Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Feminist İdeoloji Ve Söylem Karşısında Hukuk

Yıl 2022, , 34 - 43, 27.10.2022
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1061269

Öz

Çalışmamızda, kadın hakları hareketi ile özdeşleşmiş feminizmin, tarihsel süreç ve hukuk bağlamında incelendiği bu çalışmada ilk olarak feminizmin tanımı yapılarak; feminizmin ideoloji ya da söylem olduğu yönündeki tartışmalar incelenmiş ve feminizmin bir ideoloji olduğu sonucuna varılmıştır. İlk bölümde ideoloji ve söylem kavramları üzerinde durularak, feminizmin bir ideoloji olarak geniş çevrelerce incelenen ve ulusları etkisi altına alan bir ülkülem olduğu tespit edilmiştir. Bu tespit feminizmin söylemlerinin de incelenmesini gerektirmiş ve ikinci bölümde, çalışmamızın sınırlı tutulması açısından, yalnızca feminist hukuk teorisini oluşturan liberal- kültürel- sosyalist ve postmodern feminizmin söylemleri irdelenmiştir. Yapılan bu tespitler neticesinde feminizmin ortaya çıktığı düşünülen M.Ö 570 yılından günümüze evrilen tarihsel sürecine ışık tutulduğunda, feminizmin yalnızca biyolojik olarak kadın cinsiyetine tabi kişilerin hak mücadelesi iken dalgalar halinde genişleyerek kadınlar dışındaki bireylerin de savunduğu bir ideoloji halini aldığı görülmüştür. Temel olarak üç dalga halinde gerçekleşen feminist hareketler neticesinde feminizmin kültürel, radikal, post modern ve liberal feminizm gibi pek çok alt dala ayrıldığı fakat temel söylem olan kadın erkek eşitliği, kadınların temel hak ve özgürlüklere erişimin devletler nezdinde sağlanması gibi konularda görüş ve aksiyon birliği devam ettiği görülmüştür. Çalışmamızın üçüncü bölümünde Türk hukuk sisteminin feminist ideolojiye bakış açısı incelenmiştir. 2000’li yılların başından itibaren Türkiye, temel insan hakları alanında esaslı değişiklikler yaparak ulusal mevzuatını uluslararası standartlara taşımayı başarmıştır. Bu değişikliklerin, çalışmamızın konusuna paralel olarak, kadın hakları alanında yapıldığı görülmüş ancak toplum tarafından benimsenen değişikliklerin aktif olarak hayata geçirilebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmamızın son bölümünde ise incelemelerimiz derlenerek, kanaatlerimiz okuyucunun takdirine sunulmuştur. Şöyle ki, terim olarak feminizmin tarih içerisindeki gelişimi ve sol görüşle sıkı ilişkisi nedeniyle toplum nezdinde ılımlı karşılanmadığı görülse de, Türk toplumunun yüzlerce yıllık tarihinde kadının temel insan haklarına ilişkin eşitlikçi bir yaklaşım sergilendiği, esasen feminizm olarak adlandırılmadığında bu ideolojiyi kabul ettiği ancak kültürel olarak yozlaşmış bireylerin feminizm ve eşitlikçi fikirlere şiddetle karşı çıktığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1 ACAR, Hasan. Türk Kültür ve Devlet Geleneğinde Kadın, İnsan&İnsan, Yıl/Year 6, Sayı/Issue 21, Yaz/Summer 2019, 395-411
  • Referans2 BALCI, Emine.'‘Hukukun Öncü Kadınları: Türkiye’de Kadınların Hukuk Mesleğine Girişi Üzerine Bir İnceleme“ Fe Dergi 11, no. 1 (2019), 34-47.
  • Referans3 Cimen, L. (2021). Feminist Söylem çözümlemesi açısından Marriage Story filminin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi - Istanbul University Journal of Women’s Studies, 21, 55-69. https://doi.org/10.26650/iukad.2021.707830
  • Referans4 ÇAĞLAR GÜRGEY, Fatma İrem “Feminist Hukuk Teorisi” Nedir?, Hukuk Kuramı, C. 1, S. 5, Eylül-Ekim 2014, ss. 28-44.
  • Referans5 Erdem, “Postmodern Feminizm,” s.71.
  • Referans6 ERBAY, Elif. Mill ve Rousseau’nun Kadına Yaklaşımları. Erişim Tarihi:10.02.2021,
  • Referans7 GAZİOĞLU TERZİ, Elif(2015). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Politik Söylem 1989-2011 Yılları Arası Hükümet Programlarında Aile ve Kadınlar, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt / Volume 18 Sayı Number 2
  • Referans8 HEPER, Altan. Feminizm ve Hukuk, Hukuk Kuramı, C. 1, S. 5, Eylül-Ekim 2014, ss. 11-27
  • Referans9 KANTAR, Dr. Gökmen. Kadın Kimliği Bağlamında Siyasal ve İdeolojik Söylem, 2. Hafta Dersi
  • Referans10 KANTAR, Dr. Gökmen & AKOVA, Sibel (2020). Kültür ve İletişim Bağlamında Batı Balkanlar, Ankara: Berikan Yayınevi
  • Referans11 KAZANCI, Prof. Dr. Metin. Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı, Üniversitesi SBF Dergisi, (57-1)
  • Referans12 Lorraine Code(der.), Encyclopedia of Feminist Theories, 2000, s. 200
  • Referans13 NARİN, Cenk. Feminizm ve Hukuk. Erişim Tarihi:25.03.2021, https://sophosakademi.org/feminizm-ve-hukuk/
  • Referans14 ÖZKAN, Burcu (2017). Kadın, Kamusal Alan ve Hukuk, İstanbul: Tekin Yayınevi
  • Referans15 Sadıkoğlu, Z. Zeynep. Feminist Söylem Bağlamında Kadın Özgürlüğü. Kadın Araştırmaları Dergisi.
  • Referans16 TÜRKELİ, Gözde (2017). Kadın, Kamusal Alan ve Hukuk, İstanbul: Tekin Yayınevi
  • Referans17 YÜKSELBABA, Yard. Doç. Dr. Ülker (2016). Feminist Perspektiften Hukuk, İÜHFM C. LXXIV, S. 1,

Law versus Feminist Ideology and Discourse

Yıl 2022, , 34 - 43, 27.10.2022
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1061269

Öz

In this study, in which feminism identified with the women's rights movement is examined in the context of historical process and law, firstly by defining feminism; Discussions that feminism is an ideology or a discourse have been examined and it has been concluded that feminism is an ideology. In the first part, by emphasizing the concepts of ideology and discourse, it has been determined that feminism is an ideal that has been studied by wide circles as an ideology and influenced nations. This determination necessitated the examination of the discourses of feminism, and in the second part, only the discourses of liberal-cultural-socialist and postmodern feminism, which constitute the feminist legal theory, were examined in order to limit our study. As a result of these determinations, when the historical process of feminism, which is thought to have emerged from 570 BC to the present, is shed light on, it has been seen that while feminism was not only a struggle for the rights of people who are biologically female, it expanded in waves and became an ideology advocated by individuals other than women. Basically, as a result of the feminist movements that took place in three waves, feminism was divided into many sub-branches such as cultural, radical, post-modern and liberal feminism, but the main discourse, equality between men and women, and women's access to fundamental rights and freedoms, continued to be united in views and actions. In the third part of our study, the perspective of the Turkish legal system on feminist ideology has been examined. Since the beginning of the 2000s, Turkey has succeeded in bringing its national legislation to international standards by making fundamental changes in the field of basic human rights. It was seen that these changes were made in the field of women's rights in parallel with the subject of our study, but it was concluded that the changes adopted by the society could be actively implemented. In the last part of our study, our reviews were compiled and our opinions were presented to the reader's discretion. Namely, although it is seen that feminism as a term is not considered moderate in the eyes of the society due to its development in history and its close relationship with the left view, in the centuries-old history of Turkish society, an egalitarian approach to women's basic human rights has been displayed, and culturally corrupt individuals who have accepted this ideology when it is not actually called feminism, but which are culturally corrupt. It was concluded that she strongly opposed feminism and egalitarian ideas.

Kaynakça

  • Referans1 ACAR, Hasan. Türk Kültür ve Devlet Geleneğinde Kadın, İnsan&İnsan, Yıl/Year 6, Sayı/Issue 21, Yaz/Summer 2019, 395-411
  • Referans2 BALCI, Emine.'‘Hukukun Öncü Kadınları: Türkiye’de Kadınların Hukuk Mesleğine Girişi Üzerine Bir İnceleme“ Fe Dergi 11, no. 1 (2019), 34-47.
  • Referans3 Cimen, L. (2021). Feminist Söylem çözümlemesi açısından Marriage Story filminin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi - Istanbul University Journal of Women’s Studies, 21, 55-69. https://doi.org/10.26650/iukad.2021.707830
  • Referans4 ÇAĞLAR GÜRGEY, Fatma İrem “Feminist Hukuk Teorisi” Nedir?, Hukuk Kuramı, C. 1, S. 5, Eylül-Ekim 2014, ss. 28-44.
  • Referans5 Erdem, “Postmodern Feminizm,” s.71.
  • Referans6 ERBAY, Elif. Mill ve Rousseau’nun Kadına Yaklaşımları. Erişim Tarihi:10.02.2021,
  • Referans7 GAZİOĞLU TERZİ, Elif(2015). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Politik Söylem 1989-2011 Yılları Arası Hükümet Programlarında Aile ve Kadınlar, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, Cilt / Volume 18 Sayı Number 2
  • Referans8 HEPER, Altan. Feminizm ve Hukuk, Hukuk Kuramı, C. 1, S. 5, Eylül-Ekim 2014, ss. 11-27
  • Referans9 KANTAR, Dr. Gökmen. Kadın Kimliği Bağlamında Siyasal ve İdeolojik Söylem, 2. Hafta Dersi
  • Referans10 KANTAR, Dr. Gökmen & AKOVA, Sibel (2020). Kültür ve İletişim Bağlamında Batı Balkanlar, Ankara: Berikan Yayınevi
  • Referans11 KAZANCI, Prof. Dr. Metin. Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı, Üniversitesi SBF Dergisi, (57-1)
  • Referans12 Lorraine Code(der.), Encyclopedia of Feminist Theories, 2000, s. 200
  • Referans13 NARİN, Cenk. Feminizm ve Hukuk. Erişim Tarihi:25.03.2021, https://sophosakademi.org/feminizm-ve-hukuk/
  • Referans14 ÖZKAN, Burcu (2017). Kadın, Kamusal Alan ve Hukuk, İstanbul: Tekin Yayınevi
  • Referans15 Sadıkoğlu, Z. Zeynep. Feminist Söylem Bağlamında Kadın Özgürlüğü. Kadın Araştırmaları Dergisi.
  • Referans16 TÜRKELİ, Gözde (2017). Kadın, Kamusal Alan ve Hukuk, İstanbul: Tekin Yayınevi
  • Referans17 YÜKSELBABA, Yard. Doç. Dr. Ülker (2016). Feminist Perspektiften Hukuk, İÜHFM C. LXXIV, S. 1,
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökmen Kantar 0000-0001-5120-110X

Ezgi Vural 0000-0002-2403-1261

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kantar, G., & Vural, E. (2022). Feminist İdeoloji Ve Söylem Karşısında Hukuk. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 4(2), 34-43. https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1061269