Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Mediating Role of Tourism Students’ Service Orientation at the Impact of Their Extraversion on Hotel Department Preferences

Yıl 2018, , 135 - 159, 29.06.2018
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.399736

Öz

Kaynakça

  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlilik –Güvenirlik. Ankara. Detay Yayıncılık. Altman, L.A. ve Brothers, L.R. (1995). Career longevity of hospitality graduates. FIU Hospitality Review, 13(2), 77-83. Aslan, Z., Ünüvar, Ş. ve Başoda, A. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kişilik özelliklerinin belirlenmesi ve turizm sektörün uyumu açısından değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (2) 203-219. Baron, R. M., & Kenny. D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182. Başoda, A. (2012). Kişil.ik özelliği olarak hizmet verme yatkınlığının iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: konaklama işletmelerinde bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir. Berings, D., De Fruyt, F. ve Bouwen, R. (2004). Work values and personality traits as predictors of enterprising and social vocational ınterests, Personality and Individual Differences, 36, 349-364. Birdir, K. (2002). Turizm ve otel işletmeciliği eğitimi alan lisans öğrencilerinin turizm endüstrisinde çalışmayı tercih etmemelerinin temel nedenleri: bir nominal grup tekniği araştırması. Turizm Eğitimi Konferans-Workshop 11-13 Aralık 2002. Ankara: T.C. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü, 495-504. Brymer, R. A. ve Pavesic, D. V. (1990). Personality characteris¬tics and profiles of hospitality management graduate. Jo¬urnal of Hospitality and Tourism Research, 14 (1), 77-86. Burger, J.M. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları, (Çeviren: Deniz, İ. ve Sarıoğlu, E.) Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 8. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık. Chang, S., Ching, E., ve Tse, T. (2015). Understanding the initial career decisions of hospitality graduates in Hong Kong: Quantitive and qaulity evidence. Journal of Hospitality & Tourism Research, 39 (1), 57-74. Chen, S-C., Wu, M-C. ve Chen, C-H. (2010). Employees’ perso¬nality traits, work motivation, and ınnovative behavior in marine tourism ındustry. J. Service Science and Manage¬ment, 3, 198-205. Cömert, M. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin çalışmak istedikleri alanlar ve sektördeki istihdamda cinsiyet ayrımcılığıyla ilgili düşünceleri. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 1 (201), 50-62. Cran, D. J. (1994). Towards validation of the service orientation construct. The Services Industry JournaL, 14(1), 34-44. Çatı, K. ve Bilgin, Y. (2013). Turizm Lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 23-45. Çetin, F. ve Varoğlu, A. K. (2009). Özellikler bağlamında girişimcinin beş faktör kişilik örüntüsü. Savunma Bilimleri Dergisi, 8(2), 51-66. Eren, D. (2007). Örgütsel hizmet odaklılığının işletme performansı üzerindeki etkisi: Konaklama işletmelerinde bir uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri. Erdem, B. (2010). Lisans düzeyinde turizm eğitim alan öğrencilerin otel işletmelerinde animasyon bölümüne yönelik tutumları: Ampirik bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 10 (3), 1087-1113. Girgin, B. (2007). Beş faktör kişilik modelinin işyerinde duygusal tacize (mobbing) etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Kütahya. Gökdeniz, İ., Merdan, E. (2011). Kişilik ile kariyer seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(2), 23-36. Gwinner, K. P., M. J. Bitner, S. W. Brown, ve A. Kumar. (2005). Service customization through employee adaptiveness. Journal of Service Research 8, 131-148. Hair, J. F., Black, C. W., Babin, B. J & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis, 7th edition. Pearson Publishing. Harris, J. A., Vernon, P. A., Johnson, A. M. ve Jang, K. L. (2006). Phenotypic and genetic relationships between vocati¬onal ınterests and personality. Personality and Individual Differences, 40, 1531-1541. Hogan, R. (2009). Kişilik ve Kurumların Kaderi.(Çev: Kö¬lay, S.Y.) İstanbul: Remzi Kitabevi. Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın. Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: Turizm rehberliği öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 137-157. Kuşluvan, S. ve Eren, D. (2011). İşgörenlerin kişilik özelliği olarak hizmet verme yatkınlığı ve ölçümü: bir literatür taraması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 139-153. MacKinnot, D. P., Lockwood, C. M., Hoffman, J. M., West, S. C. ve Sheets, V. (2002). A comparison of methods to test mediation and other intervening variable effects. Psychological Methods, 7 (1), 83–104. McCrae, R. R. ve Costa, P. T. (2006). Personality in adulthood, a five-factor theory perspective. Second Edition, Guilford Press, New York. Özdamar, K. (2011). Paket Programlar ile Veri Analizi. Kaan Kitapevi. Eskişehir. Özdemir, B, Aktaş, A. ve Altıntaş, V. (2005). Turizm ve otelcilik eğitimi görmekte olan lisans düzeyindeki öğrencilerin otel işletmelerinin yiyecek-içecek bölümüne yönelik tutumları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (1), 46-58. Özgün, M. S. (2007). Okul psikolojik danışmanlarının kişilik özellikleri ile mesleki yetkinlik beklentileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana. Richardson, S. (2008). Undergraduate tourism and hospitality students’ attitudes towards a career in the industry: A preliminary investigation. Journal of Teaching in Travel and Tourism. 8(1), 23–46. Robbins, S., Timothy A. J. (2009). Organization Behaviour. Thirteenth Edition, New Jersey: Prentice Hall. Seymen, O., Bolat, T., Bolat, O. ve Kinter, O. (2017). Turizm sektöründe çalışma koşulları algısı, hizmet verme yatkınlığı ve mesleki yabancılaşma ilişkisi: Turizm eğitimi alan öğrenciler açısından bir değerlendirme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6, 401-430. Somer, O., Korkmaz, M. ve Tatar, A. (2002). Beş faktör kişilik envanteri’nin geliştirilmesi-I: Ölçek ve alt ölçeklerin oluşturulması. Türk Psikoloji Dergisi, 17, 21-33. Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equations models. Sociological Methodology, 13, 290-312. Şengel, Ü., Pamukçu, H. ve Zengin. B. (2015). Bölüm tercihi ile kişilik arasındaki ilişki: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi örneği. Kastamonu Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7, 122-134. Tatlılıoğlu, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin beş faktör kişilik kuramı’na göre kişilik özellikleri alt boyutlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi (TOD.), 17, 939-971. Teng, C. C. (2008). The effects of personality traits and attitu¬des on student uptake in hospitality employment. İnter¬national Journal of Hospitality Management, 27, 78-86. Tokmak, İ., Turgut, H. ve Öktem, Ş. (2013). Turizm ve otelcilik öğrencilerinin sosyotropik-otonomik kişilik özelliklerinin iletişim becerilerine etkisi. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 1-13. Verquer, M. L., Beehr, T. A. ve Wagner, S. H. (2003). A meta-analysis of relations between person-organization fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior, 63, 473-489. Vogel, R. M., and Feldman, D. C. (2009). Integrating the levels of person-environment fit: The roles of vocational fit and group fit. Journal of Vocational Behavior, 75, 68-81. Walsh, K., Chang, S. ve Tse, E. C. Y. (2015). Understanding students’ intentions to join the hospitality industry: The role of emotional intelligence, service orientation, and industry satisfaction. Cornell Hospitality Quarterly, 56 (4), 369–382. Yelboğa, A., (2006). Kişilik özellikleri ve iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 2, 196-211.

TURİZM EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN DIŞADÖNÜKLÜKLERİNİN OTEL DEPARTMAN TERCİHİNE ETKİSİNDE HİZMET YÖNELİMLERİNİN ARACILIK ROLÜ

Yıl 2018, , 135 - 159, 29.06.2018
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.399736

Öz

Turizm
öğrencilerinin hizmet yönelimli olmaları, onların en önemli belirleyici
özelliklerindendir. Üniversite düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin
dışadönüklüklerinin otel departman tercihine etkisini belirlemek üzere bir
araştırma gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, bu etkide hizmet yönelimliliğin
aracılık rolü test edilmiştir. Araştırma, tanımlayıcı türde tasarlanmıştır.
Veriler; literatüre dayalı geliştirilen bir anket ile toplanmıştır. Araştırmanın
evrenini, Türkiye’de üniversite düzeyinde turizm eğitimi alan öğrenciler
oluşturmaktadır. Örnekleme çerçevesini ise bir kamu üniversitesinin ön lisans
düzeyindeki Turizm ve Otel İşletmeciliği ve lisans düzeyindeki Turizm
İşletmeciliği bölümü öğrencileri meydana getirmektedir. Anket, 2017 Mart ayında
kota örnekleme tekniği ile yüz yüze uygulanmıştır. Geçerli 349 anket elde
edilmiştir. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, faktör
ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Öğrencilerin misafirle temas
gerektiren departmanlardan halkla ilişkiler, ön büro, satış ve danışma
departmanlarında çalışmak istedikleri, misafirle dolaylı temas gerektiren
departmanlardan ise insan kaynakları yönetimi departmanında çalışmayı arzu
ettikleri bulunmuştur. Dışadönüklüğün alt boyutu olan, rahatlığın misafirle
doğrudan temas gerektiren departman tercihine etkisinde hizmet yöneliminin
kısmi aracılık rolüne sahip olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alpar, R. (2012). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlilik –Güvenirlik. Ankara. Detay Yayıncılık. Altman, L.A. ve Brothers, L.R. (1995). Career longevity of hospitality graduates. FIU Hospitality Review, 13(2), 77-83. Aslan, Z., Ünüvar, Ş. ve Başoda, A. (2012). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kişilik özelliklerinin belirlenmesi ve turizm sektörün uyumu açısından değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 23 (2) 203-219. Baron, R. M., & Kenny. D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182. Başoda, A. (2012). Kişil.ik özelliği olarak hizmet verme yatkınlığının iş tatmini ve işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: konaklama işletmelerinde bir uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir. Berings, D., De Fruyt, F. ve Bouwen, R. (2004). Work values and personality traits as predictors of enterprising and social vocational ınterests, Personality and Individual Differences, 36, 349-364. Birdir, K. (2002). Turizm ve otel işletmeciliği eğitimi alan lisans öğrencilerinin turizm endüstrisinde çalışmayı tercih etmemelerinin temel nedenleri: bir nominal grup tekniği araştırması. Turizm Eğitimi Konferans-Workshop 11-13 Aralık 2002. Ankara: T.C. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü, 495-504. Brymer, R. A. ve Pavesic, D. V. (1990). Personality characteris¬tics and profiles of hospitality management graduate. Jo¬urnal of Hospitality and Tourism Research, 14 (1), 77-86. Burger, J.M. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları, (Çeviren: Deniz, İ. ve Sarıoğlu, E.) Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 8. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık. Chang, S., Ching, E., ve Tse, T. (2015). Understanding the initial career decisions of hospitality graduates in Hong Kong: Quantitive and qaulity evidence. Journal of Hospitality & Tourism Research, 39 (1), 57-74. Chen, S-C., Wu, M-C. ve Chen, C-H. (2010). Employees’ perso¬nality traits, work motivation, and ınnovative behavior in marine tourism ındustry. J. Service Science and Manage¬ment, 3, 198-205. Cömert, M. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin çalışmak istedikleri alanlar ve sektördeki istihdamda cinsiyet ayrımcılığıyla ilgili düşünceleri. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 1 (201), 50-62. Cran, D. J. (1994). Towards validation of the service orientation construct. The Services Industry JournaL, 14(1), 34-44. Çatı, K. ve Bilgin, Y. (2013). Turizm Lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 23-45. Çetin, F. ve Varoğlu, A. K. (2009). Özellikler bağlamında girişimcinin beş faktör kişilik örüntüsü. Savunma Bilimleri Dergisi, 8(2), 51-66. Eren, D. (2007). Örgütsel hizmet odaklılığının işletme performansı üzerindeki etkisi: Konaklama işletmelerinde bir uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri. Erdem, B. (2010). Lisans düzeyinde turizm eğitim alan öğrencilerin otel işletmelerinde animasyon bölümüne yönelik tutumları: Ampirik bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 10 (3), 1087-1113. Girgin, B. (2007). Beş faktör kişilik modelinin işyerinde duygusal tacize (mobbing) etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Kütahya. Gökdeniz, İ., Merdan, E. (2011). Kişilik ile kariyer seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(2), 23-36. Gwinner, K. P., M. J. Bitner, S. W. Brown, ve A. Kumar. (2005). Service customization through employee adaptiveness. Journal of Service Research 8, 131-148. Hair, J. F., Black, C. W., Babin, B. J & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis, 7th edition. Pearson Publishing. Harris, J. A., Vernon, P. A., Johnson, A. M. ve Jang, K. L. (2006). Phenotypic and genetic relationships between vocati¬onal ınterests and personality. Personality and Individual Differences, 40, 1531-1541. Hogan, R. (2009). Kişilik ve Kurumların Kaderi.(Çev: Kö¬lay, S.Y.) İstanbul: Remzi Kitabevi. Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın. Köroğlu, Ö. (2014). Meslek seçimi ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi: Turizm rehberliği öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 137-157. Kuşluvan, S. ve Eren, D. (2011). İşgörenlerin kişilik özelliği olarak hizmet verme yatkınlığı ve ölçümü: bir literatür taraması. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(2), 139-153. MacKinnot, D. P., Lockwood, C. M., Hoffman, J. M., West, S. C. ve Sheets, V. (2002). A comparison of methods to test mediation and other intervening variable effects. Psychological Methods, 7 (1), 83–104. McCrae, R. R. ve Costa, P. T. (2006). Personality in adulthood, a five-factor theory perspective. Second Edition, Guilford Press, New York. Özdamar, K. (2011). Paket Programlar ile Veri Analizi. Kaan Kitapevi. Eskişehir. Özdemir, B, Aktaş, A. ve Altıntaş, V. (2005). Turizm ve otelcilik eğitimi görmekte olan lisans düzeyindeki öğrencilerin otel işletmelerinin yiyecek-içecek bölümüne yönelik tutumları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (1), 46-58. Özgün, M. S. (2007). Okul psikolojik danışmanlarının kişilik özellikleri ile mesleki yetkinlik beklentileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana. Richardson, S. (2008). Undergraduate tourism and hospitality students’ attitudes towards a career in the industry: A preliminary investigation. Journal of Teaching in Travel and Tourism. 8(1), 23–46. Robbins, S., Timothy A. J. (2009). Organization Behaviour. Thirteenth Edition, New Jersey: Prentice Hall. Seymen, O., Bolat, T., Bolat, O. ve Kinter, O. (2017). Turizm sektöründe çalışma koşulları algısı, hizmet verme yatkınlığı ve mesleki yabancılaşma ilişkisi: Turizm eğitimi alan öğrenciler açısından bir değerlendirme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6, 401-430. Somer, O., Korkmaz, M. ve Tatar, A. (2002). Beş faktör kişilik envanteri’nin geliştirilmesi-I: Ölçek ve alt ölçeklerin oluşturulması. Türk Psikoloji Dergisi, 17, 21-33. Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equations models. Sociological Methodology, 13, 290-312. Şengel, Ü., Pamukçu, H. ve Zengin. B. (2015). Bölüm tercihi ile kişilik arasındaki ilişki: Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi örneği. Kastamonu Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7, 122-134. Tatlılıoğlu, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin beş faktör kişilik kuramı’na göre kişilik özellikleri alt boyutlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi (TOD.), 17, 939-971. Teng, C. C. (2008). The effects of personality traits and attitu¬des on student uptake in hospitality employment. İnter¬national Journal of Hospitality Management, 27, 78-86. Tokmak, İ., Turgut, H. ve Öktem, Ş. (2013). Turizm ve otelcilik öğrencilerinin sosyotropik-otonomik kişilik özelliklerinin iletişim becerilerine etkisi. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 1-13. Verquer, M. L., Beehr, T. A. ve Wagner, S. H. (2003). A meta-analysis of relations between person-organization fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior, 63, 473-489. Vogel, R. M., and Feldman, D. C. (2009). Integrating the levels of person-environment fit: The roles of vocational fit and group fit. Journal of Vocational Behavior, 75, 68-81. Walsh, K., Chang, S. ve Tse, E. C. Y. (2015). Understanding students’ intentions to join the hospitality industry: The role of emotional intelligence, service orientation, and industry satisfaction. Cornell Hospitality Quarterly, 56 (4), 369–382. Yelboğa, A., (2006). Kişilik özellikleri ve iş performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 2, 196-211.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Özdamar 0000-0002-2673-4358

A.celil Çakıcı 0000-0002-9192-1969

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özdamar, M., & Çakıcı, A. (2018). TURİZM EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN DIŞADÖNÜKLÜKLERİNİN OTEL DEPARTMAN TERCİHİNE ETKİSİNDE HİZMET YÖNELİMLERİNİN ARACILIK ROLÜ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 135-159. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.399736