Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ VE İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SALGIN DÖNEMİNDE VE ÖNCESİNDE TEKNOLOJİK ARAÇ KULLANMALARINA İLİŞKİN EBEVEYN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 1978 - 1994, 30.12.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1074156

Öz

Bu çalışma, okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin COVID-19 salgın döneminde ve öncesinde teknolojik araç kullanmalarına ilişkin ebeveyn görüşlerinin incelenmesi amacıyla yapılan betimsel bir çalışmadır. Yozgat ilinde öğrenim gören okul öncesi veya ilkokul öğrencisi olan ebeveynler çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Uygun durum örnekleme yöntemiyle belirlenen katılımcıların 69’u okul öncesi ve 98’i de ilkokul öğrencisi olan ebeveynlerdir. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan anketle toplanmış ve betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin salgın döneminde teknolojik araçla vakit geçirme süreleri salgın öncesi döneme göre arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların uyuma sürelerinde, günlük beslenme öğün sayılarında, yemek yerken ve uyumadan önce teknolojik araçla ilgilenme durumlarında, teknolojik araçları hangi amaçla kullandıklarında ve oyun tercihlerinde değişikliklerin olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin ebeveynleri, çocuklarının teknolojik araçları COVID-19 salgın döneminde, salgın öncesine göre daha bilinçli kullandıklarını ifade ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların teknolojik araçları etkili bir şekilde kullanmalarına yönelik ebeveynlere bilgilendirmeler yapılabilir.

Kaynakça

  • American Academy of Pediatrics. (2016). American academy of pediatrics announces new recommendations for children’s media use. https://www.pathwaypeds.com/american-academy-of-pediatrics-announces-new-recommendations-for-childrens-media-use/
  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
  • Akoğlu, G., & Karaaslan, B. T. (2020). Covid-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103.
  • Apaydın, Ç., & Kaya, F. (2020). An analysıs of the preschool teachers' vıews on alpha generatıon. European Journal of Education Studies, 6(11), 123-141.
  • Arı-Arat, C., & Gülay-Ogelman, H. (2021). Küçük çocukların COVID-19 sürecinde teknolojik araç kullanımının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 15-32.
  • Arslankaya, H. (2020). Çocuklar hangi yaşta, ne kadar uyumalı?. (Erişim: 01.09.2021), https://www.acibademhayat.com/cocuklar-hangi-yasta-ne-kadar-uyumali
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Çalışkan, Y. (2020). COVİD-19 pandemisi ve karantina sürecinde çocuk ruh sağlığı. Medical Research Reports, (3), 149-154.
  • Common Sense Media. (2017). The common sense census: Media use by kids age zero to eight. San Francisco, CA: Author.
  • Dalton, L., Rapa, E., Ziebland, S., Rochat, T., Kelly, B., Hanington, L., ... & Richter, L. (2019). Communication with children and adolescents about the diagnosis of a life-threatening condition in their parent. The Lancet, 393(10176), 1164-1176.
  • Davico, C., Ghiggia, A., Marcotulli, D., Ricci, F., Amianto, F., & Vitiello, B. (2021). Psychological impact of the COVID-19 pandemic on adults and their children in Italy. Frontiers in Psychiatry, 12, 239.
  • Di Giorgio, E., Di Riso, D., Mioni, G., & Cellini, N. (2021). The interplay between mothers’ and children behavioral and psychological factors during COVID-19: An Italian study. European Child & Adolescent Psychiatry, 30(9), 1401-1412.
  • Ergin, D. A., & Akgül, G. (2021) Anne babaların ilkokul çağı çocuklarında teknolojik araçların kullanımına ilişkin tutumlarının nitel analizle incelenmesı. Baskent University Journal of Education, 8(2), 411-426
  • Erkuş, A. (2017). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Fidan, İ., & Çelik, F. (2020). İlkokul çağı öğrencilerinin ders çalışma sürecinde teknolojik araç kullanımına ilişkin veli görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 484-512.
  • Goagoses, N., Winschiers-Theophilus, H., & Chamunorwa, M. B. (2020). The (potential) role of technology for young children’s social-emotional learning: During and beyond the COVID-19 pandemic. Digital Government: Research and Practice, 2(1), 1-6.
  • Goldschmidt, K. (2020). The COVID-19 Pandemic: Technology use to support the wellbeing of children. Journal of Pediatric Nursing, 53, 88-90.
  • Gültepe, N. (2021). Kilo vermek için günde kaç öğün beslenmeliyiz?. (Erişim: 15.10.2021), https://uzmanlardiyorki.com/kilo-vermek-icin-gunde-kac-ogun-beslenmeliyiz/
  • Gürsoy, D. (2016) Çocuklar yemek yerken neden tablet ile oynamamalı?. (Erişim: 11.10.2021), https://dijitalmedyavecocuk.bilgi.edu.tr/2016/05/17/cocuklar-yemek-yerken-neden-tablet-ile-oynamamali-2/
  • İşsever, O., Didişen, N. A., & Yılmaz, H. B. (2021). Çocuk bakımında önemli bir konu: güvenli uyku ve uyku eğitimi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 157-161.
  • Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of Pediatrics, 221, 264.
  • Kuru, N. B., & Kolcu, M. (2021). Covid-19 pandemisinde okul çocuklarında (6-10 yaş) teknolojik araç kullanımının belirlenmesi: İstanbul örneği. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 15(3), 552-560.
  • Kuzu, A., Odabaşı, F., Erişti, S. D., Kabakçı, I., Kurt, A. A., Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Kıyıcı, M., & Şendağ, S. (2008). İnternet kullanımı ve aile. Ankara: T. C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Bilim Serisi: 133.
  • Nathanson, A. I., Sharp, M. L., Aladé, F., Rasmussen, E. E., & Christy, K. (2013). The relation between television exposure and theory of mind among preschoolers. Journal of Communication, 63(6), 1088–1108.
  • Özdemir, T. B., & Çebi, A. (2020). Lise öğrencilerinin web 2.0 teknolojilerini kullanım durumlarının incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 21(1), 1-33.
  • Öztürk, M. (2019). Yeşilay’dan yarıyıl tatili’nde çocukların teknoloji kullanımı için öneriler. (Erişim: 11.10.2021), https://www.yesilay.org.tr/tr/haberler/yesilaydan-yariyil-tatilinde-cocuklarin-teknoloji-kullanimi-icin-oneriler
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi , 5 (13), 67-83.
  • Şahbudak, B., & Emiroğlu, N. İ. (2020). Çocuk ve ergende Covid-19 salgını ve duygu durum bozuklukları birlikteliği. Turk J Child Adolesc Ment Health, 27(2), 59-63.
  • TÜİK (2016). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. (Erişim: 05.09.2021), https://www.tuik.gov.tr/
  • TÜİK (2020). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. (Erişim: 05.09.2021), https://www.tuik.gov.tr/
  • URL-1 (2017). Yatmadan önce çocuklar tablet-telefon kullanmalı mı?. (Erişim: 05.12.2021), https://www.medikaynak.com/n/yatmadan-once-cocuklar-tablet-telefon-kullanmali-mi
  • Yanartaş, M. S., & Törün, S. H. (2020). COVID-19 ve çocuk. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi, 3(1), 40-48.

PARENTAL VİEWS ON PRESCHOOL AND PRİMARY SCHOOL STUDENTS' USE OF TECHNOLOGİCAL TOOLS DURİNG AND BEFORE THE EPİDEMİC PERİOD

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 4, 1978 - 1994, 30.12.2022
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1074156

Öz

This study is a descriptive study conducted to examine parental views on the use of technological tools by preschool and primary school students during and before the COVID-19 epidemic. Parents who are preschool or primary school students studying in Yozgat are the participants of the study. 69 of the participants determined by the convenience sampling method are preschool and 98 are primary school students. The data of the study were collected with a questionnaire prepared by the researchers and analyzed using descriptive statistics. As a result of the study, it was concluded that the time spent by preschool and primary school students with technological tools during the epidemic period increased compared to the pre-epidemic period. It has been concluded that there are changes in the children's sleeping time, the number of daily nutrition meals, their interest in technological tools while eating and before sleeping, the purpose for which they use technological tools and their game preferences. In addition, it was found that the parents of preschool and primary school students stated that their children used technological tools more consciously during the epidemic period than before the COVID-19 epidemic. Parents can be informed about the effective use of technological tools by children.

Kaynakça

  • American Academy of Pediatrics. (2016). American academy of pediatrics announces new recommendations for children’s media use. https://www.pathwaypeds.com/american-academy-of-pediatrics-announces-new-recommendations-for-childrens-media-use/
  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 53-68.
  • Akoğlu, G., & Karaaslan, B. T. (2020). Covid-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103.
  • Apaydın, Ç., & Kaya, F. (2020). An analysıs of the preschool teachers' vıews on alpha generatıon. European Journal of Education Studies, 6(11), 123-141.
  • Arı-Arat, C., & Gülay-Ogelman, H. (2021). Küçük çocukların COVID-19 sürecinde teknolojik araç kullanımının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 15-32.
  • Arslankaya, H. (2020). Çocuklar hangi yaşta, ne kadar uyumalı?. (Erişim: 01.09.2021), https://www.acibademhayat.com/cocuklar-hangi-yasta-ne-kadar-uyumali
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Çalışkan, Y. (2020). COVİD-19 pandemisi ve karantina sürecinde çocuk ruh sağlığı. Medical Research Reports, (3), 149-154.
  • Common Sense Media. (2017). The common sense census: Media use by kids age zero to eight. San Francisco, CA: Author.
  • Dalton, L., Rapa, E., Ziebland, S., Rochat, T., Kelly, B., Hanington, L., ... & Richter, L. (2019). Communication with children and adolescents about the diagnosis of a life-threatening condition in their parent. The Lancet, 393(10176), 1164-1176.
  • Davico, C., Ghiggia, A., Marcotulli, D., Ricci, F., Amianto, F., & Vitiello, B. (2021). Psychological impact of the COVID-19 pandemic on adults and their children in Italy. Frontiers in Psychiatry, 12, 239.
  • Di Giorgio, E., Di Riso, D., Mioni, G., & Cellini, N. (2021). The interplay between mothers’ and children behavioral and psychological factors during COVID-19: An Italian study. European Child & Adolescent Psychiatry, 30(9), 1401-1412.
  • Ergin, D. A., & Akgül, G. (2021) Anne babaların ilkokul çağı çocuklarında teknolojik araçların kullanımına ilişkin tutumlarının nitel analizle incelenmesı. Baskent University Journal of Education, 8(2), 411-426
  • Erkuş, A. (2017). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Fidan, İ., & Çelik, F. (2020). İlkokul çağı öğrencilerinin ders çalışma sürecinde teknolojik araç kullanımına ilişkin veli görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 484-512.
  • Goagoses, N., Winschiers-Theophilus, H., & Chamunorwa, M. B. (2020). The (potential) role of technology for young children’s social-emotional learning: During and beyond the COVID-19 pandemic. Digital Government: Research and Practice, 2(1), 1-6.
  • Goldschmidt, K. (2020). The COVID-19 Pandemic: Technology use to support the wellbeing of children. Journal of Pediatric Nursing, 53, 88-90.
  • Gültepe, N. (2021). Kilo vermek için günde kaç öğün beslenmeliyiz?. (Erişim: 15.10.2021), https://uzmanlardiyorki.com/kilo-vermek-icin-gunde-kac-ogun-beslenmeliyiz/
  • Gürsoy, D. (2016) Çocuklar yemek yerken neden tablet ile oynamamalı?. (Erişim: 11.10.2021), https://dijitalmedyavecocuk.bilgi.edu.tr/2016/05/17/cocuklar-yemek-yerken-neden-tablet-ile-oynamamali-2/
  • İşsever, O., Didişen, N. A., & Yılmaz, H. B. (2021). Çocuk bakımında önemli bir konu: güvenli uyku ve uyku eğitimi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(2), 157-161.
  • Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The Journal of Pediatrics, 221, 264.
  • Kuru, N. B., & Kolcu, M. (2021). Covid-19 pandemisinde okul çocuklarında (6-10 yaş) teknolojik araç kullanımının belirlenmesi: İstanbul örneği. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 15(3), 552-560.
  • Kuzu, A., Odabaşı, F., Erişti, S. D., Kabakçı, I., Kurt, A. A., Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Kıyıcı, M., & Şendağ, S. (2008). İnternet kullanımı ve aile. Ankara: T. C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Bilim Serisi: 133.
  • Nathanson, A. I., Sharp, M. L., Aladé, F., Rasmussen, E. E., & Christy, K. (2013). The relation between television exposure and theory of mind among preschoolers. Journal of Communication, 63(6), 1088–1108.
  • Özdemir, T. B., & Çebi, A. (2020). Lise öğrencilerinin web 2.0 teknolojilerini kullanım durumlarının incelenmesi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 21(1), 1-33.
  • Öztürk, M. (2019). Yeşilay’dan yarıyıl tatili’nde çocukların teknoloji kullanımı için öneriler. (Erişim: 11.10.2021), https://www.yesilay.org.tr/tr/haberler/yesilaydan-yariyil-tatilinde-cocuklarin-teknoloji-kullanimi-icin-oneriler
  • Sayan, H. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi , 5 (13), 67-83.
  • Şahbudak, B., & Emiroğlu, N. İ. (2020). Çocuk ve ergende Covid-19 salgını ve duygu durum bozuklukları birlikteliği. Turk J Child Adolesc Ment Health, 27(2), 59-63.
  • TÜİK (2016). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. (Erişim: 05.09.2021), https://www.tuik.gov.tr/
  • TÜİK (2020). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. (Erişim: 05.09.2021), https://www.tuik.gov.tr/
  • URL-1 (2017). Yatmadan önce çocuklar tablet-telefon kullanmalı mı?. (Erişim: 05.12.2021), https://www.medikaynak.com/n/yatmadan-once-cocuklar-tablet-telefon-kullanmali-mi
  • Yanartaş, M. S., & Törün, S. H. (2020). COVID-19 ve çocuk. Sağlık Bilimlerinde İleri Araştırmalar Dergisi, 3(1), 40-48.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ
Yazarlar

Onur Batmaz 0000-0001-9208-2645

Tekin Güler 0000-0003-4300-2228

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Batmaz, O., & Güler, T. (2022). OKUL ÖNCESİ VE İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SALGIN DÖNEMİNDE VE ÖNCESİNDE TEKNOLOJİK ARAÇ KULLANMALARINA İLİŞKİN EBEVEYN GÖRÜŞLERİ. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(4), 1978-1994. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1074156