Bu çalışmada vakumlu infiltrasyon yöntemi kullanılarak alüminyum matrisli, % 0.5 GNP (Nano Grafen Plaka) tozları ile %5-%10 - %20 TiB2 (Titanyum diborid) tozları birlikte takviye edilerek hibrit kompozit malzemeler üretilmiştir. Daha sonra, kompozit malzemelerin SEM ile mikroyapıları incelemeleri yapılmış ve porozite oranları belirlenmiştir. Son aşamada sertlik ölçümleri yapılarak abrasif aşınma deneylerine geçilmiştir. Aşınma deneyleri; 600 mesh zımpara üzerinde, 0.5 m/s kayma hızında, 10-20 ve 40 N yükler uygulanarak, 60-90 ve 120 saniye deney sürelerinde yapılmıştır. Deney sonuçlarına göre, TiB2 takviye oranının artmasıyla, kompozitlerin porozite miktarı artmıştır. Sertlik değerlerinin ise %10 TiB2 oranına kadar arttığı, daha sonra azaldığı görülmüştür. Aşınma kayıpları ise, %10 TiB2 takviye oranına kadar azalırken, %20 takviye oranında tekrar artış göstermiştir. Hibrit kompozitler içerisindeki GNP, deney yükü ve süresinin artmasıyla, aşınma kayıplarının azalmasına sebep olmuştur. Bu durum grafenin yağlayıcı ve kaydırıcı özelliğiyle ilişkilendirilmiştir.
In this study, hybrid composite materials were produced by reinforcing aluminum matrix, 0.5% GNP (Nano Graphene Plate) powders together with 5-10% - 20% TiB2 (Titanium diboride) powders together using vacuum infiltration method. Afterwards, microstructures of composite materials were examined by SEM and porosity ratios were determined. In the last stage, hardness measurements were made and abrasive wear tests were started. Wear tests; 600 mesh sanding, 0.5 m / s shear rate, 10-20 and 40 N loads were applied, 60-90 and 120 seconds were performed in the test period. According to the test results, the porosity of the composites increased with increasing TiB2 reinforcement ratio. Hardness values increased up to 10% TiB2 and then decreased. Wear losses decreased by up to 10% TiB2 reinforcement ratio and increased again by 20% reinforcement ratio. GNP in the hybrid composites resulted in a decrease in wear losses with increasing test load and time. This is related to the lubricant and lubricant properties of graphene.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Makine Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 16 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |