BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 18 - 29, 05.04.2012

Öz

Bu araştırma üniversite öğrencilerinin kısa semptom envanteri ile ruhsal durumlarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Bu çalışma, üniversite 1. sınıfta öğrenim gören 935 öğrenci ile gerçekleştiril­miştir. Araştırmada bilgi formu ve kısa semptom envanteri (KSE) kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik, Independent samples t testi ve one-way ANOVA kullanılmıştır.Öğrencilerin KSE’nin alt ölçeklerinden en yüksek puan ortalamasına sahip olan ruhsal belirtileri sırasıyla hostilite (1.07 ± 0.88), obsesif kompulsif bozukluk (OKB)           (1.03 ± 0.77) ve paranoid düşüncedir (1.03 ± 0.81). Ölçek genel puanı olan rahatsızlık ciddiyeti indeksi (0.17 ± 0.12) bulunmuştur. Puan ortalamalarına göre öğrencilerin ruhsal belirti sıklığının düşük olduğu söylenebilir. De­ğişkenler ile KSE puan ortalamaları karşılaştırıldığında cinsiyet, gelir düzeyi ve sosyal destek ile ruhsal belirti sıklığı arasında istatistiksel olarak an­lamlı farklılıklar bulunmuştur. Gelir durumunu ve sosyal desteğini yetersiz olarak ifade eden kız öğrencilerin ruhsal belirti puan ortalamaları diğer gruplara göre yüksek bulunmuştur.Üniversite öğrencileri, Ruh sağlığı, Ruhsal belirtiler

Kaynakça

  • Alparslan, N., Yaşar, S., Dereli, E. ve Turan F. N. (2008). Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 48-57.
  • Aştı, N., Acar, G. ve Bağcı, H. (2005). Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 15, 25-35.
  • Boman, P. (2003). Gender differences in school anger. International Education Journal, l 4 (2), 71-77.
  • Bostancı, N., Çoban, Ş. ve Tekin, Z. (2006). Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre öfke ifade etme biçimleri. Kriz Dergisi, 14 (3), 9-18.
  • Çakır, Y. ve Palabıyıkoğlu, R. (1997). Gençlerde sosyal destek çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Kriz Dergisi, 5 (1), 15-24.
  • Çam, Ç. F. ve Erkorkmaz, Ü. (2008). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkili etmenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 45:122- 129.
  • Dökmen, Z.Y. ve Kışlak, Ş.T. (2004). Engelli olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin demografik ve psikolojik özellikleri ile sorunlarının karşılaştırılması. Kriz Dergisi, 12 (2), 33-47.
  • Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10 (34), 45-60.
  • Furnham, A., Badmin, N. and Sneade, I. (2002). Body image dissatisfaction: Gender differences in eating attitudes, self- esteem and reasons for exercise. TheJournal of Psychology, 136 (6), 581- 596.
  • İmamoğlu, O. ve Gültekin, Y.Y. (1993). Önerilen dengelenmiş toplumsal birey modeli ışığında üniversite gençliğinin sorunları. Türk Psikoloji Dergisi, 8 (30), 27-41.
  • İnanç, N., Savaş, H. A. ve Tutkun, H. (2004). Gaziantep üniversitesi mediko-sosyal merkezi‘nde psikiyatrik açıdan incelenen öğrencilerin klinik ve sosyo- demografik özellikleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 222-230.
  • Kapi, A., Veltsista, A., Sovio, U. and Järvelin, M. R. (2007). Comparison of self- reported emotional and behavioural problems in adolescents from Greece and Finland. Acta Paediatr, 96, 1174-1179.
  • Karahan, F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. N. (2005). Üniversite 1. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30), 63-71.
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B. ve Pehlivan, E. (2007). Tıp fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (2), 137-146.
  • Koç, M. ve Polat, Ü. (2006). Üniversite öğrencilerinin ruh sağlığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3 (2), 1-22.
  • Koyun, A., Taşkın, L. ve Terzioğlu, F. (2011). Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı ve ruhsal işlevler: hemşirelik yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3 (1), 67-99.
  • Masten, A., S., Miliotis, D., Graham, S., A., Ramirez, M. and Neemann, J. (1993). Children in homeless families: Risks to mental health and development. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61 (2), 335- 343.
  • Melman, S., Little, S. G. and Akin, K. A. 2007. Adolescent overscheduling: the rela- tionship between levels of participation in scheduled activities and self- reported clinical symptomology. The High School Journal;18-30.
  • O‘Brien, C. (2010). Student mental health policy report. University College Cork, Ireland, 1-35.
  • Ökdem, Ş. ve Yardımcı, F. (2010). Üniversite öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11 228-234.
  • Özdemir, H. ve Rezaki, M. (2007). Depresyon saptanmasında genel sağlık anketi- 12. Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (1), 13-21.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. ve Oğuzhanoğlu, N. K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155-161.
  • Özgüven, H. D. ve Soykan, Ç. (2003). İntihar girişiminde depresyon ve kaygı belirtileri ile problem çözme becerileri ve algılanan sosyal desteğin önemi. Türk Psikoloji Dergisi, 18 (52), 1-11.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5 (13), 153- 171.
  • Polce L. M., Myers B. J., Kliewer W. and Kilmartin C. (2001). Adolescent self- esteem and gender: Exploring relations to sexual harrassment, body image,media influence and emotional expression. Journal of Youth and Adolescence,30 (2), 225- 244.
  • Spoth, R. L., Redmond, C. and Shin, C. (2000). Reducing adolescents‘ aggressive and hostile behaviors. Pedıatr Adolesc Med, 154, 1248-1257.
  • Şahin, N. H., Durak Batıgün, A. ve Uğurtaş, S. (2002). Kısa semptom envanteri (KSE): ergenler için kullanımının geçerlilik, güvenilirlik ve faktör yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi, 13 (2), 125-135.
  • Tanrıverdi, D. ve Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (4), 42-51.
  • Uskun, E., Aydın, Ü., Öztürk, M. ve Üçtaşlı, S. (2005). Süleyman Demirel üniversitesi diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin sosyal ve psikolojik özellikleri. A.Ü. Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 32 (1), 35-44.
  • Ültanır, E. (1996). Yeni açılan üniversitelerde psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin açılmasına duyulan gereklilik. Çağdaş Eğitim Dergisi, 220 (21), 10-14.
  • Yılmaz, M. ve Ocakçı, A. F. (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3 (1), 15-23.
Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 18 - 29, 05.04.2012

Öz

Kaynakça

  • Alparslan, N., Yaşar, S., Dereli, E. ve Turan F. N. (2008). Sağlık yüksekokulu ve teknik eğitim fakültesi öğrencilerinde görülen depresif belirtiler ve bunu etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 48-57.
  • Aştı, N., Acar, G. ve Bağcı, H. (2005). Sağlık bakım profesyoneli olarak yetişecek öğrencilerin ruhsal durumları ve yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (İLKE), 15, 25-35.
  • Boman, P. (2003). Gender differences in school anger. International Education Journal, l 4 (2), 71-77.
  • Bostancı, N., Çoban, Ş. ve Tekin, Z. (2006). Üniversite öğrencilerinin cinsiyete göre öfke ifade etme biçimleri. Kriz Dergisi, 14 (3), 9-18.
  • Çakır, Y. ve Palabıyıkoğlu, R. (1997). Gençlerde sosyal destek çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Kriz Dergisi, 5 (1), 15-24.
  • Çam, Ç. F. ve Erkorkmaz, Ü. (2008). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkili etmenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 45:122- 129.
  • Dökmen, Z.Y. ve Kışlak, Ş.T. (2004). Engelli olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin demografik ve psikolojik özellikleri ile sorunlarının karşılaştırılması. Kriz Dergisi, 12 (2), 33-47.
  • Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10 (34), 45-60.
  • Furnham, A., Badmin, N. and Sneade, I. (2002). Body image dissatisfaction: Gender differences in eating attitudes, self- esteem and reasons for exercise. TheJournal of Psychology, 136 (6), 581- 596.
  • İmamoğlu, O. ve Gültekin, Y.Y. (1993). Önerilen dengelenmiş toplumsal birey modeli ışığında üniversite gençliğinin sorunları. Türk Psikoloji Dergisi, 8 (30), 27-41.
  • İnanç, N., Savaş, H. A. ve Tutkun, H. (2004). Gaziantep üniversitesi mediko-sosyal merkezi‘nde psikiyatrik açıdan incelenen öğrencilerin klinik ve sosyo- demografik özellikleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5, 222-230.
  • Kapi, A., Veltsista, A., Sovio, U. and Järvelin, M. R. (2007). Comparison of self- reported emotional and behavioural problems in adolescents from Greece and Finland. Acta Paediatr, 96, 1174-1179.
  • Karahan, F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E. ve Dicle, A. N. (2005). Üniversite 1. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30), 63-71.
  • Kaya, M., Genç, M., Kaya, B. ve Pehlivan, E. (2007). Tıp fakültesi ve sağlık yüksekokulu öğrencilerinde depresif belirti yaygınlığı, stresle başa çıkma tarzları ve etkileyen faktörler. Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (2), 137-146.
  • Koç, M. ve Polat, Ü. (2006). Üniversite öğrencilerinin ruh sağlığı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 3 (2), 1-22.
  • Koyun, A., Taşkın, L. ve Terzioğlu, F. (2011). Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı ve ruhsal işlevler: hemşirelik yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3 (1), 67-99.
  • Masten, A., S., Miliotis, D., Graham, S., A., Ramirez, M. and Neemann, J. (1993). Children in homeless families: Risks to mental health and development. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61 (2), 335- 343.
  • Melman, S., Little, S. G. and Akin, K. A. 2007. Adolescent overscheduling: the rela- tionship between levels of participation in scheduled activities and self- reported clinical symptomology. The High School Journal;18-30.
  • O‘Brien, C. (2010). Student mental health policy report. University College Cork, Ireland, 1-35.
  • Ökdem, Ş. ve Yardımcı, F. (2010). Üniversite öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11 228-234.
  • Özdemir, H. ve Rezaki, M. (2007). Depresyon saptanmasında genel sağlık anketi- 12. Türk Psikiyatri Dergisi, 18 (1), 13-21.
  • Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. ve Oğuzhanoğlu, N. K. (2002). Üniversite öğrencilerinde depresif belirtiler ve sosyodemografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3, 155-161.
  • Özgüven, H. D. ve Soykan, Ç. (2003). İntihar girişiminde depresyon ve kaygı belirtileri ile problem çözme becerileri ve algılanan sosyal desteğin önemi. Türk Psikoloji Dergisi, 18 (52), 1-11.
  • Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5 (13), 153- 171.
  • Polce L. M., Myers B. J., Kliewer W. and Kilmartin C. (2001). Adolescent self- esteem and gender: Exploring relations to sexual harrassment, body image,media influence and emotional expression. Journal of Youth and Adolescence,30 (2), 225- 244.
  • Spoth, R. L., Redmond, C. and Shin, C. (2000). Reducing adolescents‘ aggressive and hostile behaviors. Pedıatr Adolesc Med, 154, 1248-1257.
  • Şahin, N. H., Durak Batıgün, A. ve Uğurtaş, S. (2002). Kısa semptom envanteri (KSE): ergenler için kullanımının geçerlilik, güvenilirlik ve faktör yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi, 13 (2), 125-135.
  • Tanrıverdi, D. ve Ekinci, M. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin ruhsal sorunlara sahip olma durumları ve problem alanlarının saptanması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10 (4), 42-51.
  • Uskun, E., Aydın, Ü., Öztürk, M. ve Üçtaşlı, S. (2005). Süleyman Demirel üniversitesi diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin sosyal ve psikolojik özellikleri. A.Ü. Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 32 (1), 35-44.
  • Ültanır, E. (1996). Yeni açılan üniversitelerde psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin açılmasına duyulan gereklilik. Çağdaş Eğitim Dergisi, 220 (21), 10-14.
  • Yılmaz, M. ve Ocakçı, A. F. (2010). Bir kız öğrenci yurdunda kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete düzeylerinin belirlenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3 (1), 15-23.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Simla Adagide Demirel

Rabiye Eğlence Bu kişi benim

Ercan Kaçmaz

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Adagide Demirel, S., Eğlence, R., & Kaçmaz, E. (2012). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN RUHSAL DURUMLARININ BELİRLENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 1(1), 18-29.