BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK SEKTÖRÜNDE SOSYAL PAZARLAMA UYGULAMALARI: OBEZİTE İLE MÜCADELE KAPMANYASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 43 - 64, 06.04.2016

Öz

Obezite, günümüzde gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin önemli sağlık sorunları arasında yer almaktadır. Türkiye’de obezite ile mücadele, 2006 yılından beri artan bir kararlılık ile devam etmektedir. Bu kapsamda, Türkiye Sağlıklı Beslenme ve Hareketli Hayat Programı (2014-2017) hayata geçirilmiş ve program sosyal pazarlama faaliyetleri ile desteklenerek geniş kitlelere ulaşılmıştır. Sosyal pazarlama sağlığı koruma ve geliştirme faaliyetlerinde kamu sağlık kurumları tarafından kullanılmaktadır. Obezite ile mücadele kampanyası Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülmektedir. Bu çalışmada, bireylerin obezite ile mücadele kapsamında yapılan sosyal pazarlama uygulamalarına yönelik eğilimlerini belirlemek amacıyla Nevşehir ilinde yaşayan 400 kişiye yüz yüze anket uygulanmıştır. Bireylerin demografik özellikleri ile sosyal pazarlama uygulamalarına yönelik eğilimleri arasında istatistiki açıdan fark olup olmadığı­nın analizinde t testi ve Anova analizi uygulanmış ve ayrıca likert ölçekli sorular için faktör analizi ile soruların gruplama biçimleri araştırılmış­tır. Çalışmada, Nevşehir ili Merkez ilçede yaşayan kadınların obezite ile mücadele içerikli sosyal pazarlama uygulamalarına daha ilgili oldukları sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sosyal Pazarlama, Sağlık, Sosyal Kampanyalar, Obezite.

Kaynakça

  • Genel bulgu ve sonuçlar ışığında şu önerilerde bulunulabilir:
  •  Obezite ile mücadele kampanyası kapsamında kullanılan afiş, broşür, billboard gibi bilgilendirme araçlarının etkin kullanımı için insanların toplu halde bulunduğu okul, hastane, terminal gibi mekanlara lojistiği yapılmalıdır.
  •  Konuyla ilgili oldukça yararlı bilgi ve belgeler sunan www.beslenme.gov.tr web sayfasının tanıtımı için televizyon, facebook ve twitter gibi kısa zamanda çok fazla kişiye ulaşmayı sağlayacak iletişim araçlarından yararlanılmalıdır.
  •  Fiziksel aktiviteyi artırmak amacıyla düzenlenen yürüyüş etkinliklerinde süreklilik sağlanmalı ve parklarda bulunan egzersiz aletlerinin kullanım şekli ayrıntılı olarak yazılmalıdır.
  •  Kampanya reklamlarında toplumun güven duyduğu kişilerin yer alması hedef kitlenin dikkatini çekme konusunda etkili olabilir.
  • Bu çalışma ile elde edilen sonuçlar Nevşehir iline özgüdür, tüm Türkiye’ye genelleştirilemez. Ülke genelinde benzer sonuçlara ulaşılıp ulaşılamayacağı, ne gibi farklı sonuçlara varılacağını görmek için daha ayrıntılı araştırmalar yapılması gerekmektedir.
  • Altunkaynak, B. Z. ve Özbek, E. (2006). Obezite: Nedenleri ve Tedavi Seçenekleri. Van Tıp Dergisi, 13(4), 138-142.
  • Andreasen, A. R. (1995). Marketing Social Change: Changing Behavior to Promote Health, Social Development, and the Environment, USA: Jossey- Bass.
  • Argan Tokay, M. ve Akyıldız, M. (2010). Social Marketing Approach as a Tool for Dissemination Sport (From the Perspective of Sport for All). Pamukkale Journal of Sport Sciences, 1(3), 39-51.
  • Bayın, G. ve Akbulut, Y. (2012). Sağlık Sektöründe Sosyal Pazarlamanın Kullanımı. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 53-72.
  • Bloom, P. N. and Novelli, W. D. (2000). Problems and Challenges in Social Marketing. Journal of Marketing, (45), 81-101.
  • Clapp, J. D., Lange, J. E., Russell, C., Shillington, A. and Voas, R. B. (2003). A Failed Norms Social Marketing Campaign. Journal of Studies on Alcohol, 64(3), 409-414.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı, Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayını, Ders Kitapları Dizisi 20, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Basımevi.
  • Develi, E. İ. (2008). Sosyal Pazarlama Açısından Kamu Sektörü Reklamlarında Hedef Kitle Tutumu, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Evans, W. D. (2008). Social Marketing Campaigns and Children's Media Use. The Future of Children, 18(1), 181-203.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. and Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Hastings, G. and Saren, M. (2003). The Critical Contribution of Social Marketing: Theoryand Application. Marketing Theory, (3), 305-322.
  • Hoek, J. and Jones, S. C. (2011). Regulation, Public Health and Social Marketing: A Behavior Change Trinity. Journal of Social Marketing, 1(1), 32-44.
  • İlter, B. ve Bayraktaroğlu, G. (2007). Kâr Amacı Gütmeyen Sosyal İçerikli Pazarlama Uygulamaları: Sosyal Pazarlama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (28), 49-64.
  • Kotler, P. and Lee, N. R. (2005). Corporate Social Responsibility: DoingThe Most Good For Your Company And Your Cause, New Jersey: John Wiley&Sons, Inc.
  • Kotler, P. and Levy, S. J. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, 33(1), 10-15.
  • Kotler, P. and Zaltman, G. (1971). Social Marketing: An Approachto Planned Social Change. Journal of Marketing, 35(3), 3-12.
  • Kurtoğlu, S. (2007). Sosyal Pazarlama Kavramının Analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 125-134.
  • Kurtuluş, K. ve Okumuş, A. (2006). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi.İşletme İktisadı Enstitüsü, Yönetim Dergisi,17(53), 3-17.
  • Lazer, W. and Kelley, E. J. (1973). Social Marketing: Perspectives and Viewpoints, USA:Richard D. Irwin.
  • Mcmahon, L. (2001). The Impact of Social Marketing on Social Engineering in Economic Restructuring, Michael T. Ewing (Ed.), Social Marketing, (s.75-84), The Haworth Press, USA.
  • Mucuk, İ. (2001). Pazarlama İlkeleri, Genişletilmiş 13. Basım, İstanbul: Türkmen Yayınevi.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Norusis, M. J. (1993). SPSS for Windows: Base System User's Guide, USA: SPSS Inc. Rossem, R. V. and Meekers, D. (2007). The Reach and Impact of Social Marketing and Reproductive Health Communication Campaigns in Zambia. BMC Public Health, 7(352),
  • http://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles.
  • Tengilimoğlu, D., Güzel, A. ve Günaydın, E. (2013). Sosyal Pazarlama Kapsamında Dumansız Hava Sahası: Örnek Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 1-26. 8, 2015 from
  • the, Vega, M. Y. and Roland, E. L. (2005). Social Marketing Techniques for Public Health Communication: A Review of Syphilis Awareness Campaigns in 8 US Cities. Sexually Transmitted Diseases, (32)10, 30-36.
  • Weinreich, N. K. (1999). Hands-On Social Marketing: A Step-by-Step Guide, California:Sage Publications.
  • http://www.beslenme.gov.tr
Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 1, 43 - 64, 06.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Genel bulgu ve sonuçlar ışığında şu önerilerde bulunulabilir:
  •  Obezite ile mücadele kampanyası kapsamında kullanılan afiş, broşür, billboard gibi bilgilendirme araçlarının etkin kullanımı için insanların toplu halde bulunduğu okul, hastane, terminal gibi mekanlara lojistiği yapılmalıdır.
  •  Konuyla ilgili oldukça yararlı bilgi ve belgeler sunan www.beslenme.gov.tr web sayfasının tanıtımı için televizyon, facebook ve twitter gibi kısa zamanda çok fazla kişiye ulaşmayı sağlayacak iletişim araçlarından yararlanılmalıdır.
  •  Fiziksel aktiviteyi artırmak amacıyla düzenlenen yürüyüş etkinliklerinde süreklilik sağlanmalı ve parklarda bulunan egzersiz aletlerinin kullanım şekli ayrıntılı olarak yazılmalıdır.
  •  Kampanya reklamlarında toplumun güven duyduğu kişilerin yer alması hedef kitlenin dikkatini çekme konusunda etkili olabilir.
  • Bu çalışma ile elde edilen sonuçlar Nevşehir iline özgüdür, tüm Türkiye’ye genelleştirilemez. Ülke genelinde benzer sonuçlara ulaşılıp ulaşılamayacağı, ne gibi farklı sonuçlara varılacağını görmek için daha ayrıntılı araştırmalar yapılması gerekmektedir.
  • Altunkaynak, B. Z. ve Özbek, E. (2006). Obezite: Nedenleri ve Tedavi Seçenekleri. Van Tıp Dergisi, 13(4), 138-142.
  • Andreasen, A. R. (1995). Marketing Social Change: Changing Behavior to Promote Health, Social Development, and the Environment, USA: Jossey- Bass.
  • Argan Tokay, M. ve Akyıldız, M. (2010). Social Marketing Approach as a Tool for Dissemination Sport (From the Perspective of Sport for All). Pamukkale Journal of Sport Sciences, 1(3), 39-51.
  • Bayın, G. ve Akbulut, Y. (2012). Sağlık Sektöründe Sosyal Pazarlamanın Kullanımı. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 53-72.
  • Bloom, P. N. and Novelli, W. D. (2000). Problems and Challenges in Social Marketing. Journal of Marketing, (45), 81-101.
  • Clapp, J. D., Lange, J. E., Russell, C., Shillington, A. and Voas, R. B. (2003). A Failed Norms Social Marketing Campaign. Journal of Studies on Alcohol, 64(3), 409-414.
  • Çıngı, H. (1994). Örnekleme Kuramı, Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Yayını, Ders Kitapları Dizisi 20, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fen Fakültesi Basımevi.
  • Develi, E. İ. (2008). Sosyal Pazarlama Açısından Kamu Sektörü Reklamlarında Hedef Kitle Tutumu, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Evans, W. D. (2008). Social Marketing Campaigns and Children's Media Use. The Future of Children, 18(1), 181-203.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. and Tatham, R. L. (2006). Multivariate Data Analysis, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Hastings, G. and Saren, M. (2003). The Critical Contribution of Social Marketing: Theoryand Application. Marketing Theory, (3), 305-322.
  • Hoek, J. and Jones, S. C. (2011). Regulation, Public Health and Social Marketing: A Behavior Change Trinity. Journal of Social Marketing, 1(1), 32-44.
  • İlter, B. ve Bayraktaroğlu, G. (2007). Kâr Amacı Gütmeyen Sosyal İçerikli Pazarlama Uygulamaları: Sosyal Pazarlama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (28), 49-64.
  • Kotler, P. and Lee, N. R. (2005). Corporate Social Responsibility: DoingThe Most Good For Your Company And Your Cause, New Jersey: John Wiley&Sons, Inc.
  • Kotler, P. and Levy, S. J. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, 33(1), 10-15.
  • Kotler, P. and Zaltman, G. (1971). Social Marketing: An Approachto Planned Social Change. Journal of Marketing, 35(3), 3-12.
  • Kurtoğlu, S. (2007). Sosyal Pazarlama Kavramının Analizi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 125-134.
  • Kurtuluş, K. ve Okumuş, A. (2006). Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi.İşletme İktisadı Enstitüsü, Yönetim Dergisi,17(53), 3-17.
  • Lazer, W. and Kelley, E. J. (1973). Social Marketing: Perspectives and Viewpoints, USA:Richard D. Irwin.
  • Mcmahon, L. (2001). The Impact of Social Marketing on Social Engineering in Economic Restructuring, Michael T. Ewing (Ed.), Social Marketing, (s.75-84), The Haworth Press, USA.
  • Mucuk, İ. (2001). Pazarlama İlkeleri, Genişletilmiş 13. Basım, İstanbul: Türkmen Yayınevi.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Norusis, M. J. (1993). SPSS for Windows: Base System User's Guide, USA: SPSS Inc. Rossem, R. V. and Meekers, D. (2007). The Reach and Impact of Social Marketing and Reproductive Health Communication Campaigns in Zambia. BMC Public Health, 7(352),
  • http://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles.
  • Tengilimoğlu, D., Güzel, A. ve Günaydın, E. (2013). Sosyal Pazarlama Kapsamında Dumansız Hava Sahası: Örnek Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 1-26. 8, 2015 from
  • the, Vega, M. Y. and Roland, E. L. (2005). Social Marketing Techniques for Public Health Communication: A Review of Syphilis Awareness Campaigns in 8 US Cities. Sexually Transmitted Diseases, (32)10, 30-36.
  • Weinreich, N. K. (1999). Hands-On Social Marketing: A Step-by-Step Guide, California:Sage Publications.
  • http://www.beslenme.gov.tr
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceylan Bozpolat Bu kişi benim

Yavuz Cömert Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bozpolat, C., & Cömert, Y. (2016). SAĞLIK SEKTÖRÜNDE SOSYAL PAZARLAMA UYGULAMALARI: OBEZİTE İLE MÜCADELE KAPMANYASI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 6(1), 43-64.