Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ

Yıl 2020, , 279 - 287, 20.12.2020
https://doi.org/10.37696/nkmj.751961

Öz

Amaç: Bu çalışmada Aralık 2019’dan beri tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını sonrası geçilen uzaktan eğitim sisteminin avantajları ve dezavantajlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal metot: Özellikle uygulamalı eğitimin önemli bir yer tuttuğu Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 308 ön lisans öğrencisi tarafından cevaplandırılan anket çalışması faktör analizi ile incelenmiştir. Genel bilgiler ile faktörler arası farklılıklar non-parametrik testler ile, faktörler arası ilişkiler ise korelasyon analizi ile araştırılmıştır.
Bulgular: Katılım gösteren öğrencilerin %84,4’ü (n:260) kadın, %15,6’sı (n: 48) erkekti. Uygulanan anketin güvenilirliğini ölçmek amacıyla hesaplanan Cronbach alpha katsayısı 0,894, Kaiser-Mayer-Olkin ölçütü 0,906 olarak bulunmuştur. Yapılan analizler neticesinde bölüm değişkeni ile uzaktan eğitim algıları (p=0,02) arasında, cinsiyet değişkeni ile ders takibi arasında (p=0,039) anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Yaş grupları (p=0,401), sınıf düzeyi (p=0,074) ve cinsiyet (p=0,847) ile uzaktan eğitim algısı arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Uzaktan eğitimde sistem ve alt yapı faktörü ile uzaktan eğitim algısı arasında ise orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur (r=0,516, p<0,01).
Sonuç: Öğrencilerin uzaktan eğitim memnuniyetlerini etkileyen faktörler değişmekle beraber genel memnuniyet yüksektir fakat uygulamalı eğitim verimliliği açısından öğrenciler yüz yüze eğitimi tercih etmektedirler.

Kaynakça

  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerini Mesleki Yaşama Hazırlamada Yıl İçi ve Yaz Stajlarının Katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2005; 31(1): 9-13
  • Gökdoğan O, Sarıgöz O. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Mesleki Uygulama Dersi İle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Journal of Life Sciences. 2012; 1(1): 191-1100
  • Deperlioğlu Ö, Yıldırım R. Mesleki Eğitimin Uzaktan Eğitim ile Desteklenmesi ve Örnek Uygulama. AKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 2009; 1:1-70
  • Günter T, Özel Güneş E, Ofluoğlu Demir E. Türkiye’deki Meslek Yüksekokullarında Uzaktan Eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2012; 2(1): 54-62
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Salgınlar_listesi Erişim tarihi: 10.06.2020
  • Richman DD, Whitley RJ, Hayden FG: Clinical Virology, (4th ed.) Washington: ASM Press, 2016.
  • Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus. Erişim: https://www.who.int/emergencies/mers-cov/en/. Erişim tarihi: 01.06.2020
  • Li Q, Guan X, Wu P, Wang X, Zhou L, Tong Y, ve ark. Early transmission dynamics in wuhan, China, of novel coronavirus-infected pneumonia. N. Engl. J. Med. (2020); 382:1199-1207
  • Wang W, Tang J, Wei F. Updated understanding of the outbreak of 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) in Wuhan, China. J. Med. Virol. (2020); 92 (4): 441-7
  • Zhong R. The Coronavirus Exposes Educati¬on’s Digital Divide. Erişim: https://www.nytimes.com/2020/03/17/technology/china-schools-coronavirus.html. Erişim tarihi 01.06.2020
  • Halk sağlığı uzmanları derneği (HASUDER) yeni koronavirüs (COVID-19) haber postası. Erişim adresi: https://hasuder.org.tr/, Erişim tarihi:03.06.2020.
  • Halk sağlığı uzmanları derneği(HASUDER), İnfografikler. Erişim adresi: https://korona.hasuder.org.tr/infografiler/ Erişim tarihi:03.06.2020.
  • Arat T, Bakan Ö. Uzaktan Eğitim Ve Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Der¬gisi. 2011; 365, 14(1-2): 363-374.
  • Eygü H, Karaman S. Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 3(1): 36-59.
  • Çağıltay, K. Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedagojide mi. http://www.teknoturk.org/yazilar/UzaktanEğitim.html Erişim tarihi: 07.04.2002.
  • Dinçer S. Bilgisayar Destekli Eğitim Ve Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. 2006; Akademik Bilişim konferansı, Denizli
  • Işık S, Duman K, Korkmaz A. Türkiye Ekonomisinde Finansal Krizler: Bir Faktör Analizi Uygulaması. D.E.Ü. İ.İ.B.F.Dergisi. 2004; 19(1):45-69
  • Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2014; 51.
  • Çelik Ş. Türkiye’de İllerin Bitkisel Üretiminin Faktör Analizi İle İncelenmesi. YYÜ TAR BİL DERG. 2012; 22(2): 69-76
  • Başar A, Oktay E. Uygulamalı İstatistik (2. Baskı). Erzurum: Aktif Yayınevi, 2004; 103.
  • Altıparmak, M, Kurt İD, Kapıdere M. E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi. 2011
  • Balıkçıoğlu N, Çınar D, Işın NN. Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Derslerindeki Memnuniyet Araştırması: Âşık Veysel Meslek Yüksekokulu Örneği. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2019;20(1)
  • Kaba A, Güneş A, Altınbaş T. E-Öğrenmede Destek Hizmetlerinin Öğrenen Memnuniyetine Etkisi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi.2012; 3(2)
  • Telli Yamamoto G, Altun D. Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2020; 3 (1): 25-3.

THE EFFECT OF COVID-19 PANDEMIC ON EDUCATION OF HEALTH STUDENTS: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL UNIVERSITY HEALTH SERVICES VOCATIONAL SCHOOL EXAMPLE

Yıl 2020, , 279 - 287, 20.12.2020
https://doi.org/10.37696/nkmj.751961

Öz

Aim: In this study, it is aimed to investigate the advantages and disadvantages of the distance education system, which has become widespread after the coronavirus epidemic, which has been affecting the whole world since December 2019.
Material method: The questionnaire study, which was answered by 308 associate degree students studying at Tekirdağ Namık Kemal University Health Services Vocational School, where applied education has an important place, was analyzed by factor analysis. General information and differences between factors were investigated by non-parametric tests, and relationships between factors were analyzed by correlation analysis.
Results: 84.4% (n: 260) of the participating students were female and 15.6% (n: 48) were male. The Cronbach alpha coefficient calculated to measure the reliability of the applied questionnaire was found to be 0,894 and the Kaiser-Mayer-Olkin criterion was 0,906. As a result of the analysis, it has been observed that there are significant differences between the department variable and the perception of distance education (p=0,02), between the gender variable and the follow-up of the course(p=0,039). No significant difference was found between age groups(p=0,401), grade level (p=0,074) and gender(0,847) and distance education perception. In distance education, there was a significant positive correlation between system and infrastructure factor and distance education perception (r=0,516, p<0,01).
Result: Although the factors affecting students' distance education satisfaction vary, general satisfaction is high, but students prefer face to face education in terms of applied education efficiency.

Kaynakça

  • Çalışkan T, Akgöz S. Sağlık Yüksek Okulu Öğrencilerini Mesleki Yaşama Hazırlamada Yıl İçi ve Yaz Stajlarının Katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2005; 31(1): 9-13
  • Gökdoğan O, Sarıgöz O. Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Mesleki Uygulama Dersi İle İlgili Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Journal of Life Sciences. 2012; 1(1): 191-1100
  • Deperlioğlu Ö, Yıldırım R. Mesleki Eğitimin Uzaktan Eğitim ile Desteklenmesi ve Örnek Uygulama. AKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 2009; 1:1-70
  • Günter T, Özel Güneş E, Ofluoğlu Demir E. Türkiye’deki Meslek Yüksekokullarında Uzaktan Eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2012; 2(1): 54-62
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Salgınlar_listesi Erişim tarihi: 10.06.2020
  • Richman DD, Whitley RJ, Hayden FG: Clinical Virology, (4th ed.) Washington: ASM Press, 2016.
  • Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus. Erişim: https://www.who.int/emergencies/mers-cov/en/. Erişim tarihi: 01.06.2020
  • Li Q, Guan X, Wu P, Wang X, Zhou L, Tong Y, ve ark. Early transmission dynamics in wuhan, China, of novel coronavirus-infected pneumonia. N. Engl. J. Med. (2020); 382:1199-1207
  • Wang W, Tang J, Wei F. Updated understanding of the outbreak of 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) in Wuhan, China. J. Med. Virol. (2020); 92 (4): 441-7
  • Zhong R. The Coronavirus Exposes Educati¬on’s Digital Divide. Erişim: https://www.nytimes.com/2020/03/17/technology/china-schools-coronavirus.html. Erişim tarihi 01.06.2020
  • Halk sağlığı uzmanları derneği (HASUDER) yeni koronavirüs (COVID-19) haber postası. Erişim adresi: https://hasuder.org.tr/, Erişim tarihi:03.06.2020.
  • Halk sağlığı uzmanları derneği(HASUDER), İnfografikler. Erişim adresi: https://korona.hasuder.org.tr/infografiler/ Erişim tarihi:03.06.2020.
  • Arat T, Bakan Ö. Uzaktan Eğitim Ve Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Der¬gisi. 2011; 365, 14(1-2): 363-374.
  • Eygü H, Karaman S. Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013; 3(1): 36-59.
  • Çağıltay, K. Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedagojide mi. http://www.teknoturk.org/yazilar/UzaktanEğitim.html Erişim tarihi: 07.04.2002.
  • Dinçer S. Bilgisayar Destekli Eğitim Ve Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış. 2006; Akademik Bilişim konferansı, Denizli
  • Işık S, Duman K, Korkmaz A. Türkiye Ekonomisinde Finansal Krizler: Bir Faktör Analizi Uygulaması. D.E.Ü. İ.İ.B.F.Dergisi. 2004; 19(1):45-69
  • Tavşancıl E. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2014; 51.
  • Çelik Ş. Türkiye’de İllerin Bitkisel Üretiminin Faktör Analizi İle İncelenmesi. YYÜ TAR BİL DERG. 2012; 22(2): 69-76
  • Başar A, Oktay E. Uygulamalı İstatistik (2. Baskı). Erzurum: Aktif Yayınevi, 2004; 103.
  • Altıparmak, M, Kurt İD, Kapıdere M. E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi. 2011
  • Balıkçıoğlu N, Çınar D, Işın NN. Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Derslerindeki Memnuniyet Araştırması: Âşık Veysel Meslek Yüksekokulu Örneği. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2019;20(1)
  • Kaba A, Güneş A, Altınbaş T. E-Öğrenmede Destek Hizmetlerinin Öğrenen Memnuniyetine Etkisi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi.2012; 3(2)
  • Telli Yamamoto G, Altun D. Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2020; 3 (1): 25-3.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Demet Terzi 0000-0003-2917-0532

Ramadan Bilgin Akalın 0000-0003-0067-2467

Berna Erdal 0000-0003-3375-7926

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Terzi, D., Akalın, R. B., & Erdal, B. (2020). COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279-287. https://doi.org/10.37696/nkmj.751961
AMA Terzi D, Akalın RB, Erdal B. COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ. NKMJ. Aralık 2020;8(3):279-287. doi:10.37696/nkmj.751961
Chicago Terzi, Demet, Ramadan Bilgin Akalın, ve Berna Erdal. “COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ”. Namık Kemal Tıp Dergisi 8, sy. 3 (Aralık 2020): 279-87. https://doi.org/10.37696/nkmj.751961.
EndNote Terzi D, Akalın RB, Erdal B (01 Aralık 2020) COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ. Namık Kemal Tıp Dergisi 8 3 279–287.
IEEE D. Terzi, R. B. Akalın, ve B. Erdal, “COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ”, NKMJ, c. 8, sy. 3, ss. 279–287, 2020, doi: 10.37696/nkmj.751961.
ISNAD Terzi, Demet vd. “COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ”. Namık Kemal Tıp Dergisi 8/3 (Aralık 2020), 279-287. https://doi.org/10.37696/nkmj.751961.
JAMA Terzi D, Akalın RB, Erdal B. COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ. NKMJ. 2020;8:279–287.
MLA Terzi, Demet vd. “COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ”. Namık Kemal Tıp Dergisi, c. 8, sy. 3, 2020, ss. 279-87, doi:10.37696/nkmj.751961.
Vancouver Terzi D, Akalın RB, Erdal B. COVID-19 SALGINININ SAĞLIK ALANINDAKİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNE ETKİSİ: TEKİRDAĞ NAMIK KEMAL ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ. NKMJ. 2020;8(3):279-87.