BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Tercihlerinin Analitik Hiyerarşi Prosesi İle Belirlenmesi

Yıl 2012, Cilt: 5 Sayı: 1, 116 - 132, 01.04.2012

Öz

Telephone has been an important part of our lives since the middle of the 19th century thanks to the tremendous technological developments in communication industry. Fast growing pace of mobile phone industry caused a significant increase in the number of competitors in the sector. In this study, analytical hierarchy process (AHP) approach has been employed to assess the determinants of brand choice in mobile phone purchase by students. An empirical survey has been conducted to the students of Suleyman Demirel University. The findings suggest that functionality has an important role on mobile telephone brand choice.

Kaynakça

  • AYDIN, Kenan (2004), “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımı ve GSM Operatörü Tercihleri Üzerine Bir Çalışma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1); 149-164.
  • BARBAROSOĞLU, Gülay ve YAZGAÇ Tülin (1997), “An Application of the Analytic Process to the Supplier Selection Problem”, Production and Inventory Management Journal, 16(2); 14-21.
  • CAN, Tuncay ve ÖZ, Ersan (2009), “Marka Tercihlerine ve Tercih Nedenlerine Gizli Markov Modelinin Uygulanması”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2); 167-186.
  • DURDUDİLER, Mehmet (2006), Perakende Sektöründe Tedarikçi Performans Değerlendirilmesinde AHP ve Bulanık AHP Uygulanması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • DÜNDAR, Süleyman ve ECER, Fatih (2008), “Öğrencilerin GSM Operatörü Tercihinin Belirlenmesi”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(1); 185-205.
  • ELEREN, Ali (2007), “Markaların Tüketici Tercih Kriterlerine Göre Analitik Hiyerarşi Süreci İle Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2); 47-64.
  • ERTEM, Fırat (2006), Cep Telefonu Kullanımının İnsan İlişkilerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • GÜLMEZ, Mustafa (2005), “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma ve Kullanımını Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İle Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitelerinde Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (24); 37-62.
  • BİLGİDEPOSU, (12.05.2011), “Türkiye’deki cep telefonu sayısı”, http://www.bilgideposu.org/genel/turkiyedeki-cep-telefonu-sayisi/, Erişim Tarihi: 24.06.2011.
  • DONANIMHABER, “Cep Telefonu Diğer Haberleri”, http://www.donanimhaber.com/cep- telefonu-diger/haberleri/2011-yilinin-1-ceyreginde-cep-telefonu pazarindaki-son- durum-Nokia-liderligi-suruyor.htm, Erişim Tarihi: 26.06.2011.
  • HABERPAN, (12.02.2011), “Cep telefonuna harcadığımız para geçen yıl yüzde 55 artışla 4 milyar lirayı buldu.”, http://www.haberpan.com/haber/turkiyede-cep-telefonu- satislarinin-bir-onceki-yila-oranla-yuzde-55-arttigi-ve-cep-telefonuna-4-milyar- lira-harcadigimiz-ortaya-cikti, Erişim Tarihi: 01.06.2011.
  • IDC, (28.04.2011), “IDC - Press Release, Worldwide Mobile Phone Market Grew Nearly 20% in the First Quarter; Smartphones and Vendors Outside the Top 5 Keys to Growth, According to IDC”, http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS22808211, Erişim Tarihi: 26.06.2011.
  • KARAGÖZ, Yalçın; ÇATI, Kahraman ve KOÇOĞLU, Cenk Murat (2009), “Cep Telefonu ve Operatör Tercihinde Etkili Olabilecek Faktörlerin Demografik Özelliklere Bağlı Olarak İrdelenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (23); 7-24.
  • KOTLER, Philip (2006), Soru ve Cevaplarla Günümüzde Pazarlamanın Temelleri, Çeviren, ŞENSOY, Ümit, Optimist Yayınları, İstanbul.
  • KURUÜZÜM, Ayşe ve ATSAN, Nuray (2001), “Analitik Hiyerarşi Yönetimi ve İşletmecilik Alanındaki Uygulamaları”, Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Dergisi, 1(1), 83-105.
  • MANAP, Gonca (2006), “Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı İle Turizm Merkezi Seçimi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2); 157-170.
  • ÖZPEYNİRCİ, Rabia ve ÇAM, Alper Veli (2008), Küresel Rekabet Ortamında İşletmelerde Yeni Bir Yaklaşım: Finansal Halkla İlişkiler ve İMKB’ de Bir Uygulama, International Symposium in Nothern Cyprus Çatışma veya İşbirliği Kaynağı Olarak Küreselleşme, Kıbrıs.
  • RENÇBER, Ömer Faruk (2010), Büyük Çaplı Projelerde Karar Verme: Analitik Hiyerarşi Süreci Uygulaması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • SAATY, L., Thomas (2008), “Relative Measurement and Its Generalization in Decision Making Why Pairwise Comparisons are Central in Mathematics for the Measurement of Intangible Factors The Analytic Hierarchy/Network Process”, Review of the Royal Spanish Academy of Sciences Series a Mathematics (RACSAM), 102(2); 251-318.
  • SAATY, L., Thomas (1994), “Highlights and Critical Points in the Theory and Application of the Analytic Hierarchy Process”, European Journal Of Operational Research,74(3); 426-447.
  • SAATY, L., Thomas (1990), “How to Make a Decision: The Analytic Hierarchy Process”, European Journal Of Operational Research, 48; 9-26.
  • SOYLU, Yekta; TABAK, Akif ve POLAT, Mustafa (2007), “Ankara İlinde Savunma Sanaiiyinde Çalışan Orta Kademe Yöneticilerin Liderlik Bileşenlerini Algılamaları: Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) İle Bir Çalışma”, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5); 179-191.
  • ŞİMŞEK, Gölbaşı Gülhayat ve NOYAN, Fatma (2009), “Türkiye’de Cep Telefonu Cihazı Pazarında Marka Sadakati İçin Bir Model Denemesi”, Orta Doğu Teknik Üniversitesi (OTDÜ) Gelişme Dergisi, (36)1; 121-159.
  • TOKSARI, Murat (2007), “Analitik Hiyerarşi Prosesi Yaklaşımı Kullanarak Mobilya Sektörü İçin Ege Bölgesi’nde Hedef Pazarın Belirlenmesi”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(1); 171-180.
  • TÜZEMEN, Adem ve ÖZDAĞOĞLU, Aşkın (2007), “Doktora Öğrencilerin Eş Seçiminde Önem Verdikleri Kriterlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi İle Belirlenmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1); 215-232.
  • VARGAS, G., Luis (1990), “An Overview of the Analytic Hierarchy Process and its Applications”, European Journal Of Operational Research, 48(1); 2-8.
  • YÜKSEL, İhsan ve AKIN, Adnan (2006), “Analitik Hiyerarşi Proses Yöntemiyle İşletmelerde Strateji Belirleme”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2); 254-268.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 5 Sayı: 1, 116 - 132, 01.04.2012

Öz

Telefon, 19. yüzyılın ortalarında hayatımıza girmiş ve hızlı bir gelişim göstererek iletişim sektörünün en önemli parçası haline gelmiştir. Teknolojinin hızlı gelişimine iletişim sektörü de aynı hızla uyum sağlamıştır. Bu hızlı gelişime uygun olarak cep telefonu sektörünün artış göstermesi, sektörün içinde yer alan şirketlerin de artması sonucunu doğurmuştur. Bu çalışmada öğrencilerin cep telefonu satın alırken marka tercihinde etkili olan özellikler analitik hiyerarşi prosesi ile değerlendirilmiştir. Bu amaçla Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerinde anket çalışması yapılarak veriler toplanmıştır. Analiz sonucunda öğrencilerin cep telefonu markası tercihinde etkili olan özelliklerin başında kullanım özelliği yer almıştır.

Kaynakça

  • AYDIN, Kenan (2004), “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımı ve GSM Operatörü Tercihleri Üzerine Bir Çalışma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1); 149-164.
  • BARBAROSOĞLU, Gülay ve YAZGAÇ Tülin (1997), “An Application of the Analytic Process to the Supplier Selection Problem”, Production and Inventory Management Journal, 16(2); 14-21.
  • CAN, Tuncay ve ÖZ, Ersan (2009), “Marka Tercihlerine ve Tercih Nedenlerine Gizli Markov Modelinin Uygulanması”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2); 167-186.
  • DURDUDİLER, Mehmet (2006), Perakende Sektöründe Tedarikçi Performans Değerlendirilmesinde AHP ve Bulanık AHP Uygulanması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • DÜNDAR, Süleyman ve ECER, Fatih (2008), “Öğrencilerin GSM Operatörü Tercihinin Belirlenmesi”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(1); 185-205.
  • ELEREN, Ali (2007), “Markaların Tüketici Tercih Kriterlerine Göre Analitik Hiyerarşi Süreci İle Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2); 47-64.
  • ERTEM, Fırat (2006), Cep Telefonu Kullanımının İnsan İlişkilerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • GÜLMEZ, Mustafa (2005), “Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma ve Kullanımını Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İle Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitelerinde Bir Uygulama”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (24); 37-62.
  • BİLGİDEPOSU, (12.05.2011), “Türkiye’deki cep telefonu sayısı”, http://www.bilgideposu.org/genel/turkiyedeki-cep-telefonu-sayisi/, Erişim Tarihi: 24.06.2011.
  • DONANIMHABER, “Cep Telefonu Diğer Haberleri”, http://www.donanimhaber.com/cep- telefonu-diger/haberleri/2011-yilinin-1-ceyreginde-cep-telefonu pazarindaki-son- durum-Nokia-liderligi-suruyor.htm, Erişim Tarihi: 26.06.2011.
  • HABERPAN, (12.02.2011), “Cep telefonuna harcadığımız para geçen yıl yüzde 55 artışla 4 milyar lirayı buldu.”, http://www.haberpan.com/haber/turkiyede-cep-telefonu- satislarinin-bir-onceki-yila-oranla-yuzde-55-arttigi-ve-cep-telefonuna-4-milyar- lira-harcadigimiz-ortaya-cikti, Erişim Tarihi: 01.06.2011.
  • IDC, (28.04.2011), “IDC - Press Release, Worldwide Mobile Phone Market Grew Nearly 20% in the First Quarter; Smartphones and Vendors Outside the Top 5 Keys to Growth, According to IDC”, http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS22808211, Erişim Tarihi: 26.06.2011.
  • KARAGÖZ, Yalçın; ÇATI, Kahraman ve KOÇOĞLU, Cenk Murat (2009), “Cep Telefonu ve Operatör Tercihinde Etkili Olabilecek Faktörlerin Demografik Özelliklere Bağlı Olarak İrdelenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (23); 7-24.
  • KOTLER, Philip (2006), Soru ve Cevaplarla Günümüzde Pazarlamanın Temelleri, Çeviren, ŞENSOY, Ümit, Optimist Yayınları, İstanbul.
  • KURUÜZÜM, Ayşe ve ATSAN, Nuray (2001), “Analitik Hiyerarşi Yönetimi ve İşletmecilik Alanındaki Uygulamaları”, Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Dergisi, 1(1), 83-105.
  • MANAP, Gonca (2006), “Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı İle Turizm Merkezi Seçimi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2); 157-170.
  • ÖZPEYNİRCİ, Rabia ve ÇAM, Alper Veli (2008), Küresel Rekabet Ortamında İşletmelerde Yeni Bir Yaklaşım: Finansal Halkla İlişkiler ve İMKB’ de Bir Uygulama, International Symposium in Nothern Cyprus Çatışma veya İşbirliği Kaynağı Olarak Küreselleşme, Kıbrıs.
  • RENÇBER, Ömer Faruk (2010), Büyük Çaplı Projelerde Karar Verme: Analitik Hiyerarşi Süreci Uygulaması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze.
  • SAATY, L., Thomas (2008), “Relative Measurement and Its Generalization in Decision Making Why Pairwise Comparisons are Central in Mathematics for the Measurement of Intangible Factors The Analytic Hierarchy/Network Process”, Review of the Royal Spanish Academy of Sciences Series a Mathematics (RACSAM), 102(2); 251-318.
  • SAATY, L., Thomas (1994), “Highlights and Critical Points in the Theory and Application of the Analytic Hierarchy Process”, European Journal Of Operational Research,74(3); 426-447.
  • SAATY, L., Thomas (1990), “How to Make a Decision: The Analytic Hierarchy Process”, European Journal Of Operational Research, 48; 9-26.
  • SOYLU, Yekta; TABAK, Akif ve POLAT, Mustafa (2007), “Ankara İlinde Savunma Sanaiiyinde Çalışan Orta Kademe Yöneticilerin Liderlik Bileşenlerini Algılamaları: Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) İle Bir Çalışma”, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5); 179-191.
  • ŞİMŞEK, Gölbaşı Gülhayat ve NOYAN, Fatma (2009), “Türkiye’de Cep Telefonu Cihazı Pazarında Marka Sadakati İçin Bir Model Denemesi”, Orta Doğu Teknik Üniversitesi (OTDÜ) Gelişme Dergisi, (36)1; 121-159.
  • TOKSARI, Murat (2007), “Analitik Hiyerarşi Prosesi Yaklaşımı Kullanarak Mobilya Sektörü İçin Ege Bölgesi’nde Hedef Pazarın Belirlenmesi”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(1); 171-180.
  • TÜZEMEN, Adem ve ÖZDAĞOĞLU, Aşkın (2007), “Doktora Öğrencilerin Eş Seçiminde Önem Verdikleri Kriterlerin Analitik Hiyerarşi Süreci Yöntemi İle Belirlenmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1); 215-232.
  • VARGAS, G., Luis (1990), “An Overview of the Analytic Hierarchy Process and its Applications”, European Journal Of Operational Research, 48(1); 2-8.
  • YÜKSEL, İhsan ve AKIN, Adnan (2006), “Analitik Hiyerarşi Proses Yöntemiyle İşletmelerde Strateji Belirleme”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2); 254-268.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Ömürbek Bu kişi benim

Ali Şimşek

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ömürbek, N., & Şimşek, A. (2012). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), 116-132.
AMA Ömürbek N, Şimşek A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Nisan 2012;5(1):116-132.
Chicago Ömürbek, Nuri, ve Ali Şimşek. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ”. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2012): 116-32.
EndNote Ömürbek N, Şimşek A (01 Nisan 2012) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5 1 116–132.
IEEE N. Ömürbek ve A. Şimşek, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ”, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 116–132, 2012.
ISNAD Ömürbek, Nuri - Şimşek, Ali. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ”. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 5/1 (Nisan 2012), 116-132.
JAMA Ömürbek N, Şimşek A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2012;5:116–132.
MLA Ömürbek, Nuri ve Ali Şimşek. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ”. Niğde Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 1, 2012, ss. 116-32.
Vancouver Ömürbek N, Şimşek A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CEP TELEFONU TERCİHLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ PROSESİ İLE BELİRLENMESİ. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2012;5(1):116-32.