Trafik
akışının yoğun ve ölçülecek detayların fazla olduğu karayolu şehir merkezi
geçişlerinde yersel yöntemlerle sayısal arazi modeli üretimi, zaman ve maliyet
açısından olumsuzluk getirmektedir. Farklı becerilere sahip ölçüm araçlarını
taşıyabilen ve maliyetleri düşüş eğiliminde olan insansız hava araçları (İHA), ortofoto
ve sayısal arazi modeli üretimi için etkili sistemlerdir. Bu çalışmada, GNSS-IMU destekli bir
İHA ve Structure From Motion (SFM) algoritması kullanılarak 700 metrelik
karayolu koridorunun 4,9 cm mekânsal çözünürlüklü ortofoto görüntüsü ve nokta
bulutu elde edilmiştir. Elde edilen nokta bulutuna Cloth Simulation Filtering
(CSF) ve Gaussian filtreleme yöntemleri uygulandıktan sonra test karayolu
koridorunun sayısal arazi modeli elde edilmiştir. İHA sisteminin doğruluğu
yersel yöntem ile test edilmiş, İHA yönteminin sert satıhlı zeminlerde 3,96 cm,
toprak zeminlerde 7,32 cm düşey doğrulukla 3B veri üretebileceği belirlenmiştir.
Elde edilen sonuçlar, İHA sistemlerinin fotogrametrik ölçümlere engel
bir detay içermeyen düz arazi yapılı karayolu koridorlarında ortofoto görüntü
ve sayısal arazi modeli üretiminde oldukça etkili olduğunu göstermektedir.
İHA fotogrametrisi sayısal arazi modeli filtreleme karayolu ölçmeleri şehir geçişi
In the roadway city center
transitions where the traffic flow is dense and the detail to be measured is
high, production of digital terrain model by terrestrial methods brings
negation in terms of time and cost. Unmanned aerial vehicles (UAVs), which can
carry measuring instruments with different skills and tend to decrease in cost,
are effective systems for production of orthophoto and digital terrain model. In
this study, point cloud and 4.9 cm spatial resolution orthophoto image of
700-meter roadway corridor was produced by using Structure From Motion (SFM)
algorithm and an UAV supported by GNSS-IMU. After applying the Cloth Simulation
Filtering (CSF) and Gaussian filtering methods to the obtained point cloud, the
digital terrain model of the test roadway corridor was obtained. The accuracy
of the UAV system was tested by the terrestrial method, it has been determined
that UAV method can obtain 3D data with a vertical accuracy of 3.96 cm on hard
surface grounds and 7.32 cm on soil grounds. The results show that the UAV
systems is very effective in the production of orthophoto images and digital
terrain models in roadway corridors which have flatness terrain and have no
objects that prevent photogrammetric surveys.
UAV photogrammetry digital terrain model filtering roadway measurements city transition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Harita Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |