Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy
Metro Projesi, 17 km uzunluğunda ana hat ve 2,8 km’lik depo sahası bağlantı
tüneli bulunan, 563.899.995,32 Avro bütçeli bir raylı toplu taşıma sistemidir. Bu
projedeki ana hat tünellerinin tünel delme makineleriyle (TBM), diğer farklı
kesitteki tünellerin ise aynı tünel makinesiyle açılamayacağı için Yeni
Avusturya Tünel Açma Yöntemi ile (NATM) açılması planlanmıştır. Bu makalede, uygulama aşamasında yapılmış
olan iki önemli değişikliğin, projeye mali ve süresel etkileri incelenmiştir.
İlk olarak, proje kapsamında yapılması planlanan tünel havalandırma fan odaları
için gerekli hacimler yüzeyden aç-kapa şeklinde yapılmak yerine peron tüneli
seviyesinde tünel olarak yapılmıştır.
İkinci olarak, depo sahası bağlantı tüneli çift hattın müşterek olarak
kullandığı tek tüp tünel şeklinde NATM yerine çift tüp iki ayrı hat olarak
tünel makinesi (TBM) ile yapılmıştır. Projenin başlangıç aşamasında yapılmış
olan bu proje değişiklikleri sayesinde proje, yaklaşık bir yıl daha kısa
sürede, zamandan kazanılan mali tasarruf hariç, 40.451.266 Avro daha az
maliyetle toplam proje bütçesi içerisinde %7,2 bir tasarruf sağlanarak yapılmıştır.
Tünel Açma Makinesi (TBM) Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu (NATM) Tünel Havalandırma Fan Odası (TVF)
Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy Metro Project is a public transportation
Project with 563,899,995.32 Euro budget which has 17 km main route tunnels, and
2.8 km long connection tunnel between the depo area and main metro line. The
main metro line tunnels are planned to be built by tunnel boring machines (TBMs).
The rest of the tunnels are planned to be built by the New Austrian Tunneling
Method (NATM) because of the different cross section of these tunnels. The effect of two application methodology revisions
on duration and cost of the project is summarized in this paper. Firstly, at
the beginning of the metro Project technical spaces for tunnel ventilation fan
rooms (TVFs) are planned to be built by cut and cover method in a shallow
position from the surface level. However, it was preferred to be built the TVFs
at the platform tunnels level by building extra tunnels instead of using cut
and cover technique. Secondly, depo
connection tunnel, which was planned to be a single tunnel by the new Austrian
Tunneling Method (NATM), was built as two twin tunnels by TBMs. With these
projects changes, that are done at the beginning of Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy
Metro Project, the project duration was decreased approximately one year. At the end of the Project without taking into
consideration of the incomes due to time decrease, there had been a financial saving,
which is related to the direct construction costs such as 40,451,266.00 Euro
means a saving of 7.2% in the total project budget.
Tunnel Boring Machine (TBM) New Austrian Tunneling Method (NATM) Tunnel Ventilation Fan Rooms (TVF)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | İnşaat Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2016 |
Kabul Tarihi | 19 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |