This research covers the reflections of the Michelin Star on social media platforms and its effects on gastronomy tourism. The design of the research is case study, and the analysis technique is content analysis. The universe of the study is the Michelin Guide and criterion sampling, which is one of the purposeful sampling methods, was used from the determined universe. Accordingly, the sample of the research consists of 5 restaurants located in Istanbul and awarded with a Michelin Star. TUTAK Fatih Türk received 2 stars, while Neolokal, Mikla, Nicole and Araka received 1 star, taking their places among the starred restaurants of the Michelin Guide. In the research, it has been sought to answer how the Michelin Star is reflected in the Tripadvisor comments of the restaurants, what are the main themes and sub-themes that stand out in the Tripadvisor comments.
“Feedback on Experience”, “General Experience” and “Space” are the three main themes that emerged as a result of the research. This research is important because there are few studies that center the social media effect after the star is awarded. In addition to this, it is predicted that it can offer a perspective to businesses in terms of increasing international awareness and increasing star-winning businesses. Finally, since social media has become an integral part of daily life, it is thought that the study will contribute to the literature since it is important for every stakeholder to understand the reflections of this communication channel and to take appropriate action.
Bu araştırma Michelin Yıldızının sosyal medya platformlarına olan yansımalarını ve gastronomi turizmine etkilerini kapsamaktadır. Araştırmanın deseni durum çalışması, analiz tekniği de içerik analizidir. Çalışmanın evrenini Michelin Rehberi oluşturmaktadır ve belirlenen evrenden amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Buna göre araştırmanın örneklemini İstanbul’da yer alan ve Michelin Yıldızına layık görülen 5 restoran oluşturmaktadır. TUTAK Fatih Türk 2 yıldız, Neolokal, Mikla, Nicole ve Araka ise 1 yıldız alarak Michelin Rehberinin yıldızlı restoranları arasındaki yerlerini almışlardır. Araştırmada Michelin Yıldızının verilmesi restoranların Tripadvisor yorumlarında nasıl yansıdığına, Tripadvisor yorumlarında öne çıkan ana temaların ve alt temaların neler olduklarına cevap aranmıştır.
“Deneyim Hakkında Geribildirim”, “Genel Deneyim” ve “Mekân” araştırma sonucunda ortaya çıkan üç ana temadır. Yıldız verildikten sonra sosyal medya etkisini merkeze alan az çalışma olması sebebiyle bu araştırma önem arz etmektedir. Bununla birlikte, uluslararası bilinirliliğin artması ve yıldız alan işletmelerin artması bakımından da işletmelere bir bakış açısı sunabileceği öngörülmektedir. Son olarak, sosyal medyanın günlük hayatın ayrılmaz bir parçası haline gelmesi nedeniyle bu iletişim kanalının yansımalarını anlamak ve uygun aksiyon almak her paydaş için önem arz ettiğinden çalışmanın literatüre katkı sunacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasi Coğrafya, Beşeri Coğrafya (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.