Çevrimiçi alışveriş platformlarının tüketiciler tarafından kabulünün pazarlama profesyonelleri ve akademik çevrelerin gündemini fazlasıyla meşgul ettiği görülmektedir. Bu doğrultuda, mevcut araştırmada, çevrimiçi alışveriş olgusunu teknoloji kabul modeli (TKM) çerçevesinde ele alan ulusal ve uluslararası çalışmaların sistematik literatür taraması yöntemi kullanılarak ortaya koyulması ve bu bağlamda ileride yapılacak araştırmalara konu olabilecek araştırma boşluklarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. 2000-2023 döneminde nihai olarak belirlenen 130 çalışmanın incelendiği araştırma bulgularına göre TKM kapsamında çevrimiçi alışveriş pratiklerinin incelendiği araştırma sayısındaki en önemli artış 2019-2021 yılları arasında gerçekleşmiştir. Ayrıca Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nin ilgili araştırma alanında sırasıyla en fazla çalışma yapılan ülkeler olduğu, araştırma türüne göre ise 130 çalışma arasında makalelerin açık ara ilk sırada yer aldığı görülmektedir. Çalışmaların çerçevelendiği temalar açısından faktör belirleme, model geliştirme veya TKM’nin geçerliğini sağlama kategorilerinin sırasıyla ilk üç sırada yer aldığı görülmektedir. Öte yandan, 130 çalışmanın çok büyük çoğunluğunun nicel yöntemlerden yararlanılarak gerçekleştirildiği belirlenmiştir.
Çevrimiçi alışveriş Teknoloji kabul modeli Bilgi sistemleri Bilgi ve iletişim teknolojileri Teknoloji kullanımı
It is observed that the acceptance of online shopping platforms by consumers has been a topic of great interest for marketing professionals and academic circles. In this context, the present study aims to reveal the national and international studies that examine the online shopping phenomenon within the framework of the technology acceptance model (TAM) using the systematic literature review method and to identify research gaps that can be the subject of future research. According to the research findings, which examine a total of 130 studies identified between 2000 and 2023, the most significant increase in the number of studies that investigate online shopping practices within the scope of TAM occurred between 2019 and 2021. Turkey and the United States are respectively the countries with the highest number of studies conducted in the relevant research area, and according to the type of research, articles are ranked first among the 130 studies. In terms of the themes that frame the studies, determining factors, model development, and validating TAM categories are respectively ranked in the top three. Furthermore, it has been determined that the vast majority of the 130 studies were carried out using quantitative methods.
Online shopping Technology acceptance model Information systems Information and communication technologies Technology use
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | İLETİŞİM |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3 |