Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 549 - 565, 30.12.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.748564

Öz

Kaynakça

  • Ananiadou, K., ve Claro, M. (2009). 21st Century Skills And Competences For New Millennium Learners in OECD Countries, OECD Education Working Papers, 2009.
  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N., ve Yaşar, S. (2015) Sınıf Öğretmeni Adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını Uygulamaya Hazır Mı? Turkish Studies, 10, 127–148.
  • Atalay, N. ve Anagün, Ş. S. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 298-313.
  • Bastık, U. (2019). Hayat Bilgisi Dersinde Yaşam Becerilerinin Kazandırılmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi.
  • Baysal, Z. N. (2009). An Application Of The Decision-Making Model For Democracy Education: A Sample Of a Third Grade Social Sciences Lesson, Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 9(1), 75–84.
  • Bilir Topcu, Z. (2019). Yaşam Becerileri Programının Beş Yaş Çocuklarının Yaşam Becerileri, Benlik Algıları ve Sosyal Duygusal Uyum Düzeylerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Cassidy, K., Franco, Y., & Meo, E. (2018). Preparation for adulthood: A teacher inquiry study for facilitating life skills in secondary education in the United States. Journal of Education Issues, 4(1), 33-45. https://doi.org/10.5296/jei.v4i1.12471
  • Creswell W. J. (2003). Educational Research: Planning, Conducting, And Evaluating Quantitative and Qualitative Research (1.), Florida: Prentice Hall.
  • Cullinane, C. R. (2017). Life Lessons: Improving Essential Life Skills for Young People.London: Sutton Trust.
  • Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006). İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler, Bilig, 37: 155–174.
  • Cüceloğlu, D. (1991). Yeniden İnsan İnsana (26.), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1994). Eğitime Giriş, Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Günbayı, İ. ve Akcan, F. (2013). İlköğretim Kurumları Yöneticilerinin Yaşadıkları İş Streslerine İlişkin Görüşleri: Bir Durum Çalışması, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 2(2), 2013, 195–224.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin Düşünme Becerilerini Geliştirme Tübar, 32(32), 2012, 127–146.
  • Guskey, Thomas R., ve Passaro, P. (1994). Teacher Efficacy: A Study of Construct Dimensions, American Educational Research Journal, (31), 627–643.
  • İşmen Gazioğlu, A. E. ve Canel, A. N. (2015). Bağımlılıkla Mücadelede Okul Temelli Bir Önleme Modeli: Yaşam Becerileri Eğitimi, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 2(2), 5–44.
  • Johnson, P. (2009). The 21st Century Skills Movement. Educational Leadership, 67(1): 2009, 11.
  • Kanyılmaz, M. B. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında Yer Alan Yaşam Becerilerinin Öğrencilere Kazandırılmasına Yönelik Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi, Kocaeli Üniversitesi.
  • MEB (2006)., Öğretmenlik Meleği Genel Yeterlilikleri, Ankara.
  • MEB (2017)., Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Tebliğler Dergisi.
  • Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2016). Significance Of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 10(1), 1-6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
  • Öztürk, Z. ve Karademir, E. (2017). Bilim Uygulamaları Dersi Kapsamında Gerçekleştirilen Etkinliğin Bilimsel Süreç Becerileri ve Yaşam Becerileri Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi , 2 (2) , 64-73 .
  • United Nations (2003). Life Skills Training Guide For Young People: Hıv/Aıds And Substance Use Prevention. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/HIV_and_AIDS/publications/unodc_HIV_all.pdf.
  • Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. San Francisco, CA: John Wiley & Sons. WHO, (2007). Promoting Physical Activity in Schools: An Important Element Of A Health-Promoting School, Who Information Series On School Health, (Document 12.), 53 P.
  • Yin, K. R. (2013). Case Study Research: Design And Methods (5th Ed.), Sage Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Zorlu, Y., Zorlu, F., & Dinç, S. (2019). Investigation of Relationships between the Preservice Science Teachers’ Life Skills and Metacognitive Awareness. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(1), 302–327. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.511546

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YAŞAM BECERİLERİ İLE İLGİLİ BİLGİ VE DENEYİMLERİ

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 549 - 565, 30.12.2020
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.748564

Öz

Toplumsal yaşama ayak uydurabilen nitelikli bireylerin yetiştirilmesi ve toplumun kültür ve değerlerinin gelecek kuşaklara aktarılması için öğretmenlik mesleğinin rolü göz önünde bulundurulduğunda öğretmenlerin yaşam becerileriyle ilgili bilgi düzeyinin araştırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin yaşam becerileri hakkında bilgi düzeylerini belirlemek ve bu becerileri öğrencilere kazandırma yeterlilikleriyle ilgili düşüncelerini açığa çıkarmaktır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Erzurum il sınırları içindeki devlet ilkokullarında görev yapan on beş sınıf öğretmeni ile özel okullarda görev yapan on altı sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler öğretmenlerle yapılan yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular içerik analizine tabi tutulmuş ve öğretmenlerin söz konusu yaşam becerisiyle ilgili bilgiye sahip olup olmadığına ilişkin genel bir tanımlama yoluna gidilmiştir. Bulgulara göre öğretmenlerin en sık tekrar ettiği ve en çok üzerinde durduğu yaşam becerisinin “problem çözme becerisi” olduğu görülmüştür. Öğretmenler yaşam becerisi kavramının, öz bakım becerileri kavramıyla aynı anlamda olduğunu düşünmektedir. Bazı öğretmenlere göre ilkokul öğrencilerinin kazanması gereken ilk beceri, iletişim becerisidir. Bu çalışmanın sonucundan hareketle, çocuklara yaşam becerilerini kazandırmak noktasında önemli bir sorumluluğu olan öğretmenlere ve ailelere yaşam becerilerini destekleyici tutum ve davranışlar üzerine eğitimler verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ananiadou, K., ve Claro, M. (2009). 21st Century Skills And Competences For New Millennium Learners in OECD Countries, OECD Education Working Papers, 2009.
  • Anagün, Ş. S., Kılıç, Z., Atalay, N., ve Yaşar, S. (2015) Sınıf Öğretmeni Adayları Fen Bilimleri Öğretim Programını Uygulamaya Hazır Mı? Turkish Studies, 10, 127–148.
  • Atalay, N. ve Anagün, Ş. S. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Girişimcilik Becerisine İlişkin Yeterlik Algıları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 298-313.
  • Bastık, U. (2019). Hayat Bilgisi Dersinde Yaşam Becerilerinin Kazandırılmasına Yönelik Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi.
  • Baysal, Z. N. (2009). An Application Of The Decision-Making Model For Democracy Education: A Sample Of a Third Grade Social Sciences Lesson, Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 9(1), 75–84.
  • Bilir Topcu, Z. (2019). Yaşam Becerileri Programının Beş Yaş Çocuklarının Yaşam Becerileri, Benlik Algıları ve Sosyal Duygusal Uyum Düzeylerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Cassidy, K., Franco, Y., & Meo, E. (2018). Preparation for adulthood: A teacher inquiry study for facilitating life skills in secondary education in the United States. Journal of Education Issues, 4(1), 33-45. https://doi.org/10.5296/jei.v4i1.12471
  • Creswell W. J. (2003). Educational Research: Planning, Conducting, And Evaluating Quantitative and Qualitative Research (1.), Florida: Prentice Hall.
  • Cullinane, C. R. (2017). Life Lessons: Improving Essential Life Skills for Young People.London: Sutton Trust.
  • Çubukçu, Z. ve Gültekin, M. (2006). İlköğretimde Öğrencilere Kazandırılması Gereken Sosyal Beceriler, Bilig, 37: 155–174.
  • Cüceloğlu, D. (1991). Yeniden İnsan İnsana (26.), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1994). Eğitime Giriş, Ankara: Alkım Yayıncılık.
  • Günbayı, İ. ve Akcan, F. (2013). İlköğretim Kurumları Yöneticilerinin Yaşadıkları İş Streslerine İlişkin Görüşleri: Bir Durum Çalışması, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi, 2(2), 2013, 195–224.
  • Güneş, F. (2012). Öğrencilerin Düşünme Becerilerini Geliştirme Tübar, 32(32), 2012, 127–146.
  • Guskey, Thomas R., ve Passaro, P. (1994). Teacher Efficacy: A Study of Construct Dimensions, American Educational Research Journal, (31), 627–643.
  • İşmen Gazioğlu, A. E. ve Canel, A. N. (2015). Bağımlılıkla Mücadelede Okul Temelli Bir Önleme Modeli: Yaşam Becerileri Eğitimi, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 2(2), 5–44.
  • Johnson, P. (2009). The 21st Century Skills Movement. Educational Leadership, 67(1): 2009, 11.
  • Kanyılmaz, M. B. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında Yer Alan Yaşam Becerilerinin Öğrencilere Kazandırılmasına Yönelik Yaklaşımlarının Değerlendirilmesi, Kocaeli Üniversitesi.
  • MEB (2006)., Öğretmenlik Meleği Genel Yeterlilikleri, Ankara.
  • MEB (2017)., Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Tebliğler Dergisi.
  • Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2016). Significance Of Life Skills Education. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 10(1), 1-6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
  • Öztürk, Z. ve Karademir, E. (2017). Bilim Uygulamaları Dersi Kapsamında Gerçekleştirilen Etkinliğin Bilimsel Süreç Becerileri ve Yaşam Becerileri Bağlamında İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi , 2 (2) , 64-73 .
  • United Nations (2003). Life Skills Training Guide For Young People: Hıv/Aıds And Substance Use Prevention. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/HIV_and_AIDS/publications/unodc_HIV_all.pdf.
  • Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. San Francisco, CA: John Wiley & Sons. WHO, (2007). Promoting Physical Activity in Schools: An Important Element Of A Health-Promoting School, Who Information Series On School Health, (Document 12.), 53 P.
  • Yin, K. R. (2013). Case Study Research: Design And Methods (5th Ed.), Sage Publishing.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
  • Zorlu, Y., Zorlu, F., & Dinç, S. (2019). Investigation of Relationships between the Preservice Science Teachers’ Life Skills and Metacognitive Awareness. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(1), 302–327. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.511546
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şükran Calp 0000-0001-6297-9056

Ayfer Edis 0000-0003-3166-9607

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Calp, Ş., & Edis, A. (2020). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YAŞAM BECERİLERİ İLE İLGİLİ BİLGİ VE DENEYİMLERİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 549-565. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.748564