Elektrikli Araçların (EA) kablosuz olarak şarj edilmesi için en uygun yöntem, enerjiyi yakın alanda aktaran manyetik rezonans kuplajıdır. Bu çalışmada, kalite faktörünün bir EA'nın kablosuz şarj sistemi üzerindeki etkisi araştırılmıştır. 85 kHz frekans, 20 kW güç ve 150 mm bobinler arası mesafe belirlendikten sonra kalite faktörüne göre Kablosuz Güç Aktarımı (KGA) sistem tasarımı gerçekleştirilmiştir. Kalite faktörünün verime, kritik hava aralığına ve kapasitörlerdeki gerilime etki ettiği görülmüştür. Kalite faktörü arttıkça kritik hava boşluğu da artar ve daha uzun mesafelere iletim verimli bir şekilde gerçekleştirilebilir. Ancak bu faktörün artmasına bağlı olarak kapasitörler üzerindeki gerilim stresi de artar. Çalışmada kalite faktörüne göre kritik hava boşluğu belirlenmiştir. Yüksek kalite faktörü, yüksek hava boşluklarında verimliliği arttırsa da hava boşluklarının yakın olduğu uygulamalarda verimliliği düşürmektedir. Aslında endüktansı artırarak kalite faktörünü arttırmak iç direncin artması anlamına gelir ve bu durumun maksimum verimliliği azalttığı görülmüştür. Bu çalışmada Q faktörünün iletim gücü ve iletim verimliliği üzerindeki etkileri deneysel ve benzetim aracılığıyla araştırılmıştır.
The most suitable method for wireless charging of Electric Vehicles (EVs) is magnetic resonance coupling, which transfers energy in the near field. In this study, the effect of quality factor on the wireless charging system of an EV is investigated. After determining 85 kHz frequency, 20 kW power and 150 mm inter-coil distance, the Wireless Power Transfer (WPT) system design was realized according to the quality factor. It was observed that the quality factor affects the efficiency, critical air gap and voltage on capacitors. As the quality factor increases, the critical air gap increases and longer distances can be transmitted efficiently. However, as this factor increases, the voltage stress on the capacitors also increases. In the study, the critical air gap was determined according to the quality factor. Although high quality factor increases efficiency at high air gaps, it decreases efficiency in applications where air gaps are close. In fact, increasing the quality factor by increasing the inductance means increasing the internal resistance and this has been found to reduce the maximum efficiency. In this study, the effects of Q factor on transmission power and transmission efficiency are investigated experimentally and through simulation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hibrit ve Elektrikli Araçlar ve Güç Aktarma Organları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |