Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHING PRACTICE IN THE PROCESS OF DISTANCE EDUCATION: A CASE STUDY

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 332 - 346, 03.07.2024
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1445347

Öz

The fact that pre-service teachers who take the teaching practice course during the pandemic period experience this process through distance education can be seen as an advantage for them to see the requirements for both the process and the teacher and students. Considering that it is important to examine the experiences of pre-service teachers regarding this process, this study aimed to examine the opinions of pre-service teachers about their teaching practice experiences carried out with distance education. The research is a case study design and consists of pre-service teachers studying in their final year. The research data were collected online using a semi-structured interview form developed by the researchers. The data obtained were coded by content analysis and themes and sub-themes were determined based on the codes. A total of 119 codes were reached, and when repeated codes were removed, it was seen that there were 53 different codes in total. When the codes were analyzed, 13 sub-themes and four main themes were identified. The themes are 'teaching process' (39%), 'teacher candidate' (25%), 'K-12 students' (20%) and 'distance education process' (16%) in order of their intensity. Under these themes, codes were associated and interpreted and suggestions were presented.

Kaynakça

  • Aslan-Altan, B. (2021). Uzaktan eğitimde yeni serüven: Çevrimiçi öğretmenlik uygulamaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], 8(2), 753-766.
  • Aygüneş, A., Mirzeoğlu, D., & Güneş, B. (2022). Uzaktan eğitim ile yürütülen öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin paydaş görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(1), 271-292.
  • Bayındır, N. (2021). Adayların uzaktan öğretmenlik uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 6(1), 1-11.
  • Clark, J. T. (2020). Distance Education. In E. Iadanza (Ed.), Clinical Engineering Handbook (pp. 753-766). Academic Press.
  • Doğan, İ., & Duyan, V. (2015). Sosyal hizmet öğrencilerinin yaz uygulamasının sosyal hizmet uygulamasının amaçları açısından değerlendirilmesi. Journal of Society & Social Work, 26(2), 105-125.
  • Ersin, P., Atay, D., & Mede, E. (2020). Boosting preservice teachers’ competence and online teaching readiness through e-practicum during the Covid-19 outbreak. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 112-124.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H., & Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-72.
  • Gündeğer, C., & Gündoğdu, R. (2023). Psikolojik danışma ve rehberlik lisans öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecinde uygulamalı derslerin yürütülmesine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 65, 114-134.
  • Gültekin, M. (2006). Öğretmen Adayları ve Öğretmenler İçin Öğretmenlik Uygulaması Kılavuzu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Gürbüz, F. B., & Özer, N. (2023). Öğretmenlik uygulaması bağlamında acil uzaktan öğretim uygulamaları: okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının deneyimleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 21-36.
  • Güven, S., & Uçar, M. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri. Journal of Awareness, 6(3), 165-183.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaya Durna, D., & Akın Kösterelioğlu, M. (2023). Pandemi sürecinde uzaktan öğretimle yürütülen öğretmenlik uygulaması dersine yönelik öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 12(2), 837-857.
  • Kılıç, C., Bayrak, M., & Karaman, S. (2017). Uzaktan eğitim öğrencilerinin staj uygulama deneyimlerinin incelenmesi: uzaklığın getirdiği farklılıklar. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31(5), 1021-1032.
  • Koç, A. (2020). Covid-19 Salgını sürecinde ilahiyat fakültesi öğretmenlik uygulaması dersinin uzaktan eğitim yoluyla yapılması: Örnek bir uygulama modeli. Milli Eğitim, 49(1), 851-875.
  • Koray, A., & Pekbay, C. (2022). Uzaktan eğitimle gerçekleştirilen öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşlerin incelenmesi: öğretmen adayı perspektifi. Turkish Journal of Primary Education (TUJPED), 7(2), 117-131.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance Education: A Systems View of Online Learning. Canada: Cengage Learning.
  • Ramazan, O., & Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 332-349.
  • Sayan, H. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Sezen Yüksel, N. (2017). Öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni değerlendirmelerinin uygulama deneyimine göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 1048-1062.
  • Tosun, Ç. F. (2019). Öğretmenlik uygulamasının süre açısından incelenmesi ve bir çözüm önerisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(3), 839-869.
  • Uysal Bayrak, H., Karakuş, H., Göktaş, D., Gök, H. N., & Payam, Z. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının çevrim içi öğretmenlik uygulamasına ilişkin görüşleri. Manisa Celal Bayar University Journal of the Faculty of Education, 11(2), 175-198.
  • Ünal, S., & Durmuş, Z. (2021). Covid-19 pandemisi nedeniyle çevrimiçi yürütülen Öğretmenlik Uygulaması-II dersiyle ilgili öğretmen adaylarının görüşleri. International Eurasian Conference on Educational & Social Studies, Antalya.
  • YÖK. (2021). Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 31514.

UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 1, 332 - 346, 03.07.2024
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1445347

Öz

Pandemi döneminde öğretmenlik uygulaması dersini alan öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ile bu süreci deneyimlemesi onların hem sürece ilişkin hem öğretmen ve öğrencilere ilişkin gereksinimleri görmeleri bir avantaj olarak görülebilir. Bu nedenle öğretmen adaylarının bu sürece ilişkin deneyimlerini incelemenin önemli olduğu düşüncesiyle bu çalışmada, öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ile yürütülen öğretmenlik uygulaması deneyimlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma durum çalışması deseninde olup, son sınıfta öğrenim gören öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile çevrimiçi olarak toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile kodlanmış ve kodlardan hareketle tema ve alt temalar belirlenmiştir. Toplam 119 koda ulaşılmış, tekrarlı kodlar çıkarıldığında toplamda 53 farklı kod olduğu görülmüştür. Kodlar analiz edildiğinde ise 13 alt tema ve dört ana tema belirlenmiştir. Temalar yoğunluk durumlarına göre sırayla ‘öğretim süreci’ (%39), ‘öğretmen adayı’ (%25), ‘K-12 öğrencileri’ (%20) ve ‘uzaktan eğitim sürecidir’ (%16). Bu temalar altında kodlar ilişkilendirilerek yorumlanmış ve öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aslan-Altan, B. (2021). Uzaktan eğitimde yeni serüven: Çevrimiçi öğretmenlik uygulamaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], 8(2), 753-766.
  • Aygüneş, A., Mirzeoğlu, D., & Güneş, B. (2022). Uzaktan eğitim ile yürütülen öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin paydaş görüşleri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(1), 271-292.
  • Bayındır, N. (2021). Adayların uzaktan öğretmenlik uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 6(1), 1-11.
  • Clark, J. T. (2020). Distance Education. In E. Iadanza (Ed.), Clinical Engineering Handbook (pp. 753-766). Academic Press.
  • Doğan, İ., & Duyan, V. (2015). Sosyal hizmet öğrencilerinin yaz uygulamasının sosyal hizmet uygulamasının amaçları açısından değerlendirilmesi. Journal of Society & Social Work, 26(2), 105-125.
  • Ersin, P., Atay, D., & Mede, E. (2020). Boosting preservice teachers’ competence and online teaching readiness through e-practicum during the Covid-19 outbreak. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 112-124.
  • Görgen, İ., Çokçalışkan, H., & Korkut, Ü. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve uygulama öğretim üyeleri açısından işlevselliği. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 56-72.
  • Gündeğer, C., & Gündoğdu, R. (2023). Psikolojik danışma ve rehberlik lisans öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecinde uygulamalı derslerin yürütülmesine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 65, 114-134.
  • Gültekin, M. (2006). Öğretmen Adayları ve Öğretmenler İçin Öğretmenlik Uygulaması Kılavuzu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Gürbüz, F. B., & Özer, N. (2023). Öğretmenlik uygulaması bağlamında acil uzaktan öğretim uygulamaları: okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının deneyimleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 21-36.
  • Güven, S., & Uçar, M. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri. Journal of Awareness, 6(3), 165-183.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaya Durna, D., & Akın Kösterelioğlu, M. (2023). Pandemi sürecinde uzaktan öğretimle yürütülen öğretmenlik uygulaması dersine yönelik öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 12(2), 837-857.
  • Kılıç, C., Bayrak, M., & Karaman, S. (2017). Uzaktan eğitim öğrencilerinin staj uygulama deneyimlerinin incelenmesi: uzaklığın getirdiği farklılıklar. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31(5), 1021-1032.
  • Koç, A. (2020). Covid-19 Salgını sürecinde ilahiyat fakültesi öğretmenlik uygulaması dersinin uzaktan eğitim yoluyla yapılması: Örnek bir uygulama modeli. Milli Eğitim, 49(1), 851-875.
  • Koray, A., & Pekbay, C. (2022). Uzaktan eğitimle gerçekleştirilen öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşlerin incelenmesi: öğretmen adayı perspektifi. Turkish Journal of Primary Education (TUJPED), 7(2), 117-131.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance Education: A Systems View of Online Learning. Canada: Cengage Learning.
  • Ramazan, O., & Yılmaz, E. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının okul deneyimi ve öğretmenlik uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 332-349.
  • Sayan, H. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretim elemanlarının uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Sezen Yüksel, N. (2017). Öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni değerlendirmelerinin uygulama deneyimine göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 1048-1062.
  • Tosun, Ç. F. (2019). Öğretmenlik uygulamasının süre açısından incelenmesi ve bir çözüm önerisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(3), 839-869.
  • Uysal Bayrak, H., Karakuş, H., Göktaş, D., Gök, H. N., & Payam, Z. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının çevrim içi öğretmenlik uygulamasına ilişkin görüşleri. Manisa Celal Bayar University Journal of the Faculty of Education, 11(2), 175-198.
  • Ünal, S., & Durmuş, Z. (2021). Covid-19 pandemisi nedeniyle çevrimiçi yürütülen Öğretmenlik Uygulaması-II dersiyle ilgili öğretmen adaylarının görüşleri. International Eurasian Conference on Educational & Social Studies, Antalya.
  • YÖK. (2021). Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 31514.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tülay Dargut Güler 0000-0003-1567-6647

Fulya Torun 0000-0001-6942-888X

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2024
Kabul Tarihi 20 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dargut Güler, T., & Torun, F. (2024). UZAKTAN EĞİTİM SÜRECİNDE ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI: BİR DURUM ÇALIŞMASI. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 332-346. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1445347

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.