Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE'DEKİ KATILIM BANKALARININ SOSYAL MEDYA PAZARLAMASINDAKİ ETKİNLİĞİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 853 - 874, 31.12.2024
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1587404

Öz

Dijitalleşmenin ve sosyal medyanın hemen hemen her sektörde özellikle pazarlama ve tanıtım faaliyetlerinde etkili bir şekilde kullanıldığı günümüzde bankalar da diğer işletmeler gibi dijitalleşmeden ve sosyal medyadan faydalanarak ürün ve hizmetlerini hem kurumsal hem de bireysel müşterilerine hızlı, kolay ve çok ucuz bir şekilde duyurabilmektedir. Özellikle sosyal medyanın genç ve ortanca nüfus tarafından çok yoğun bir şekilde kullanılmasıyla işletmeler için bu mecra çok çekici bir hale gelmiştir ve işletmeler kurumsal profillerinin bulunduğu sosyal medya hesaplarını bir reklam ve MİY aracı olarak kullanmaya başlamışlardır.
Çalışmada ülkemizdeki 6 katılım bankasının kurumsal Instagram hesaplarından yaptığı paylaşımlar içerik analizi yardımıyla incelenmektedir. Amaçlı örneklem kapsamında ve yılın ilk 2 ayını kapsayan 173 paylaşım detaylı bir şekilde incelenerek paylaşım temaları belirlenmiştir. Paylaşımlar incelendiğinde; dikkat çeken bulgular arasında, ürün ve hizmetlerin tanıtılması, özel gün ve anma içerikli paylaşımlar, sürdürülebilirlik (Çevresel, ekonomik ve sosyal boyutuna ilişkin paylaşımlar) ve özellikle bankaların geliştirdiği dijital hizmetleri tanıtan paylaşımlar dikkat çekmektedir. Bu paylaşımlar “bilgi verici ve eğlendirici” temalı içerikler olarak kategorilendirilmiştir. Özellikle bankaların kendi personellerinin de yer aldığı orijinal video içeriklerinin takipçiler tarafından çok daha fazla etkileşim aldığı görülürken, takipçi yorumlarından özellikle şikayet içerikli olan mesajlara hızlı bir şekilde geri dönüş yapıldığı gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, A. S. ve Karataş, İ. A. ( 2024). Sosyal Medyanın Tüketicilerin Destinasyon TercihleriÜzerindeki Etkisi. İzmir İktisat Dergisi. 39(2). 544-567. Doi: 10.24988/ije.1326734
  • Aka, L. B. (2024). Sosyal Medya’da Tüketim Anlayışı: Bireylerin Instagram’daki Alış-Veriş Pratikleri, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2024 12(1) 265–274.
  • Al-Kandari, A. A., Gaither, T., K., Alfahad, M. M., Dashti,A. A., Alsaber, A. R.(2019). An Arab perspective on social media: How banks in Kuwait use instagram for public relations, Public Relations Review, Volume 45, Issue 3, 2019, 101774, ISSN 0363-8111, https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.04.007.
  • Alkara, İ. & Çalışkan, M. (2023). BIST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan İşletmelerin Sosyal Medya Paylaşımları Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 15 (3), 2065-2083.
  • Alkara, İ. (2020), Dijital Pazarlama Kavramı ve Sigortacılık Sektöründe Bir Araştırma, Pazarlama İletişimi veFinansal Hizmetlerde Dijitalleşme, Editör: İbrahim Alkara, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alkara, İ. (2021). Sosyal medya kullanımının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Bilecik Bursa Eskişehir örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 415-446.
  • Antczak, B. (2024). The Influence Of Digitalmarketing And Social Mediamarketing On Consumer Buyingbehavior J o u r n a l o f M o d e r n S c i e n c e 2 / 5 6 / 2 0 2 4
  • Barutçu, S., & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-24. https://doi.org/10.5505/iuyd.2013.69188
  • Baydeniz, D. & Temel, M. (2022). Sosyal Medyanın Tüketim Kültürüne Etkisi: Instagram Örneği. ulakbilge, 77 (2022 Ekim): s. 1055–1073. doi: 10.7816/ulakbilge-10-77-06.
  • Bozkurt, S. (2022). Algılanan sosyal medya çevikliğinin müşteri katılım davranışı üzerindeki etkisi: Sosyal medya kullanım yoğunluğunun düzenleyicilik rolü. Sosyal Mucit Academic Review, 3(1), 96-122. doi: 10.54733/smar.1118974
  • Bozpolat, C., &Duran, E. (2021). Türkiye’deki mevduat ve katılım bankalarının sosyal medya kullanımı: İnstagramdeğerlendirme endeksi ile karşılaştırmalı bir çalışma, bmij (2021) 9 (2): 579-602, doi:https://doi.org/10.15295/bmij.v9i2.1807
  • Çolak, H., Kağnıcıoğlu, C. H., & Argan, M. (2022). Sosyal Medyada Etkileşim Ve Dönüşüm Oranı Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Facebook Örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2022;21(81): 242-257
  • Ertman, A. (2023). Media społecznościowe w działalności marketingowej banków w Polsce.e-mentor, 3(100), 78–86. https://doi.org/10.15219/em100.1616
  • Göktaş, B., veTarakçı, İ. E.(2018). Bir Tutundurma Aracı Olarak Reklamın Sosyal Medyada Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma: Instagram Örneği. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 50-67. Hacıhasanoğlu, P., Hacıhasanoğlu, T. ve Akgün, Z. (2023). Müşteri e-şikâyetlerinin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: katılım bankaları örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 368-393.doi: 10.18074/ckuiibfd.1178431.
  • Hu, T.-L.; Chao, C.-M.; Lin,C.-H. (2024). The Role of Social MediaMarketing in Green Product Repurchase Intention. Sustainability2024, 16, 5916.
  • Kalfa, V. R. & Yılmaz, V. (2024). Finansal ürün satın alma niyetinde sosyal medyanın etkisi, Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 2024; 10(2): 243-26

EXPLORING THE EFFECTIVENESS OF SOCIAL MEDIA MARKETING FOR PARTICIPATION BANKS IN TURKEY

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 853 - 874, 31.12.2024
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1587404

Öz

Nowadays, where digitalization and social media are used effectively in almost every sector, especially in marketing and promotional activities, banks, like other businesses, can make use of digitalization and social media to announce their products and services to both corporate and individual customers quickly, easily and very cheaply. Especially the intense use of social media by the young and middle age population has made this channel very attractive for businesses and they have started to use their corporate profiles as an advertising and CRM tool.
In the study, the posts made by 6 participation banks in our country from their corporate Instagram accounts are examined with the help of content analysis. Within the scope of purposeful sampling, 173 posts covering the first 2 months of the year were examined in detail and sharing themes were determined. When the posts are examined; among the remarkable findings, the promotion of products and services, posts with special day and commemoration content, sustainability (posts regarding environmental, economic and social dimensions) and especially posts explaining the digital services developed by banks attract attention. These posts are categorized as "informative” and “entertaining" themed content. It has been observed that the original video contents, especially those involving the banks' own personnel, receive much more interaction by the followers. It has been observed that messages from follower comments, especially those with complaint contents are responded quickly.

Kaynakça

  • Aksoy, A. S. ve Karataş, İ. A. ( 2024). Sosyal Medyanın Tüketicilerin Destinasyon TercihleriÜzerindeki Etkisi. İzmir İktisat Dergisi. 39(2). 544-567. Doi: 10.24988/ije.1326734
  • Aka, L. B. (2024). Sosyal Medya’da Tüketim Anlayışı: Bireylerin Instagram’daki Alış-Veriş Pratikleri, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2024 12(1) 265–274.
  • Al-Kandari, A. A., Gaither, T., K., Alfahad, M. M., Dashti,A. A., Alsaber, A. R.(2019). An Arab perspective on social media: How banks in Kuwait use instagram for public relations, Public Relations Review, Volume 45, Issue 3, 2019, 101774, ISSN 0363-8111, https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.04.007.
  • Alkara, İ. & Çalışkan, M. (2023). BIST Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan İşletmelerin Sosyal Medya Paylaşımları Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 15 (3), 2065-2083.
  • Alkara, İ. (2020), Dijital Pazarlama Kavramı ve Sigortacılık Sektöründe Bir Araştırma, Pazarlama İletişimi veFinansal Hizmetlerde Dijitalleşme, Editör: İbrahim Alkara, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alkara, İ. (2021). Sosyal medya kullanımının tüketici davranışları üzerindeki etkisi: Bilecik Bursa Eskişehir örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 415-446.
  • Antczak, B. (2024). The Influence Of Digitalmarketing And Social Mediamarketing On Consumer Buyingbehavior J o u r n a l o f M o d e r n S c i e n c e 2 / 5 6 / 2 0 2 4
  • Barutçu, S., & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-24. https://doi.org/10.5505/iuyd.2013.69188
  • Baydeniz, D. & Temel, M. (2022). Sosyal Medyanın Tüketim Kültürüne Etkisi: Instagram Örneği. ulakbilge, 77 (2022 Ekim): s. 1055–1073. doi: 10.7816/ulakbilge-10-77-06.
  • Bozkurt, S. (2022). Algılanan sosyal medya çevikliğinin müşteri katılım davranışı üzerindeki etkisi: Sosyal medya kullanım yoğunluğunun düzenleyicilik rolü. Sosyal Mucit Academic Review, 3(1), 96-122. doi: 10.54733/smar.1118974
  • Bozpolat, C., &Duran, E. (2021). Türkiye’deki mevduat ve katılım bankalarının sosyal medya kullanımı: İnstagramdeğerlendirme endeksi ile karşılaştırmalı bir çalışma, bmij (2021) 9 (2): 579-602, doi:https://doi.org/10.15295/bmij.v9i2.1807
  • Çolak, H., Kağnıcıoğlu, C. H., & Argan, M. (2022). Sosyal Medyada Etkileşim Ve Dönüşüm Oranı Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Facebook Örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2022;21(81): 242-257
  • Ertman, A. (2023). Media społecznościowe w działalności marketingowej banków w Polsce.e-mentor, 3(100), 78–86. https://doi.org/10.15219/em100.1616
  • Göktaş, B., veTarakçı, İ. E.(2018). Bir Tutundurma Aracı Olarak Reklamın Sosyal Medyada Uygulamalarına Yönelik Bir Araştırma: Instagram Örneği. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 50-67. Hacıhasanoğlu, P., Hacıhasanoğlu, T. ve Akgün, Z. (2023). Müşteri e-şikâyetlerinin içerik analizi yöntemiyle incelenmesi: katılım bankaları örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2), 368-393.doi: 10.18074/ckuiibfd.1178431.
  • Hu, T.-L.; Chao, C.-M.; Lin,C.-H. (2024). The Role of Social MediaMarketing in Green Product Repurchase Intention. Sustainability2024, 16, 5916.
  • Kalfa, V. R. & Yılmaz, V. (2024). Finansal ürün satın alma niyetinde sosyal medyanın etkisi, Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 2024; 10(2): 243-26
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Uygulamalı Ekonomi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Alkara 0000-0001-8575-2524

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alkara, İ. (2024). EXPLORING THE EFFECTIVENESS OF SOCIAL MEDIA MARKETING FOR PARTICIPATION BANKS IN TURKEY. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 853-874. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1587404

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.