The aim of this research is to reveal the perspectives of teachers working in pre-school institutions towards women entrepreneurship. Phenomenological design was adopted as the method. The population of the research consists of teachers working in pre-school institutions in Nevşehir. Qualitative data obtained from interviews with 10 female teachers working in a pre-school institution were included in the analysis. With the semi-structured interview technique, information was collected from preschool teachers using open-ended questions and "metaphors" to determine their views and perceptions towards women's entrepreneurship. The collected data were analyzed using the thematic content analysis method on the computer-assisted qualitative data analysis program MAXQDA. According to the findings of the content analysis, teachers' perceptions of women's entrepreneurship are under the main theme of "Perceptions Towards Women's Entrepreneurship" it was grouped under six sub-themes: "Meaning of the Concept of Entrepreneurship", "Meaning of Women's Entrepreneurship", "Advantages and Disadvantages of Women's Entrepreneurship", "Thoughts on Entrepreneurship Besides Teacher Identity", "The Effect of Experiences on Entrepreneurship" and "Metaphors". Focusing on “Metaphors”; Participants were asked to make analogies regarding entrepreneurship, and the themes of “excitement”, “rain”, “sunflower”, “sun”, “seasons”, “snowball”, “book” and “thunder “came to the fore.
Bu araştırmanın amacı okul öncesi kurumda çalışan öğretmenlerin kadın girişimciliğine yönelik bakış açılarını ortaya koymaktır. Yöntem olarak fenomenolojik tasarım benimsenmiştir. Araştırmanın evrenini Nevşehir ili okul öncesi kurumlarda çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Okul öncesi kurumda çalışan 10 kadın öğretmenle yapılan görüşmelerden elde edilen nitel veriler analize dahil edilmiştir. Yarı-Yapılandırılmış görüşme tekniği ile kadın girişimciliğine yönelik görüş ve algılarını belirlemek için okul öncesi öğretmenlerden açık uçlu sorular ve “metaforlar” kullanılarak bilgi toplanmıştır. Toplanan veriler tematik içerik analiz yöntemiyle bilgisayar destekli nitel veri analizi programı MAXQDA üzerinde analiz edilmiştir. Yapılan içerik analizinin bulgularına göre, öğretmenlerin kadın girişimciliğine yönelik algıları “Kadın Girişimciliğine Yönelik Algılar” ana temasında “Girişimcilik Kavramının Anlamı”, “Kadın Girişimciliğinin Anlamı”, “Kadın Girişimciliğinin Avantajları ve Dezavantajları”, “Öğretmen Kimliğinin Yanında Girişimciliğe Yönelik Düşünce”, “Mesleki Deneyimlerin Girişimciliğe Etkisi” ve “Metaforlar” olmak üzere altı alt temada toplanmıştır. “Metaforlar” odağında; katılımcıların girişimciliğe yönelik benzetme yapmaları istenmiş ve “heyecan”, “yağmur”, “ayçiçeği”, “güneş”, “mevsimler”, “kartopu”, “kitap” ve “gök gürültüsü” temaları ön plana çıkmıştır.
Girişimcilik Kadın Girişimciliği Okul Öncesi Öğretmenler Fenomenoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |