Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖÇMEN TOPLULUKLARIN EĞİTİM SİSTEMİNE KATILIMI SÜRECİNDE UYGULANAN EĞİTİM VE DİL POLİTİKALARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 487 - 503, 31.12.2019

Öz

Bu çalışma, özellikle Avrupa ülkelerinde
göçmen öğrencilere yönelik dil öğretim uygulamalarını inceleyerek Türkiye için
yeni ve faydalı fikirler üretmeyi amaçlamaktadır. Avrupa’nın en çok göçmen
nüfusa sahip ülkelerindeki, program uygulamaları, materyal geliştirme
çalışmaları, öğretmen yetiştirme ve idari yapılanmaları gibi durumlar
incelenmiş ve farklı uygulamalara rastlanılmıştır. Bu farklılıkların temel
sebebi, göçmen kişilerin kaynak ülkeleri, yaşları ve ev sahibi ülkeye geliş
sebepleri olduğu görülmüştür. Çalışmada elde edilen bir diğer bulgu ise göçmen
öğrencilerin dil öğrenim sürecinde en etkili ve verimli yöntemin, göçmen
öğrencilere ayrıştırılmış sınıflarda veya okullarda dil öğretimi yerine
doğrudan örgün eğitime dâhil edilerek dil öğretimi yapılmasıdır. Dil
öğretiminde uygulanacak öğretim programı öğrencinin yaşına ilgili sınıf
kazanımlarına uygun olmalıdır. Tek bir program tüm yaş ve sınıf seviyeleri için
uygun olmayacaktır. Dil öğretiminin belki en önemli unsuru öğretim elemanının
yetiştirilmesidir. Öğretim elamanı sadece Türkçe bilgisi ile değil aynı zamanda
farklı kültürlerden gelen öğrenciler ile çalışabilme, onları anlayabilme gibi
beceriler ile de donatılmalıdır.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2012) Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 292-303.
  • Baker, C. (2011). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
  • Demir, O. Ö. ve Erdal, H. (2012). Yasa Dışı Göç İle İlgili Kavramların Doğru Anlaşılmaması Sorunu ve Yazılı Basında Çıkan Haberler Üzerine Bir İnceleme. Polis Bilimleri Dergisi, 12(1), 29–54.
  • European Comission (2012). Avrupa’da Okullarda Dil Öğretimi Üzerine Temel Veriler, Brüksel: Eğitim, Görsel-İşitsel ve Kültür İşleri Yürütme Ajansı.
  • European Parliament (2017). Research for Cult Commite-Migrant Education: Monitoring and Assesment.Bruselles: European Parliament Publishing.
  • Eurydice (2003-04). National Description, Integrating Immigrant Children into Schools in Europe, Germany. Brussels: Eurydice European Unit.
  • Eurydice (2017). Key Data on Teaching Languages at School in Europe. Luxembourg: Publication Office of the European Union.
  • Giani, L. (2006). Migration and Education: Child Migrants in Bangladesh.Sussex Migration Working Paper no. 33.
  • Gönüllü, M. (1996). Dış Göç. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 94-104.
  • IOM Uluslararası Göç Örgütü. (2009). Uluslararası Göç Hukuku, Göç Terimleri Sözlüğü.
  • Leblebicioğlu, A. (2009). 50. yılında yurtdışında Türkler entegrasyon/uyum, eğitim ve sivil toplum örgütlerinin rolü ve önemi, Yurt dışındaki Türkler: 50. yılında Göç ve Uyum Sempozyumu. Ankara, 21 Mayıs 2009.
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013a). Ülkemizde Kamp Dışında Misafir Edilen Suriye Vatandaşlarına Yönelik Tedbirler Genelgesi. Kayseri Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü: http://melikgazi.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_05/03024558_suriye.pdf (Erişim:18 Nisan 2018).
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013b). Ülkemizde Geçici Koruma Altında Bulunan Suriye Vatandaşlarına Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri Genelgesi. Fethiye İlçe Mili Eğitim Müdürlüğü:http://fethiye.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/02093016_scannedimage24.pdf (Erişim:18 Nisan 2018).
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. http://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_01/18120616_18_01_2018.pdf. (Erişim:18 Nisan 2018).
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2018) Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332 (Erişim:20 Nisan 2018).
  • OECD Organisation for Economic Co-operation and Development (2016). Reviews of School Resources: Estonia. OECD Reviews of School Resources, Paris: OECD Publishing.
  • OECD Organisation for Economic Co-operation and Development (2010). Education at a glance 2010: OECD indicators, Paris: OECD Publishing.
  • PICTES (2016). https://pictes.meb.gov.tr/izleme (Erişim: 21 Nisan 2018).
  • TEZCAN, M. (2000). Dış Göç ve Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 487 - 503, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2012) Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 292-303.
  • Baker, C. (2011). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
  • Demir, O. Ö. ve Erdal, H. (2012). Yasa Dışı Göç İle İlgili Kavramların Doğru Anlaşılmaması Sorunu ve Yazılı Basında Çıkan Haberler Üzerine Bir İnceleme. Polis Bilimleri Dergisi, 12(1), 29–54.
  • European Comission (2012). Avrupa’da Okullarda Dil Öğretimi Üzerine Temel Veriler, Brüksel: Eğitim, Görsel-İşitsel ve Kültür İşleri Yürütme Ajansı.
  • European Parliament (2017). Research for Cult Commite-Migrant Education: Monitoring and Assesment.Bruselles: European Parliament Publishing.
  • Eurydice (2003-04). National Description, Integrating Immigrant Children into Schools in Europe, Germany. Brussels: Eurydice European Unit.
  • Eurydice (2017). Key Data on Teaching Languages at School in Europe. Luxembourg: Publication Office of the European Union.
  • Giani, L. (2006). Migration and Education: Child Migrants in Bangladesh.Sussex Migration Working Paper no. 33.
  • Gönüllü, M. (1996). Dış Göç. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 94-104.
  • IOM Uluslararası Göç Örgütü. (2009). Uluslararası Göç Hukuku, Göç Terimleri Sözlüğü.
  • Leblebicioğlu, A. (2009). 50. yılında yurtdışında Türkler entegrasyon/uyum, eğitim ve sivil toplum örgütlerinin rolü ve önemi, Yurt dışındaki Türkler: 50. yılında Göç ve Uyum Sempozyumu. Ankara, 21 Mayıs 2009.
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013a). Ülkemizde Kamp Dışında Misafir Edilen Suriye Vatandaşlarına Yönelik Tedbirler Genelgesi. Kayseri Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü: http://melikgazi.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_05/03024558_suriye.pdf (Erişim:18 Nisan 2018).
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013b). Ülkemizde Geçici Koruma Altında Bulunan Suriye Vatandaşlarına Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri Genelgesi. Fethiye İlçe Mili Eğitim Müdürlüğü:http://fethiye.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/02093016_scannedimage24.pdf (Erişim:18 Nisan 2018).
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. http://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_01/18120616_18_01_2018.pdf. (Erişim:18 Nisan 2018).
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2018) Milli Eğitim Bakanlığı, Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=332 (Erişim:20 Nisan 2018).
  • OECD Organisation for Economic Co-operation and Development (2016). Reviews of School Resources: Estonia. OECD Reviews of School Resources, Paris: OECD Publishing.
  • OECD Organisation for Economic Co-operation and Development (2010). Education at a glance 2010: OECD indicators, Paris: OECD Publishing.
  • PICTES (2016). https://pictes.meb.gov.tr/izleme (Erişim: 21 Nisan 2018).
  • TEZCAN, M. (2000). Dış Göç ve Eğitim. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm DERGİNİN TAMAMI
Yazarlar

Bahar İşigüzel 0000-0002-3315-6306

Yüksel Baldık Bu kişi benim 0000-0003-4754-9415

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İşigüzel, B., & Baldık, Y. (2019). GÖÇMEN TOPLULUKLARIN EĞİTİM SİSTEMİNE KATILIMI SÜRECİNDE UYGULANAN EĞİTİM VE DİL POLİTİKALARININ İNCELENMESİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 9(2), 487-503.