The main purpose of this research is to determine whether the school type has a moderation effect on the relationship between self-efficacy and general procrastination behavior of undergraduate students. Students from two different school types were included in the study in order to determine whether the school type has a moderation effect. For this purpose, a questionnaire was applied to 525 students studying at Tokat Gaziosmanpaşa University Erbaa Vocational School of Health Care Services and Erbaa Vocational School. Before the analysis phase of the data, demographic findings, correlation, reliability and factor analyzes were examined. The questionnaire included statements about measuring the variables of self-efficacy, general procrastination, and questions about demographic characteristics. SPSS Process Macro (Model 1) was used for regression and situational impact analysis to test the developed hypotheses. As a result of the research, it was determined that there is a negative correlation between students' self-efficacy and academic procrastination tendencies, procrastination sub-dimension and effective use of time sub-dimension. In addition, it was determined that the type of school had a moderating effect on the relationship between self-efficacy and the sub-dimension of effective use of time.
Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin özyeterlilik ve genel erteleme davranışları arasındaki ilişki de okul türünün düzenleyici bir etkisinin olup olmadığını belirlemektedir. Okul türünün düzenleyici etki oluşturup oluşturmadığını belirleyebilmek amacıyla iki farklı okul türünden öğrenciler araştırmaya dahil edilmiştir. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Erbaa Sağlık Meslek Hizmetleri Meslek Yüksekokulu ve Erbaa Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 525 üniversite öğrencisine anket uygulanmıştır. Verilerin analiz aşamasından önce demografik bulgulara, korelasyon, güvenirlik, faktör analizlerine bakılmıştır. Geliştirilen hipotezlerin test edilmesinde regresyon ve durumsal etki analizi için SPSS Process Macro (Model 1) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin, özyeterlilikleri ile genel erteleme eğilimi, erteleme alt boyutu ve zamanı etkin kullanma alt boyutu arasında negatif yönlü ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca özyeterlilik ile zamanı etkin kullanma alt boyutu arasındaki ilişkide okul türünün düzenleyici etki oluşturduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İstatistik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |