Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) konumsal ve konumsal
olmayan coğrafi verilerin amaca uygun olarak analiz edilmesini sağlayan bir
sistemdir. Son yıllarda özellikle yaya/araç navigasyon hizmetlerinde takip
edilecek güzergâhın belirlenmesine yönelik analizlerin yapılması ve sonuçların
mekânsal referanslı olarak kullanıcıya sunulması aşamasında CBS kullanımı
giderek popüler hale gelmiştir. CBS yaya/araç navigasyon hizmetlerinde yeterli
geometrik ve semantik doğruluğa sahip haritaların sayısallaştırılması, araç ve
yol durumuna ilişkin verilerin depolanıp modellenmesi ve ihtiyaç duyulan yöntem
ve algoritmalar ile analizlerin gerçekleştirilmesini sağlayan bütünleşik
çözümler sunmaktadır. Bu çalışmada, CBS kullanılarak yaya yolları üzerinden rota optimizasyonunun önemi ve faydaları
incelenmiştir. Pilot bölge olarak belirlenen Ankara ili Çankaya ve Mamak
ilçesindeki Çamlıtepe, Fakülteler, 50. Yıl, Ertuğrulgazi, Cebeci ve Abidinpaşa
mahalleleri içinde Araç Rotalama Problemi algoritmalarını kullanarak
dağıtıcının belirtilen talep noktalarına en optimal verimlilikte erişmesine
yönelik sıra ve rotalama çalışması yapılmıştır. Oluşturulan rotasyon modeli
yorumlanarak diğer dağıtım/toplama hizmet sektöründe olan kamu kuruluşları ve
özel sektör firmalarına örnek teşkil etmesi amaçlanmıştır.
Araç rotalama problemi coğrafi bilgi sistemi lojistik optimal verimlilik yaya yolu rota optimizasyonu
Geographic Information Systems
(GIS) is a system that allows geospatial and non-spatial data to be
appropriately analyzed. GIS is important in terms of managing complex business
processes such as reconstruction, transportation and infrastructure where
geographical data are heavily used and improving time, cost and workforce
constraints. In recent years, vehicle / pedestrian navigation services, GIS
usage area and user diversity have become widespread especially in the
logistics sector. The use of GIS has become increasingly popular during the analysis
of the pedestrian / car navigation services to determine the route to be
followed and the results are presented to the user with spatial reference.
Digitization of maps with sufficient geometric and semantic accuracy in GIS
pedestrian / car navigation services, storage and modeling of data related to
vehicle and road status Provides integrated solutions that enable analysis and
analysis with the required methods and algorithms. In this
study, the advantages and benefits of route optimization through pedestrian
paths were examined using Geographic Information System. Using the Vehicle
Routing Problem algorithms in Çamlıtepe, Fakülteler, 50. Yıl, Ertuğrulgazi, Cebeci and Abidinpaşa
neighborhoods in Çankaya and Mamak
districts in Ankara province as the pilot region, sequencing and routing
studies were performed to reach the specified demand points of the distributor
at the most optimal efficiency. The created rotation model is interpreted and
aimed to set an example for public institutions and private sector companies in
other distribution / collection service sector.
Vehicle routing problem geographical information system logistics optimal productivity pedestrian paths route optimization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Harita Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |