Bu çalışmanın amacı Kopenhag Psikososyal Risk Değerlendirme Ölçeği (KOPSOQ) yardımı ile üniversitede çalışan idari personelin Bilişsel ve Duygusal talepleri üzerinde etkili olan etmenlerin belirlenmesidir. KOPSOQ ölçeğinin, Yönetici Kalitesi (YK), İş anlamı ve işe bağlılık (IAB), Sosyal çevre ve destek (SCD), Rol çatışması (RC), İş güvencesizliği (IG),.Duygusal talep (DT), Bilişsel talep (BT) olarak daha önceki çalışmalarda adlandırılan alt boyutları dikkate alınmış ve Afyon Kocatepe Üniversitesi, Ahmet Necdet Sezer Kampüsünde görev yapmakta olan idari personele demografik özellikleri ile KOPSOQ ölçeğinin yer aldığı bir anket formu uygulanarak ilgili veri seti elde edilmiştir. Derlenen veriler yardımı ile ilk olarak bireylerin duyuşsal ve bilişsel taleplerinin çeşitli demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği bağımsız örneklemler t testi ve varyans analizi ile belirlenmiş, daha sonra Sınıflama Regresyon Ağaçları (C&RT) ile analiz edilerek çalışan bireylerin Bilişsel ve Duygusal talepleri üzerinde etkili olan etmenler belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre idari personelin duyuşsal talepleri üzerinde en etkili etmen iş anlamı ve işe bağlılık faktörü olarak belirlenirken, Bilişsel talepleri üzerinde ise Rol çatışması faktörü en etkili etmen olarak kendisini göstermiştir. Çalışmadan elde edilen ayrıntılı sonuçlar ilgili tablo ve şekillerde verilmektedir.
The aim of this study is to determine the effective factors on the Cognitive and Emotional demands of administrative staff at university via Copenhagen Psychosocial Questionnaire. Sub dimensions of COPSOQ scale named in early studies as Quality of Leadership, Mean of Work Satisfaction and Commitment, Social Support and Sense of Community, Role Conflict, Insecurity at Work, Cognitive Demand and Emotional Demand considered in this study and the data set is obtained by a questionnaire which includes the demographic factors and the COPSOQ scale and applied to administrative staff working at Ahmet Necdet Sezer campus of Afyon Kocatepe University. By collected data set first off all, via independent samples t test and ANOVA; differences on cognitive and emotional demands according to some demographical features of the individuals is tested, then effective factors on individuals' cognitive and emotional demands are determined via Classification and Regression Trees (C&RT).Results of the analysis indicate that, while Mean of Work Satisfaction and Commitment is the most effective factor on the cognitive demands of administrative staff, Role Conflict is the most effective factor on their emotional demands. Detailed results about the study are also given in related tables and figures.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İstatistik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2 |