Çalışmanın amacı tüketicilerin shrinkflasyona ilişkin farkındalık düzeylerini belirlemek ve shrinkflasyonun tüketici davranışları üzerindeki etkisini incelemektir. Nitel araştırma deseni kullanılarak yürütülen keşifsel araştırmada Tekirdağ il merkezinde segmentasyon yöntemi kullanılarak rastgele seçilen 40 tüketici, 10’ar kişilik dört gruba ayrılmış ve shrinkflasyona ilişkin derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Tüketicilere temel gıda, atıştırmalık, kişisel bakım ve temizlik kategorileri olmak üzere shrinkflasyondan etkilenmiş ürünler gösterilerek shrinkflasyon algıları incelenmiş, tüketicilerin hangi ürün kategorisinde shrinkflasyonu daha çok fark ettikleri karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler Maxqda nitel veri analiz programında literatüre uygun kodlara ayrıştırılarak, kod ilişkileri tarayıcısı ve çapraz tablolar ile görselleştirilmiştir. Bulgular, tüketicilerin shrinkflasyona ilişkin farkındalık sahibi olmalarına rağmen marka bağımlılığı ve alışılmış satın alma davranışları sebebi ile satın almaya devam etme eğiliminde olduklarını göstermektedir. Shrinkflasyonun tüketicilerin satın alma kararları ve alışkanlıkları üzerinde belirgin bir etki oluşturmadığını tespit edilmiştir. Temel gıda ve atıştırmalık ürünlerindeki shrinkflasyon farkındalık düzeyinin daha yüksek, kişisel bakım ve temizlik maddelerindeki shrinkflasyon algısının daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca demografik faktörlerin shrinkflasyon etkili ürünleri satın alma davranışı üzerinde sınırlı etkisi olduğu tespit edilmiştir.
The aim of the study is to determine consumers' awareness levels regarding shrinkflation and to examine the effect of shrinkflation on consumer behavior. Within a qualitative research design, the exploratory study involved 40 consumers residing in Tekirdag, randomly divided into four groups of 10 individuals each using segmentation method, and in-depth interviews were conducted regardind shrinkflation. To evaluate perceptions of shrinkflation, consumers were shown products from categories including basic food items, snacks, personal care, and cleaning products that had been affected by shrinkflation. The obtained data were parsed into codes appropriate to the literature in the Maxqda qualitative analysis program and visualized with the code relations browser and cross tables’s The findings indicate that although consumers are aware of shrinkflation, they tend to continue purchasing due to brand loyalty and habitual purchasing behavior. It has been determined that shrinkflation does not have a significant impact on consumers' purchasing decisions and habits. It was concluded that the shrinkflation awareness level in basic food and snack products is higher than the shrinkflation perception in personal care and cleaning items. Additionally, demographic factors had been a limited impact on the purchasing behavior of products affected by shrinkflation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Enflasyon, Davranışsal İktisat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.