Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMUSAL BİR MEKÂN OLARAK HACI BEKTAŞ VELİ KÜLTÜR MERKEZİ

Yıl 2021, Sayı: Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı, 1 - 13, 22.12.2021

Öz

Mimari proje yarışmaları, üretildiği döneme dair detaylı bir okuma olanağı sağlayan temsil alanlarından biri olarak yer almaktadır. Bu yarışmalar hem mimarlık pratiğinde hem de mimarlık söyleminde oldukça önemli birer ortam olarak varlıklarını sürdürmektedir. Bu nedenle yarışma projelerini incelemek ve salt son ürüne değil süreçlerine dair analizlerde bulunmak ve mekâna dair ipuçlarını elde edebilmek açısından oldukça önemlidir. Bu açıdan 1992 yılında açılan Hacı Bektaş Kültür Merkezi mimari proje yarışmasının sürecine ve son ürününe bakmak kente ve kentliye dair bir çıkarım yapma imkânı vermektedir. Bu kültür merkezi bulunduğu bağlam açısından gerek kültürel gerekse fiziki konum olarak oldukça özgün bir yere sahiptir. Yarışmayı dönemin etkin mimarlarından olan Merih Karaaslan ve Mürşit Günday müşterek kazanarak tasarlarken bu özgünlüğün farkına varmışlardır. Yapıyı Hacı Bektaş Veli Külliyesi gibi tüm çevre bileşenlerini de dahil ederek kamusal bir mekân olarak tasarlamışlardır. Bu mimari eseri, yapı dili ve yapının kentle/kentliyle kurduğu ilişki açısından “kamusal bir mekân” olarak ele alıp incelemek bağlama dair bir bakış açısı geliştirebilmek adına elzemdir.

Kaynakça

  • Arendt, H. (1994). İnsanlık Durumu (Çev. Bahadır Sina Şener). İletişim Yayınları, İstanbul, 61.
  • Gürallar, N. (2009). Kamu – Kamusal Alan – Kamu Yapıları – Kamusal Mekân: Modernite Öncesi ve Sonrası İçin Bir Terminoloji Tartışması. Mimarlık Dergisi, Sayı 350, 52-55.
  • Güzer, A. (1993). İki Merih Karaaslan. Arredamento Mimarlık Dergisi, Sayı 3, 91.
  • Habermas, J. (2003). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü (Çev: T. Bora, M. Sincar). İletişim, İstanbul, 60.
  • Lefebvre, H. (2014) Giris. Mekânın Üretimi (Çev. I. Ergüden). İstanbul Sel Yayıncılık, 21-33.
  • Öymen Gür, Ş. (2002). Merih Karaaslan'ın Ardından. Mimarlık Dergisi, Sayı 303, 8.
  • Özbay, H. (1993). Merih Karaaslan'in Mimari Kimliği Üzerine Notlar. Arredamento Mimarlık, Sayı 3, 98.
  • Özbay, H. (2002). Merih Karaaslan'ın Ardından. Mimarlık Dergisi, Sayı 303, 9.
  • Sayar, Y. (2004). Türkiye’de Mimari Proje Yarışmaları 1930-2000: Bir Değerlendirme, Mimarlık Dergisi, Sayı 320, 29-36.
  • Sönmez, F., Şehirlioğlu B. (2021). 20. Yüzyıl Türkiye Mimarlık Ortamında Postmodern Söylem Ve Hacı Bektaş Veli Kültür Merkezi Mimari Proje Yarışmasının Değerlendirilmesi, 6. Uluslararası Zeugma Bilimsel Araştırmalar Kongresi Bildiri Kitabı. Gaziantep, Türkiye, 19-20 Haziran, 2021, 68-83.
  • Tanyeli, U. (2011). Kamusal Mekânın Ümitsizliği mi, Yoksa Kamusalı İdealize Etmenin Açmazı mı? Rüya İnşa İtiraz İstanbul: Boyut Yayıncılık, 368.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Zeynep Tunçbilek 0000-0002-9116-1146

Erken Görünüm Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Tunçbilek, G. Z. (2021). KAMUSAL BİR MEKÂN OLARAK HACI BEKTAŞ VELİ KÜLTÜR MERKEZİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 11(Hacı Bektaş Veli Özel Sayısı), 1-13. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1027810