Bu
çalışmada; orta menzilli bir uçağın (Airbus 320) uçuş rotası tırmanma, düz uçuş
ve alçalma olarak üç safhaya ayrılarak uçağın dinamik yörünge profili
oluşturulmuştur. Her bir uçuş safhası için BADA (Base of Aircraft Database)
verileri kullanılarak matematiksel yakıt modeli geliştirilmiştir. Aynı orta
menzilli uçağın, iki farklı tarifeli uçuş rotasına ait uçuş bilgileri analiz
edilmiştir. Bu kapsamda planlanan uçuş mesafesi ve gerçek uçuş mesafesi
arasındaki fark hesaplanmış ve bu farkın maksimum (fmax), minimum (fmin) ve ortalama (fort) değerlerine
karşılık gelen rotalar için yakıt tüketim hesabı tüm uçuş safhaları için
hesaplanarak elde edilen yakıt tüketimi, farklı rotalardaki aynı tip uçak için
karşılaştırılmıştır.
In this
study, the flight path for a medium-range aircraft (A320) is analyzed in three
phases as climb, cruise, descent and a dynamic trajectory flight is performed.
A mathematical fuel consumption model based on Base of Aircraft Database (BADA)
for each flight phase is developed. Flight path data belong to two different
scheduled flight operations are examined. The deviation of actual flight
distance from scheduled ones are calculated, then the fuel consumption models
are improved for routes corresponding to maximum (fmax), minimum (fmin)
and average (fort) value of deviations. The fuel consumption is
calculated for these specific routes. Finally, the fuel consumption is compared
for medium range aircraft flying different routes.
Aircraft fuel consumption propulsion dynamic trajectory profile
Konular | Makine Mühendisliği |
---|---|
Bölüm | Makine Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 24 Kasım 2016 |
Kabul Tarihi | 5 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |