Terör; kendi sosyal, siyasal ve ekonomik çıkarlarını korku ortamı
oluşturarak, yıldırma yoluyla gerçekleştirme amacına yönelik şiddet eylemleri
olarak ifade edilmektedir. Her geçen gün etkisini tüm dünya ülkelerinde artıran
terör faaliyetleri, özellikle de Türkiye turizmine ekonomik anlamda darbe
vurmaktadır. Ekseriyetle hizmet sektörü kuruluşları, önceden yaşanmış ya da
yaşanması olası terör eylemleri sebebiyle talep düşüşü sorunuyla karşı karşıya
kalmaktadır. Otel işletmeleri de önemli hizmet sektörü işletmelerindendir ve
terörün yarattığı talep düşüşünü en aza indirebilmek amacıyla modern pazarlama
yöntemlerinden ilişkisel pazarlama faaliyetlerini uygulamaya başlamışlardır.
İlişkisel pazarlamada, işletmeyle müşteri arasında güvene dayalı bir bağ ve
sadakat durumu söz konusudur. Bu çalışmada, terör olaylarının turistik talebe
etkisinin, İstanbul’daki 4 ve 5 yıldızlı otellerin uyguladıkları ilişkisel
pazarlama bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda
çalışmanın evrenini oluşturan İstanbul’daki 4 ve 5 yıldızlı toplam 292 otelden,
rastlantısal olarak seçilen müşterilere 4 farklı dilde 327 adet anket yüz yüze
uygulanmıştır. Araştırma verilerine ANOVA ve T-Testi uygulanmıştır. Elde edilen
sonuçlara göre; İstanbul’u ziyaret edenlerin çoğunluğunu kadınların, evlilerin,
36-45 yaş grubunun, serbest meslek ve memur kesiminin, üniversite mezunu
olanların, yerli turistlerden 1001-2000$ arası geliri olanların, yabancı
turistlerden 2001-3000$ aylık geliri olanların oluşturduğu görülmüştür.
Yerlilerden Ege ve İç Anadolu bölgesinden gelenlerin; yabancılardan ise Avrupa
Kıtasından gelenlerin yoğun olduğu saptanmıştır. Ziyaretçilerin genelinin
İstanbul’u ziyaret etmek istemelerindeki amacın, tatil-eğlence ve
kültür-sanat-tarih olduğu görülmüştür. Müşterilerin, genel olarak Türkiye
içerisinde meydana gelen terör faaliyetlerinden olumsuz etkilendikleri
saptanmıştır. Aynı zamanda, otel işletmelerinin müşterileriyle kurduğu bağ ve
güvenin, terörün olumsuz etkisini belli bir oranda azalttığı tespit edilmiştir.
Terörizm Terör Eylemleri İlişkisel Pazarlama Turistik Talep Otel İşletmeleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | DERGİNİN TAMAMI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |