Okuma, bireylerin ve toplumların gelişiminde önemli işleve sahip olan, içerisinde pek çok karmaşık ve aktif süreçleri ihtiva eden bir dil becerisidir. Görülen sembolleri seslendirmenin ötesinde yorumlama, değerlendirme ve anlam oluşturma gibi üst düzey düşünme becerilerinin işe koşulduğu okuma, bir boş zaman etkinliği olmanın çok ötesinde yaşamı anlamlandıran bir dimağ ve gönül ilacıdır. Bu çalışmanın amacı bireylerin okuma ve kitaplarla ilgili tercihlerinin ve okuma becerisi ile ilgili bilimsel çalışmalardaki eğilimlerin neler olduğunun incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum deseni ile gerçekleştirilen çalışmada doküman incelemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Veri analiz sürecinde ise içerik analizi tekniğine başvurulmuştur. Araştırmanın amacına uygun olarak yetişkin ve çocukların okuma tercihleri ve okuma araştırmalarındaki eğilimlerle ilgili yerli ve yabancı çalışmalar tetkik edilmiş, okuma ile ilgili hazırlanan lisansüstü tezlerde odaklanılan konular, kütüphaneden ödünç alınan kitaplar, TÜİK verileri gibi çeşitli kaynaklar incelenmiştir. Sonuç olarak bireylerin okuma oranlarının ve çeşitliliğinin arttığı, yurt içinde ve yurt dışında yapılan çalışmaların birbirinden ayrıldığı, Türkiye’de okuma ile ilgili çalışmaların belirli alanlarda ve üniversitelerde odaklandığı belirlenmiştir. Okuma ile ilgili çalışmaların çeşitlendirilmesi önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | EĞİTİM BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3 |