Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

YILMAZ GÜNEY’İN POLİTİK SİNEMASI VE DUVAR FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 1, 196 - 215, 01.06.2017

Öz

Üçüncü Sinema kavramı sinemanın diğer alanları olan popüler sinema ve sanat sinemasından farklı olarak ortaya çıkmış bir alandır. Politik ögelerin, işçi, halk mücadelelerin birarada bulunan bir anlayışla hareket eden üçüncü sinema, Türkiye’de Yılmaz Güney sineması ile kendi daha da ön plana çıkarmıştır. Ticari bir kaygı olmadan sadece halkın yaşayışlarını olduğu gibi gerçek bir uslüpla anlatmaya gereği duyan bu sinema, pöpüler sinema ve sanat sineması gibi fazla ilgi görmemiştir. Üçüncü sinemanın ana odağı o ülkede yaşanan politik olaylar, gelişen siyasi durumlar sonucu kendini göstermeye başlamıştır. Türkiye’de Metin Erksan, Atıf Yılmaz ve Yılmaz Güney gibi önemli yönetmenler bu alanın öncüleri olmuştur. Bu çalışmada Türkiye için önemli bir oyuncu, senarist, yönetmen olan Yılmaz Güney’in politik sineması doğrultusunda son çekmiş olduğu Duvar filminin politik içeriği bağlamında bir analizi yapılarak bir sonuca varılacaktır. İlk olarak politik sinema kavramı ve Türk siyasi tarihi hakkında bilgi verilecektir. Daha sonra Yılmaz Güney’in sineması ve politik kişiliği ele alınarak, Duvar filminin politik sinema açısında incelemesi yapılacaktır.

Kaynakça

  • Biryıldız, Esra ve Erus Çetin, Z. (2007). Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması, İstanbul: Es Yayınları.
  • Dorsay, A., (1984). Sinema ve Çağımız 1-2, İstanbul: Hil Yayınları.
  • Dursun, B., (2009). “Yılmaz Güney Sinemasında Devlet Temsili”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Sinema Tv Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Evren, B.,(1990). Türk Sinemasında Yeni Konumlar, İstanbul: Broy Yayınları.
  • Gerçek Sinema, Sayı:2, Kasım.
  • Gévaudan, F., (1973). Siyasal Sinema Seyircisiyle Karşı Karşıya, Çev: E. Özden,Gerçek Sinema, Sayı 2, Kasım, s. 22.
  • Güney, Y., (1999a). İnsan, Militan ve Sanatçı, İstanbul: Güney Yayınları.
  • Güney, Y., (1999b). Duvar: Senaryo, İstanbul: Güney Yayınları.
  • Güzel, A.C., (2001). Üçüncü Sinema, 60’lı Yıllar ve Sinemamız” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Karahanoğlu, I., (2007). 1950-1970 Yılları Arasında Türk Sinemasının Temel Özelliklerinin Oluşmasını Sağlayan Toplumsal, Ekonomik, Siyasi, Kültürel Etkenler ve Bunların Türk Sinema Tarihindeki Yeri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema Tv Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kayalı, K., (2006). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması, Ankara: Deniz Kitabevi.
  • Kılınç, B., (2012). Sinemada Politik Eleştiri: Marksist Kuram ve Sinema, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema ve Televizyon Anabilim Dalı Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Kongar, E., (1998). 21. Yüzyılda Türkiye: 2000’ li Yıllarda Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, İstanbul:Remzi Kitabevi
  • Mowitt, J., (1998). “Guelwaar: Politicizing the Aesthetics of Hunger”, Edebiyat, Vol.8.
  • Odabaş, B., (1995). Fransız Sineması ve Jean Luc Godard, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Radto TV Sinema Anabilim Dalı Doktara Tezi, İstanbul.
  • Onaran, A. Ş., (1999). Sinemaya Giriş, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Özgüç, A., (2005). Bütün Filmleriyle Yılmaz Güney, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Scognamillo, G., (2003). Türk Sinema Tarihi, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Stam, Robert (2000), Film Theory: An Introduction, Blackwell, Cornwall.
  • Temiztaş, M., (2002). “Üçüncü Sinemanın Bitmemiş Deneyi”, Yeni İnsan Yeni Sinema, Sayı: 10, s.40-42.
  • Tırpan, M., (2004). Sinema ve İdeoloji Türk Sinemasında Politik Filmler Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo- TV Sinema Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İzmir..
  • Uçakan, M., (2010). Türk Sinemasında İdeoloji, İstanbul: Sepya Yayıncılık.
  • Wayne, M., (2011). Politik Film: Üçüncü Sinemanın Diyalektiği, İstanbul: Yordam Yayınları.
  • Yalçınkaya, S. E., (2010). 1980 Sonrası Türk Sinemasının Politik ve Toplumsal Dönüşümü Ve Darbeyle Hesaplaşma Filmleri ‘Üç Film Üç Hesaplaşma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo TV Sinema Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yetişkin, E., (2010). “Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek”, Akademik İncelemeler Dergisi, Cilt:5, Sayı:2 ss.96-116.
  • Yıldızhan, K., (2009). Mazlumların Çirkin Kralı: Yılmaz Güney. http://www.tuncelininsesi.com/haber/yilmaz-guney-kimdir-672.htm., 28.12.2016.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muzaffer Koyuncu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koyuncu, M. (2017). YILMAZ GÜNEY’İN POLİTİK SİNEMASI VE DUVAR FİLMİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 196-215.

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.