çoban, O. (2018). Emek Piyasasında Kadın Çalışanlara Yönelik Cinsiyet Ayrımcılığı: Kahramanmaraş Tekstil Sektörü Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 39: 67-81.
  • Keleş, M.B. & Akcanca, N. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerinin incelenmesi: Açıklayıcı ardışık desen çalışması, Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 869-892.
  • Keskin, S. (2014). Türkiye’de Kadın Girişimcilerin Durumu. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 9 (1), 71-94.
  • Mayring, P. (2000) “Qualitative Content Analysis”, Forum: Qualitative Social Research, Cilt 1, No.2, http://www. qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1089/2386.
  • OECD. (1991). Recent developments in self-employment. Key issues for labor market and social policies, Paris. http://www.oecd.org/dataoecd/58/39/2485491.pdf, Erişim tarihi 17.09.2023.
  • OECD (2017). Policy Brief oon Women’s Entrepreneurship, OECD publishing, Paris. https://www.oecd.org/cfe/smes/Policy-Brief-on-Women-s-Entrepreneurship. pdf Erişim tarihi: 20.09.2023.
  • Özafşarlıoğlu Sakallı, S. (2019). Kadın Girişimciler, İşletmelere ve Girişimciliğe Güncel Bakış. Ed. Muhammet Saygın. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • Schlögl, H. (2004). Small and medium enterprises: Seizing the potential. Observer, 243: 46–48.
  • Sequeria, M. J. (2004). The effect of network ties and entrepreneurial self -eefficacy on immigrant new venture intentions. Unpublished Doctorate Dissertation, The University of Texas.
  • Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Journal of Management, 25(1), 217—226.
  • UK Office for National Statistics, (2009). “Women in Business”. Available at: http://www.prowess.org.uk/facts Erişim tarihi: 18.09.2023.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayinlari.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Sunman 0000-0002-8154-6827

Saadet İrem Turgut 0000-0002-5892-8755

Erken Görünüm Tarihi 20 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2024
Kabul Tarihi 14 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Sunman, G., & Turgut, S. İ. (2024). OKUL ÖNCESİ KURUMLARDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN BAKIŞ AÇISIYLA KADIN GİRİŞİMCİLİĞİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(1), 284-296. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1418099