Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL II. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YENİ GÖRDÜKLERİ İNGİLİZCE DERSİNE YÖNELİK ÖZYETERLİLİK ALGILARI

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 35 - 49, 28.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilk defa
İngilizce dersini alan ilkokul 2.sınıf öğrencilerinin bu dersten beklentilerini
belirlemek ve İngilizce dersine karşı olan öz yeterlik algılarını ortaya
çıkarmaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik (olgu
bilim) yaklaşım kullanılmıştır. Bu araştırma, 2014–2015 öğretim yılında,
Isparta il merkezine bağlı Mehmet Köse İlkokulunda öğrenim gören 2.sınıf
öğrencilerinden 21 öğrenci katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı
olarak görüşme formu kullanılmış ve soruların her biri farklı verileri elde
etmek üzere hazırlanmıştır. Toplanan nitel verilerin analizinde betimsel analiz
yaklaşımı kullanılmıştır. Bu araştırmada da öğrencilerin ilk kez görecekleri
İngilizce dersine karşı olan beklentileri, istekleri ve inançlarının olumlu ve
yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Bu sonuç öğrencilerin bu dersi daha kolay
öğrenecekleri ve daha başarılı olabilecekleri yönünde bir işaret olabilir.
Sonuç olarak, bu araştırmadan elde edilen sonuçlar ışığında öz yeterlilik
inancının yüksek olması başarılı olmak için gerekli bir özelliktir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoglu, S. (2004). A study on teachers’ information literacy self-efficacy beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Alabay, E. (2006). İlköğretim okulöncesi öğretmen adaylarının fen ile ilgili öz-yeterlilik inanç düzeylerinin incelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1).
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12): 235-252.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: TheExercise of Control. New York: W. H. Freemanand Company
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Ortaöğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2): 197-210.
  • Bıkmaz, F.(2004) “"Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Öz Yeterlilik İnancı" Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması” Milli Eğitim Dergisi sayı 161.
  • Brink, E., Alsen, P., Herlitz, J., Kjellgren, K. & Cliffordson, C. (2012). General Self-Efficacy and Health-Related Quality of Life After Myocardial Infarction. Psychology, Health & Medicine, 17(3): 346-355.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak K, E, Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Carnell, E. (2005). Understanding and enriching young people's learning: issues, complexities and challenges, Improving Schools, 8(3), 269–284.
  • Carpenter, S. L. (2007). A Comparison of TheRelationships of Students’ Self-Efficacy, GoalOrientation, andAchievementAcross Grade Levels: A Meta-Analysis. Unpublished of masterthesis. Canada: SimonFraserUniversity.
  • Chen, G., Gully, S. M., Eden, D. (2004). General Self-Efficacy and Self-Esteem: Toward Theoretical and Empirical Distinction Between Correlated Self-Evaluations. Journal of Organizational Behavior, 25: 375-395
  • Cruickshank, D. L., Bainer, D. L. & Metcalf, K. K. (1999). The Act of Teaching (2nd Edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Çakıroğlu, E. & Işıksal, M. (2009). Preservice elementary teachers’ attitudes and self-efficacy beliefs toward mathematics. Education and Science, 34(151), 132-139.
  • Çepni, S. 2007. Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık
  • Demir, S. (2010). Öğretim Etkinliklerinin Planlanması, Sınıfta Etkili Öğretim ve Yönetim Kitabı İçinde (Ed: Dilek Erbaş), Data: Ankara.
  • Ekici, G. (2008). The effects of the classroom management lesson on preservice teachers’ teacher sense of self-efficacy. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Ekici, G., Gürçay, D. ve Yılmaz, M. (2007). Akademik öz yeterlilik ölçeğinin Türkçe‟ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
  • Endler, N. S., Speer, R. L., Johnson, R. M., Flett, G. L. (2001). General Self-Efficacy and Control in Relation to Anxiety and Cognitive Performance. Social Spring, 20(1): 36-52.
  • Gözütok, F. D. (1995). Öğretmenlerin Demokratik Tutumları, Ankara: Ekin Yayıncılık.
  • Gündüz, M. (2016). What are the teaching responsibilities of being a teacher?. Educational Research and Reviews, 11(8), 623-629. DOI: 10.5897/ERR2016.2643
  • Gündüz, M. (2014). The effect of class prospective teachers' metacognitive awareness on creating belief of self-efficacy and realizing it. International Journal of Academic Research Part B, 6(4), 90-96. DOI: dx.doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-4/B.14, Article ID: IJ14V6N4B14
  • Gürkan, T. (1993).İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmenlik Tutumları İle Benlik Kavramları Arasındaki İlişki, Ankara: Sevinç Matbaası
  • Horzum, M. B. & Çakır, Ö. (2009). The validity and reliability studyof the turkish version of the online technologies self-efficacy scale. Educational Sciences: Theory & Practice, 9(3), 1343-1356.
  • Hughes, C. (2001). Developing conceptual literacy in lifelong learning research: a case of responsibility?, British Educational Research Journal, 27(5), 601-614.
  • Jensen, R. A. & Kıley, T.J. (2000). Teaching, Leading and Learning: Becoming Caring Professionals. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Jinks, J. ve Morgan, V. (1999). Children‟sperceivedacademic self-efficacy: an academicscale. Clearing House, 72(4), 224–231.
  • Karsten, R. & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductorycomputer literacy courses. Journal of Research on Technology Education, 31(1), 14-24.
  • Korkmaz, İ. (2009).Sosyal öğrenme kuramı., B. Yeşilyaprak (Editör). Eğitim psikolojisi, gelişim-öğrenme-öğretim. (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık, ss. 217-242.
  • Luszczynska, A., Gutierrez-Dona, B., Schwarzer, R. (2005). General Self-Efficacy in Various Domains of Human Functioning: Evidence From Five Countries. International Journal Of Psychology, 40(2): 80-89.
  • Matsuo, T., Murotake, Y., Kim, M., Akiba, T., Shimojo, N., Kim, M. et al. (2010). High general self-efficacy is associated with less weight loss under a supervised dietary modification program. Obesity Research & Clinical Practice, 4: 135-144.
  • Mentiş Taş, A. (2004). “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Eğitimi Program Standartlarının Belirlenmesi”, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 37, sayı:1, 28-51.
  • Miles, M.B and Huberman, A.M. (1994). Qualitative dataanalysis,Thousand Oaks, CA: Sage
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Scholz, U., Gutierrez- Dona, B., Sud, S. & Schwarzer, R. (2002). Is general self efficacy a universal construct? European Journal of Psychological Assessment, 18 (3), 242-251.
  • Schunk, D. H. (1990). Introduction to the special section on motivation an defficacy. Journal of Education Psychology, 82 (1), 3-6.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim ve Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. (12.Baskı). Ankara: Gazi Kitapevi
  • Sierra, J.J. (2009). Shared Responsibility and Student Learning : Ensuring a Favorable Educational Experience, Journal of Marketing Education, 32, 104-111,DOI: 10.1177/0273475309344802, [Online]: http://jmd.sagepub.com/content/32/1/104 adresinden 15.10.2015’te indirilmiştir.
  • Skaret, E., Kvale, G., Raadal, M. (2003). General Self-Efficacy, Dental Anxiety and Multiple Fears Among 20-YearOlds in Norway. Scandinavian Journal of Psychology, 44: 331-337.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel internet kullanım öz-yeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 461-471.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Üredi I. ve Üredi, L. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyetlerine, bulundukları sınıflara ve başarı düzeylerine göre fen öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Weimer, Y. (1993). İmproving Your Classroom Teaching. London: Sage Publications
  • Woolfolk, A. E. (1993). Educational Psychology . Boston: Allyn and Bacon.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Young, M.R. (2005). The motivational effects of the classroom environment in facilitating selfregulated learning. Journal of Marketing Education, 27, (1), 25-40.DOI: 10.1177/0273475304273346.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-Efficacy and Educational Development. New York: Cambridge University Press
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 35 - 49, 28.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoglu, S. (2004). A study on teachers’ information literacy self-efficacy beliefs. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Alabay, E. (2006). İlköğretim okulöncesi öğretmen adaylarının fen ile ilgili öz-yeterlilik inanç düzeylerinin incelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1).
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12): 235-252.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: TheExercise of Control. New York: W. H. Freemanand Company
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Ortaöğretim Fen Bilimleri ve Matematik Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlilik İnançları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2): 197-210.
  • Bıkmaz, F.(2004) “"Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Öz Yeterlilik İnancı" Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması” Milli Eğitim Dergisi sayı 161.
  • Brink, E., Alsen, P., Herlitz, J., Kjellgren, K. & Cliffordson, C. (2012). General Self-Efficacy and Health-Related Quality of Life After Myocardial Infarction. Psychology, Health & Medicine, 17(3): 346-355.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak K, E, Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Carnell, E. (2005). Understanding and enriching young people's learning: issues, complexities and challenges, Improving Schools, 8(3), 269–284.
  • Carpenter, S. L. (2007). A Comparison of TheRelationships of Students’ Self-Efficacy, GoalOrientation, andAchievementAcross Grade Levels: A Meta-Analysis. Unpublished of masterthesis. Canada: SimonFraserUniversity.
  • Chen, G., Gully, S. M., Eden, D. (2004). General Self-Efficacy and Self-Esteem: Toward Theoretical and Empirical Distinction Between Correlated Self-Evaluations. Journal of Organizational Behavior, 25: 375-395
  • Cruickshank, D. L., Bainer, D. L. & Metcalf, K. K. (1999). The Act of Teaching (2nd Edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Çakıroğlu, E. & Işıksal, M. (2009). Preservice elementary teachers’ attitudes and self-efficacy beliefs toward mathematics. Education and Science, 34(151), 132-139.
  • Çepni, S. 2007. Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık
  • Demir, S. (2010). Öğretim Etkinliklerinin Planlanması, Sınıfta Etkili Öğretim ve Yönetim Kitabı İçinde (Ed: Dilek Erbaş), Data: Ankara.
  • Ekici, G. (2008). The effects of the classroom management lesson on preservice teachers’ teacher sense of self-efficacy. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110.
  • Ekici, G., Gürçay, D. ve Yılmaz, M. (2007). Akademik öz yeterlilik ölçeğinin Türkçe‟ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
  • Endler, N. S., Speer, R. L., Johnson, R. M., Flett, G. L. (2001). General Self-Efficacy and Control in Relation to Anxiety and Cognitive Performance. Social Spring, 20(1): 36-52.
  • Gözütok, F. D. (1995). Öğretmenlerin Demokratik Tutumları, Ankara: Ekin Yayıncılık.
  • Gündüz, M. (2016). What are the teaching responsibilities of being a teacher?. Educational Research and Reviews, 11(8), 623-629. DOI: 10.5897/ERR2016.2643
  • Gündüz, M. (2014). The effect of class prospective teachers' metacognitive awareness on creating belief of self-efficacy and realizing it. International Journal of Academic Research Part B, 6(4), 90-96. DOI: dx.doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-4/B.14, Article ID: IJ14V6N4B14
  • Gürkan, T. (1993).İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmenlik Tutumları İle Benlik Kavramları Arasındaki İlişki, Ankara: Sevinç Matbaası
  • Horzum, M. B. & Çakır, Ö. (2009). The validity and reliability studyof the turkish version of the online technologies self-efficacy scale. Educational Sciences: Theory & Practice, 9(3), 1343-1356.
  • Hughes, C. (2001). Developing conceptual literacy in lifelong learning research: a case of responsibility?, British Educational Research Journal, 27(5), 601-614.
  • Jensen, R. A. & Kıley, T.J. (2000). Teaching, Leading and Learning: Becoming Caring Professionals. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Jinks, J. ve Morgan, V. (1999). Children‟sperceivedacademic self-efficacy: an academicscale. Clearing House, 72(4), 224–231.
  • Karsten, R. & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductorycomputer literacy courses. Journal of Research on Technology Education, 31(1), 14-24.
  • Korkmaz, İ. (2009).Sosyal öğrenme kuramı., B. Yeşilyaprak (Editör). Eğitim psikolojisi, gelişim-öğrenme-öğretim. (5. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık, ss. 217-242.
  • Luszczynska, A., Gutierrez-Dona, B., Schwarzer, R. (2005). General Self-Efficacy in Various Domains of Human Functioning: Evidence From Five Countries. International Journal Of Psychology, 40(2): 80-89.
  • Matsuo, T., Murotake, Y., Kim, M., Akiba, T., Shimojo, N., Kim, M. et al. (2010). High general self-efficacy is associated with less weight loss under a supervised dietary modification program. Obesity Research & Clinical Practice, 4: 135-144.
  • Mentiş Taş, A. (2004). “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Eğitimi Program Standartlarının Belirlenmesi”, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 37, sayı:1, 28-51.
  • Miles, M.B and Huberman, A.M. (1994). Qualitative dataanalysis,Thousand Oaks, CA: Sage
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Scholz, U., Gutierrez- Dona, B., Sud, S. & Schwarzer, R. (2002). Is general self efficacy a universal construct? European Journal of Psychological Assessment, 18 (3), 242-251.
  • Schunk, D. H. (1990). Introduction to the special section on motivation an defficacy. Journal of Education Psychology, 82 (1), 3-6.
  • Senemoğlu, N. (2005). Gelişim ve Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. (12.Baskı). Ankara: Gazi Kitapevi
  • Sierra, J.J. (2009). Shared Responsibility and Student Learning : Ensuring a Favorable Educational Experience, Journal of Marketing Education, 32, 104-111,DOI: 10.1177/0273475309344802, [Online]: http://jmd.sagepub.com/content/32/1/104 adresinden 15.10.2015’te indirilmiştir.
  • Skaret, E., Kvale, G., Raadal, M. (2003). General Self-Efficacy, Dental Anxiety and Multiple Fears Among 20-YearOlds in Norway. Scandinavian Journal of Psychology, 44: 331-337.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel internet kullanım öz-yeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 461-471.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Üredi I. ve Üredi, L. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının cinsiyetlerine, bulundukları sınıflara ve başarı düzeylerine göre fen öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Weimer, Y. (1993). İmproving Your Classroom Teaching. London: Sage Publications
  • Woolfolk, A. E. (1993). Educational Psychology . Boston: Allyn and Bacon.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Young, M.R. (2005). The motivational effects of the classroom environment in facilitating selfregulated learning. Journal of Marketing Education, 27, (1), 25-40.DOI: 10.1177/0273475304273346.
  • Zimmerman, B. J. (1995). Self-Efficacy and Educational Development. New York: Cambridge University Press
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mevlüt Gündüz

Serap Şen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gündüz, M., & Şen, S. (2017). İLKOKUL II. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YENİ GÖRDÜKLERİ İNGİLİZCE DERSİNE YÖNELİK ÖZYETERLİLİK ALGILARI. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 7(2), 35-49.