Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Entrepreneurship levels of information and records management undergraduate students: Sample of Atatürk University

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 681 - 699, 25.06.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1426836

Öz

The aim of the research is to examine the entrepreneurship levels of undergraduate students of the Department of Information and Records Management (IRM) in terms of various variables. Survey design, one of the quantitative research methods, was used in the research. The data was obtained using the accessible sampling method from 187 undergraduate students who continued their education at Atatürk University IRM in the 2022-2023 Fall Semester. “Scale of University Students Entrepreneurship (SUSE)” developed by Yılmaz and Sümbül (2009) was used to collect data. Data were analyzed using IBM SPSS 21 program. Frequency (f) and percentage (%) calculations as well as t-test and ANOVA tests were used to analyze the data. According to the results of the research, it was determined that there were no significant differences according to the variables of gender, class level, type of school last graduated, place of residence, number of siblings, education level of the mother and father, and the sector in which the mother and father worked. The findings obtained in the research were discussed comprehensively and suggestions were presented. No research has been found in the national literature that attempts to comprehensively reveal the entrepreneurship levels of IRM undergraduate students. In this context, this study is thought to be original and important in terms of literature.

Proje Numarası

12149

Kaynakça

  • Abdullahi, J., Barkindo, A. ve Chioma, E. A. (2021). Entrepreneurship education in library and information science: Fostering economic growth and development in Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 4728. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4728
  • Akanwa, P. C. (2014). Incorporating new ICT course in the curricula of library and information science (LIS) programme in Nigeria. Proceedings of the 16th National Conference of NALISE içinde (ss. 128-139). Abia State University.
  • Alagiri, P. ve Visalatchi, M. (2020, 14 Ocak). Analysing entrepreneurial avenues for library and information science professionals: Indian and international perspective. SSRN. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3519116
  • Atıcı, Ü. (2021). Beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Armağan, A. (2013). Girişimcilik ve otonomi (özerklik) ilişkisi: Ege üniversitesi iletişim fakültesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Turkish Studies, 8(12), 49-69. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6037
  • Atatürk Üniversitesi. (t. y.). Ders bilgi paketi. https://obs.atauni.edu.tr/moduller/dbp/eobs/icerik/anasayfa
  • Aydeniz, N. ve Akkuş, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Munzur Üniversitesi örneği. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(13), 162-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duiibfd/issue/32384/360181
  • Balkan, S. (2017). Bartın üniversitesi orman endüstri mühendisliği bölümü mezunlarının girişimcilik eğilimi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. baskı). Pegem Akademi.
  • Başol, M. (2019). Öğrencilerin girişimcilik özelliklerinin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkisi: Düzce Üniversitesi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative resarch (4.bs.). Pearson.
  • Çalışkan, O. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Ekici, E. ve Turan, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimi: planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 201-215. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/31939/350968
  • Granovetter, M. (2000). A theoretical agenda for economic sociology. https://escholarship.org/content/qt4mk4g08q/qt4mk4g08q.pdf
  • Kalkınma Bakanlığı. (2013). 10. Kalkınma planı, 2014-2018. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/08/Onuncu_Kalkinma_Plani-2014-2018.pdf
  • Karataş, İ. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Kayhalak, F. (2022). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel liderlik davranışları ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Lumpkin, D. (1996). Clarifying the entrepreneuiral orientation construct and linking it to performance. The Academy of Management Review, 21(1), 135-172. https://doi.org/10.2307/258632
  • Abdigany Kyzy, S. ve Kahramanoğlu, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini etkileyen faktörler: OMÜ örneği. BMIJ, 10(3), 1066-1081. https://doi.org/10.15295/bmij.v10i3.2105
  • Memduhoğlu, H. B. ve Şahin, M. (2017). Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(25), 297-307.
  • Musa, J. ve Tsafe, A. G. (2019). Entrepreneurship opportunities for graduates of library and information science. Journal of Library Services and Technologies, 1(2), 76-82. https://credencepressltd.com/journal/uploads/archive/202015805564805624314065.pdf
  • Ntui, A. I. (2015). Examining the attitude of library and information science (LIS) students in University of Calabar (unical) towards entrepreneurship. Information and Knowledge Management, 5(8), 41-46. 10.5281/zenodo.5401232
  • Nuhu, S. R., Abddulraheem, N. O., Abubakar, H., Abdurauf, A. ve Sulaiman, K. (2021). Entrepreneur skills as determinants to job opportunities among LIS postgraduatestudents in university of Ilorin. Library Philosophy and Practice (e-journal). 5876. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5876
  • Oral, S. (2020). Türkiye'deki girişimcilik desteklerine genel bir bakış ve yükseköğretim öğrencilerinin girişimcilik hissi üzerine bir araştırma: Atatürk Üniversitesi turizm fakültesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Seçgin, Y. (2020). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 8(1), 803-827. https://www.bmij.org/index.php/1/article/view/1432
  • Sezan, T. (2022). Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin boyun eğici davranışları, girişimcilik düzeyleri ve kişilik özelliklerinin bölgelere göre karşılaştırılması [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Tan, W. L. ve Tan, T. M. (2004). The impact of corporate governance on value creation in entrepreneurial firms. https://ink.library.smu.edu.sg/lkcsb_research/2349
  • Tarhan M. ve Kılıç F. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde girişimcilik becerisinin kazandırılmasına yönelik kullanılabilecek kaynaklar bibliyografyası. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1974-1993. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/379321
  • Tosunoğlu, B. T. (2003). Girişimcilik ve Türkiye’nin ekonomik gelişme sürecinde Türkiye’nin yeri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu. (2022). Güncel Türkçe sözlük. 22 Ağustos 2023 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Türkmen, M. ve İşbilir, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 18-28. https://dergipark.org.tr/en/pub/cbubesbd/issue/32240/357831
  • Ugwu, F. N. ve Ezeani, C. N. (2012). Evaluation of entrepreneurship awareness and skills among LIS students in universities in southeast Nigeria. Library Philosophy and Practice. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/836/
  • Wema, E. (2021). Examining entrepreneurship opportunities among library and information science professionals in Tanzania. Library Philosophy and Practice (e-journal). 4962. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4962
  • Yılmaz, E. ve Sünbül, A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 195-203. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61797/924383
  • Yıldız, E. (2020). İnönü üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.

Bilgi ve belge yönetimi bölümü lisans öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri: Atatürk Üniversitesi örneği

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 681 - 699, 25.06.2024
https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1426836

Öz

Araştırmada Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü (BBYB) lisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Veriler Atatürk Üniversitesi BBYB’ de 2022-2023 Eğitim-Öğretim Güz Yarıyılında eğitimlerine devam eden 187 lisans öğrencisinden ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin toplanmasında Yılmaz ve Sümbül (2009) tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeği (ÜÖYGÖ) kullanılmıştır. Veriler IBM SPSS 21 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans (f) ve yüzde (%) hesapları ile t-testi ve ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, cinsiyet, sınıf düzeyi, en son mezun olunan okul türü, ikâmet yeri, kardeş sayısı, annenin ve babanın eğitim düzeyi, annenin ve babanın çalıştığı sektör değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olmadığı saptanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular kapsamlı olarak ele alınmış ve öneriler sunulmuştur. Ulusal alan yazında BBYB lisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerini kapsamlı bir biçimde ortaya çıkarmaya çalışan bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu bağlamda bu çalışmanın alan yazın açısından özgün ve önemli olduğu düşünülmektedir.

Etik Beyan

Araştırmada Yılmaz ve Sünbül (2009) tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeği” nin kullanılması için yazarlardan e-posta yoluyla izin alınmıştır. Araştırmada ayrıca, Atatürk Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Etik Kurul Başkanlığından 29. 09. 2022 tarihli 18-266 sayılı kararıyla resmi olarak izin alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Atatürk Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

12149

Teşekkür

Beni bugünlere getiren, maddi ve manevi desteklerini esirgemeyen rahmetli babam Suat NALDAN’a, canım annem Emine NALDAN’a ve biricik kız kardeşim Nurbanu NALDAN’a ayrıca yüksek lisans eğitimim boyunca desteğini esirgemeyen ve yüksek lisans tez danışmanım olan, araştırma sürecinde yardımlarını esirgemeyen, ilgi, alaka ve rehberliğiyle bana yol gösteren danışmanım Dr. Öğr. Üyesi Nermin ÇAKMAK’a içtenlikle teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Abdullahi, J., Barkindo, A. ve Chioma, E. A. (2021). Entrepreneurship education in library and information science: Fostering economic growth and development in Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 4728. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4728
  • Akanwa, P. C. (2014). Incorporating new ICT course in the curricula of library and information science (LIS) programme in Nigeria. Proceedings of the 16th National Conference of NALISE içinde (ss. 128-139). Abia State University.
  • Alagiri, P. ve Visalatchi, M. (2020, 14 Ocak). Analysing entrepreneurial avenues for library and information science professionals: Indian and international perspective. SSRN. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3519116
  • Atıcı, Ü. (2021). Beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Armağan, A. (2013). Girişimcilik ve otonomi (özerklik) ilişkisi: Ege üniversitesi iletişim fakültesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Turkish Studies, 8(12), 49-69. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.6037
  • Atatürk Üniversitesi. (t. y.). Ders bilgi paketi. https://obs.atauni.edu.tr/moduller/dbp/eobs/icerik/anasayfa
  • Aydeniz, N. ve Akkuş, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Munzur Üniversitesi örneği. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(13), 162-177. https://dergipark.org.tr/tr/pub/duiibfd/issue/32384/360181
  • Balkan, S. (2017). Bartın üniversitesi orman endüstri mühendisliği bölümü mezunlarının girişimcilik eğilimi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. baskı). Pegem Akademi.
  • Başol, M. (2019). Öğrencilerin girişimcilik özelliklerinin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkisi: Düzce Üniversitesi örneği [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative resarch (4.bs.). Pearson.
  • Çalışkan, O. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yozgat Bozok Üniversitesi.
  • Ekici, E. ve Turan, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimi: planlanmış davranışlar teorisi ve girişimcilik eğitiminin rolü. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(1), 201-215. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/31939/350968
  • Granovetter, M. (2000). A theoretical agenda for economic sociology. https://escholarship.org/content/qt4mk4g08q/qt4mk4g08q.pdf
  • Kalkınma Bakanlığı. (2013). 10. Kalkınma planı, 2014-2018. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/08/Onuncu_Kalkinma_Plani-2014-2018.pdf
  • Karataş, İ. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Kayhalak, F. (2022). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel liderlik davranışları ile girişimcilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Lumpkin, D. (1996). Clarifying the entrepreneuiral orientation construct and linking it to performance. The Academy of Management Review, 21(1), 135-172. https://doi.org/10.2307/258632
  • Abdigany Kyzy, S. ve Kahramanoğlu, A. (2022). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimini etkileyen faktörler: OMÜ örneği. BMIJ, 10(3), 1066-1081. https://doi.org/10.15295/bmij.v10i3.2105
  • Memduhoğlu, H. B. ve Şahin, M. (2017). Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(25), 297-307.
  • Musa, J. ve Tsafe, A. G. (2019). Entrepreneurship opportunities for graduates of library and information science. Journal of Library Services and Technologies, 1(2), 76-82. https://credencepressltd.com/journal/uploads/archive/202015805564805624314065.pdf
  • Ntui, A. I. (2015). Examining the attitude of library and information science (LIS) students in University of Calabar (unical) towards entrepreneurship. Information and Knowledge Management, 5(8), 41-46. 10.5281/zenodo.5401232
  • Nuhu, S. R., Abddulraheem, N. O., Abubakar, H., Abdurauf, A. ve Sulaiman, K. (2021). Entrepreneur skills as determinants to job opportunities among LIS postgraduatestudents in university of Ilorin. Library Philosophy and Practice (e-journal). 5876. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5876
  • Oral, S. (2020). Türkiye'deki girişimcilik desteklerine genel bir bakış ve yükseköğretim öğrencilerinin girişimcilik hissi üzerine bir araştırma: Atatürk Üniversitesi turizm fakültesi örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Seçgin, Y. (2020). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 8(1), 803-827. https://www.bmij.org/index.php/1/article/view/1432
  • Sezan, T. (2022). Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin boyun eğici davranışları, girişimcilik düzeyleri ve kişilik özelliklerinin bölgelere göre karşılaştırılması [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Tan, W. L. ve Tan, T. M. (2004). The impact of corporate governance on value creation in entrepreneurial firms. https://ink.library.smu.edu.sg/lkcsb_research/2349
  • Tarhan M. ve Kılıç F. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde girişimcilik becerisinin kazandırılmasına yönelik kullanılabilecek kaynaklar bibliyografyası. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1974-1993. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/379321
  • Tosunoğlu, B. T. (2003). Girişimcilik ve Türkiye’nin ekonomik gelişme sürecinde Türkiye’nin yeri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu. (2022). Güncel Türkçe sözlük. 22 Ağustos 2023 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Türkmen, M. ve İşbilir, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 18-28. https://dergipark.org.tr/en/pub/cbubesbd/issue/32240/357831
  • Ugwu, F. N. ve Ezeani, C. N. (2012). Evaluation of entrepreneurship awareness and skills among LIS students in universities in southeast Nigeria. Library Philosophy and Practice. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/836/
  • Wema, E. (2021). Examining entrepreneurship opportunities among library and information science professionals in Tanzania. Library Philosophy and Practice (e-journal). 4962. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4962
  • Yılmaz, E. ve Sünbül, A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 195-203. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61797/924383
  • Yıldız, E. (2020). İnönü üniversitesi spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İnönü Üniversitesi.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi ve Bilim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşenur Naldan 0000-0003-3645-9844

Nermin Çakmak 0000-0002-3092-7339

Proje Numarası 12149
Erken Görünüm Tarihi 20 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2024
Kabul Tarihi 4 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Naldan, A., & Çakmak, N. (2024). Bilgi ve belge yönetimi bölümü lisans öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri: Atatürk Üniversitesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 14(2), 681-699. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1426836