As ecological art began to become visible in the 1970s, it is observed that artists producing in America included handmade paper in their forms of artistic expression with an ecological concern. The artists who established factories and communities for the production of handmade paper produced papers for use in the fields of painting, sculpture, printing and painting and hosted various exhibitions in which these productions were exhibited in the 1980s. In this research, the emergence of handmade paper as a medium in contemporary art and the “handmade paper” exhibitions opened by paper artists will be discussed. This period, in which a large number of artists produced, was limited to the works of Robert Rauschenberg, Jasper Johns, David Hockney. The connection and material language established by the artists with paper was tried to be read with an ecological infrastructure, and the works were analyzed using the “work and artist-centered approach” methods. As a result of the findings, it is seen that contemporary artists have made handmade paper accepted into art history as a medium by searching for different expression possibilities. With the disappearance of boundaries in art today, it has been determined that paper, which we have traditionally traced, has revealed a new disciplinary field in plastic arts by combining with experimental expression methods.
1970’li yıllarda ekolojik sanatın görünür olmaya başlaması özellikle Amerika’da üretim yapan sanatçıların, ekolojik bir kaygı güderek yeni bir yüzey arayışına gittikleri ve el yapımı kâğıdı sanatsal ifade biçimlerine dahil ettikleri görülmektedir. İkinci dünya savaşının akabinde el yapımı kâğıt üretmeye başlayan Douglass Morse Howell’ın öncülüğünde dönemin ismini duyurmuş birçok önemli sanatçısı el yapımı kâğıdın geniş bir kitleye yayılım göstermesinde rol oynamıştır. El yapımı kâğıt üretimi için fabrikalar ve topluluklar kuran sanatçılar resim, heykel, baskı resim alanlarında kullanmak üzere çok sayıda kâğıt üretmiş ve 1980’li yıllarda bu üretimlerin sergilendiği çeşitli sergilere ev sahipliği yapmıştır. Bu araştırmada çağdaş sanatta bir medyum haline gelen el yapımı kâğıdın ortaya çıkış dönemiyle, kâğıt sanatçılarının açmış olduğu “el yapımı kâğıt” sergilerine değinilecektir. Çok sayıda sanatçının üretim yaptığı bu dönem, Robert Rauschenberg, Jasper Johns, David Hockney’in eserleri ile sınırlandırılmıştır. Sanatçıların kağıt ile kurduğu bağ ve malzeme dili ekolojik bir alt yapıyla okunmaya çalışılmış, ele alınan eserler “yapıt ve sanatçı merkezli yaklaşım” yöntemleri ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, çağdaş sanatçıların farklı ifade olanakları arayarak, ekolojik bir farkındalık peşinde, el yapımı kağıdın bir medyum olarak sanat tarihinde gözle görülür olmasını sağladıkları görülmüştür. Günümüzde sanatta sınırların ortadan kalkmasıyla da ilişkili olan bu durum geleneksel olarak izlerini sürdüğümüz kâğıdın günümüzdeki deneysel anlatım yöntemleriyle birleşerek plastik sanatlarda yeni bir disiplin alanı ortaya çıkardığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Disiplinlerarası Sanat, Resim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |