Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASAL KAMPANYA ARACI OLARAK SEÇİM MÜZİKLERİ: 2017 REFERANDUM ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 1298 - 1315, 30.09.2021

Öz

Siyasal kampanyalarda hedef kitleye ulaşabilmek için çeşitli iletişim araçları bulunmakla birlikte, parti ve adaylar tarafından üzerinde önemle durulan araçlardan bir tanesi seçim müzikleridir. Bu çalışmada da 2017 anayasa değişikliği referandumu için “evet” kampanyası yürüten Ak Parti ve MHP ile “hayır” kampanyası yürüten CHP ve HDP’nin kampanya için oluşturdukları seçim şarkılarının hangi teknik ve söylemlerle seçmene aktarıldığını ortaya koyabilmek amaçlanmıştır. Referandum kampanyası için oluşturulan seçim çalışmaları parti ideolojisini yansıtmadan şeffaf bir şekilde hazırlanmalıdır. Bu bağlamda çalışma, kampanya aracı olan şarkılara parti ideolojisinin yansıtılıp yansıtılmadığının ortaya çıkarılması açısından önem arz etmektedir. Şarkılar, doküman analizi yöntemiyle bir video barındırma web sitesi olan YouTube aracılığıyla izlenerek gerekli veriler toplanmıştır. Çalışmada, şarkıların video kliplerinin hem teknik yönünün hem de içeriğinin analizi için kategorisel analiz yöntemi tercih edilerek tablolar oluşturulmuş daha sonra şarkıların analizi için nitel araştırma yöntemlerinden biri olan Van Dijk’in söylem analizi tekniği kullanılarak yorumlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, MHP’nin bir anayasa değişikliği için değil de parti ve aday propagandası yapmak amacıyla şarkı sözü ve klibin içeriğini oluşturduğu, Ak Parti’nin parti lideri ve logosunun klipte yer aldığı, CHP ve HDP’nin de tamamen şeffaf olamadığı klibin görüntülerine ve şarkının sözlerine ideolojilerinin yansıdığı ortaya çıkan önemli bulgulardandır.

Kaynakça

  • Akbay, L. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. https://abs.mehmetakif.edu.tr/upload/1440_2418_dosya.pptx
  • Altincik, H. (2020). Halkla ilişkiler perspektifinden medya ve yerel yönetim ilişkisi. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Aziz, A. (2007). Siyasal iletişim. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Budak, E. (2018). Siyasal iletişimde propaganda aracı olarak seçim müzikleri: 24 Haziran 2018 seçimleri örneği. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 6(5), 31-45.
  • Chicksand, L. & Carrigan, M. (2006). Segmenting voters online: the youth vote. Journal of Public Affairs, 6, 269-282.
  • Çobanoğlu, Ş. (2007). Suskunluk sarmalı ve siyasal iletişim. İstanbul: Fide Yayınları.
  • Güngör, B. (2020). Söylem yaklaşımı üzerine bir kavram çalışması ve eleştirel söylem analizi. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 1-12.
  • Kalender, A. (2005). Siyasal iletişim. seçmenler ve ikna stratejileri. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Karaduman, S. (2017). Eleştirel söylem çözümlemesinin eleştirel haber araştırmalarına katkısı ve sunduğu perspektif. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 4(2) 31-46.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • Labuschagne, A. (2003). Qualitative research: airy fairy or fundamental?. The Qualitative Re¬port, 8(1), 98-103.
  • Mas, L., Collell, M.-R., & Xifra, J. (2017). The sound of music or the history of Trump and Clinton family singers: Music branding as communication strategy in 2016 presidential campaign. American Behavioral Scientist, 61(6), 584-599.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (Second Edition), California : SAGE Publications.
  • Perlovsky, L. (2010). Music. cognitive function, origin, and evolution of musical emotions. Physics of Life Reviews, 7(1), 2-27.
  • Saruhan, Ş. C. & Özdemirci, A. (2011). Bilim, felsefe ve metodoloji. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Schacter, S. (2011). The barracuda lacuna: music, political campaigns, and the first amendment. Georgetown Law Journal, 99, 571-604.
  • Schoening, B. S. & Kasper, E. T. (2012). Don’t stop thinking about the music: the politics of songs and musicians in presidential campaigns. Lanham, Md: Lexington Books.
  • Tanyıldızı, N. İ. (2012). Siyasal iletişimde müzik kullanımı: 2011 genel seçim şarkılarının seçmene etkisi. Selçuk İletişim, 7(2), 97-110.
  • Taylan, Ö. (2021). 1946 genel seçimlerinin demokrasi bağlamında değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 4,(1), 62-74.
  • Trainor, L. (2010). The emotional origins of music. Physics of Life Reviews, 7, 44-45.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal iletişim yönetimi, siyasette marka yaratmak. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Van Dijk, T. A. (1988). News as discourse. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Van Dijk, T. A. (1991). Media contents the interdisciplinary study of news as discourse. A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research. (Ed.
  • Nicholas W. Jankowski & Klaus Bruhn Jensen), London: Routledge, 108-120.
  • Yılmaz, R. A. & Yaşar, İ. H. (2020). Sosyal medya kullanımının siyasal etkinlik, ilgi ve katılım üzerine etkisi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(25), 195-207. Geçmiş seçim sonuçları. (2021). Sabah Seçim Haberleri. Erişim adresi: https://www.sabah.com.tr/secim-sonuclari
  • 2017 Türkiye anayasa değişikliği referandumu. (2021). Vikipedi. Erişim adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/2017_T%C3%BCrkiye_anayasa_de%C4%9Fi%C5%9Fikli%C4%9Fi_referandumu#:
  • Yeminim var. (2021). YouTube. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=TFk5BhawY_k&t=1s
  • Evet ile güçlü Türkiye. (2021). YouTube. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=YpVkRgsuvAw
  • Gel kurtul bir hayırla. (2021). YouTube. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=Bd5K7jn59SE
  • Hayır diyelim kazanalım. (2021). YouTube. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=tHZ-5gggr5M
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Aydemir 0000-0002-0396-154X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydemir, A. (2021). SİYASAL KAMPANYA ARACI OLARAK SEÇİM MÜZİKLERİ: 2017 REFERANDUM ÖRNEĞİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(3), 1298-1315.