KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE KUŞAKLAR BAĞLAMINDA İŞVEREN MARKA ALGISI İLE ÇALIŞMA YAŞAM KALİTESİ İLİŞKİSİ
Yıl 2018,
Cilt: 8 Sayı: 1, 160 - 179, 29.06.2018
Mehmet Tahir Dursun
,
Engin Deniz Eriş
Öz
Gün geçtikçe değişen teknoloji ve yükselen yaşam
kalitesi beraberinde yeni markalar ve iş ortamları ortaya çıkarmıştır. Çağa
ayak uydurmak ve mevcut çalışanların gelecekte kaliteli bir iş ortamında çalışabilmeleri
için işverenler gelecek kuşakların olası istek ve beklentilerini
karşılayabilecek şekilde işe ilişkin unsurları (fiziksel çalışma koşulları,
ücret vb.) hazırlamaya çalışmaktadırlar. Bu çalışmada, işveren marka algısının çalışma
yaşam kalitesi ile ilişkisi ve bu ilişkinin kuşaklar tarafından farklı
algılanıp algılanmadığını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırma Eskişehir
ilinde hizmet veren dört ve beş yıldızlı konaklama işletme çalışanları
örnekleminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel yöntemlerden alan
araştırması kullanılmış olup veriler soru formu (anket) tekniği ile toplanmıştır.
Elde edilen veriler istatistiki programlar aracılığıyla analiz edilmiştir.
Sonuçlara göre, işveren marka algısının çalışma yaşam kalitesini etkilediği ve
kuşaklara göre bu etkide bir farklılaşmanın olmadığı ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- Afşar, S. (2011). Çalışma Yaşam Kalitesinin Örgütsel Bağlılık Düzeyi Üzerindeki Etkisi: Devlet ve Vakıf Üniversitelerinde Çalışan Akademisyenler Üzerine Nicel Bir Araştırma. Doktora Tezi, Ankara. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı.
- Akçay, A. D. (2014). Örgütsel Çekicilik Bağlamında Otel İşletmelerini Rakiplerinden Ayıran Özellikler. Anadolu University Journal of Social Sciences, 14(1): 175-185.
- Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1).
- Bagozzi, R. ve Yi, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the academy of marketing science, 16(1): 74-94.
- Barrow, S. ve Mosley, R. (2007). The Employer Brand: Bringing The Best of Brand Management To People At Work. Journal of Brand Management, 15(2): 150-151.
- Bednarska, M. A. ve Olszewski, M. (2013). Organisational determinants of Employer Image: A case of the Tourism Industry in Poland. Turismo y Sociedad, 14: 17-31.
- Berkup, S. B. (2015). Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X ve Y Kuşakları Arasında karşılaştırmalı Bir Analiz. (Doktora Tezi), İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Bickel, J. ve Brown, A. J. (2005). Generation X: Implications For Faculty Recruitment and Development in Academic Health Centers. Academic Medicine, 80(3): 205-210.
- Burawat, P. (2015). The Relationships among Perceived Employer Branding, Employee Engagement and Employee Expectation in Service Industry. International Business Management, 9(4), 554-559.
- Buttenberg, K. (2013). The impact of employer branding on employee performance. New Challenges of Economic and Business Development–2013, 23.
- Churchill Jr, G. A. (1979). A paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research, 64-73.
- Daloğlu, E. S. (2013). Çalışma Algısı Üzerine Kuşaklararası Bir Analiz. (Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Demirkaya, H., Akdemir, A., Karaman, E. ve Atan, Ö. (2015). Kuşakların Yönetim Politikası Beklentilerinin Araştırılması. Journal of Business Research Turk, 7(1): 186-204.
- Dienhart, J. R. ve Gregoire, M. B. (1993). Job Satisfaction, Job Involvement, Job Security, and Customer Focus of Quick-Service Restaurant Employees. Journal of Hospitality & Tourism Research, 16(2): 29-43.
- Duc To, N. T. (2013). Employer Branding for SMEs: Attracting Graduating Students in IT Industry.
- Gibson, J. W., Jones, J. P., Cella, J., Clark, C., Epstein, A. ve Haselberger, J. (2010). Ageism and the Baby Boomers: Issues, Challenges and the TEAM Approach. Contemporary Issues in Education Research, 3(1): 53-60.
- Hu, L. ve Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1): 1-55.
- Khanolkar, R. S. (2013). Influence of Employer Branding on Satisfaction and Commitment of Generation Y Employees. IOSR Journal of Business and Management.
- Kim, H., Knight, D. ve Crutsinger, C. (2009). Generation-Y employees' retail work experience: The mediating effect of job characteristics. Journal of Business Research, 62, 548-556.
- Küçükusta, D. (2007). Konaklama İşletmelerinde İş-Yaşam Dengesinin Çalışma Yaşamı Kalitesi Üzerindeki Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Mbui, S. W. (2014). Relationship between quality of work life and employee commitment among unionized employees in kenya commercial bank University of Nairobi.
- Nunnally, J. C. (1978). Psycometric Theory New York, NY.
- Oral, A. G. (2013). Çalışma Hayatında Kuşaklar ve Çatışmalar (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Özer, P. S., Eriş, E.D. ve Özmen, Ö. N. T. (2013). Kuşakların farklılaşan iş değerlerine ilişkin emik bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 123-142.
- Rampl, L. V. (2014). How to become an employer of choice: transforming employer brand associations into employer first-choice brands. Journal of Marketing Management, 30(13-14), 1486-1504.
- Sadullah, Ö. (2010). İnsan Kaynakları Yönetimi. İstanbul: Beta Basım Yayıncılık.
- Singhapakdi, A., Sirgy, M. J., ve Lee, D.-J. (2010). Is Small Business Better Than Big Business For Marketing Managers? Journal of Business Research, 63(4): 418-423.
- Spinelli, M., Cavanos, G., 2000. Investigating the relationship between Employee Satisfaction and Guest Satisfaction. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 41(6) 29-33.
- Tanwar, K., ve Prasad, A. (2016). The effect of employer brand dimensions on job satisfaction: gender as a moderator. Management Decisions, 54(4), 854-886.
- Timossi, S. L., Pedroso, B., de Francisco, A. C. ve Pilatti, L. A. (2008). Evaluation of quality of work life: an adaptation from the Walton’s QWL model. XIV Intenational Conference on Industrial Engineering and Operations Management.
- Türk Dil Kurumu (2017). Büyük Türkçe Sözlük.
- Türkay, O. (2015). Çalışma Yaşamı Kalitesinin İş Memnuniyeti ve Bağlılık Üzerine Etkileri: Seyahat Acentaları Üzerine Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1): 239-256.
- Tütüncü, Ö. ve Kozak, M. (2007). An Investigation of Factors Affecting Job Satisfaction. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 8(1): 1-19.
- Twenge, J. (2010). A Review of the Empirical Evidence on Generational Differences in Work Attitudes. Journal of Business and Psychology, 25, 201-210.
- Kılıç, İ. ve Ural, A. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık, Ankara.
- Van Dam, N. (2006). Building an Employer Brand Through Investments in Learning. Chief Learning Officer, 5(6): 13.
- Wallace, A. P. M., Lings, I., Cameron, R. ve Sheldon, N. (2014). Attracting and Retaining Staff: The Role of Branding and Industry Image Workforce Development (pp. 19-36). Singapore: Springer.
- Walton, R. E. (1975). Criteria For Quality of Work Life. Newyork: Free Press.
- Zemke, R., Raines, C. ve Filipczak, B. (2013). Generations at Work: Managing the Clash of Boomers, Gen Xers, and Gen Yers in the Workplace: AMACOM Div American Mgmt Assn.
- İnternet KaynaklarıMengi, Z. (2009). İş Yaşamında Kuşak Farkı. Erişim Tarihi: 15/05/2017