Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2019 YEREL SEÇİMLERİNDE NİĞDE BELEDİYESİ BAŞKAN ADAYLARININ YAZILI REKLAM ARAÇLARININ GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 101 - 127, 01.08.2022

Öz

Siyasal reklamlar, siyasal kampanya sürecinde kullanılan en etkili araçlardan biridir. Parti ve adaylar seçim dönemlerinde seçmeni ikna etmek, kendini anlatmak ve seçmenin tutum ve kanaatinde değişiklik yaratmak amacıyla seçim dönemlerinde siyasal iletişim araçlarını kullanmaktadır. Çalışmada siyasal iletişimin temel aracı olması nedeniyle AK Parti (Adalet ve Kalkınma Partisi), CHP (Cumhuriyet Halk Partisi), İYİ Parti ve MHP (Milliyetçi Halk Partisi)’nin kampanya sürecinde kullanılan el ilanı ve el kitapçıkları göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu çalışmada önce siyasal iletişim, siyasal reklam ve siyasal kampanyalarda- kullanılan yazılı araçlar gibi temel teorik kavramlar açıklanmaya çalışılmıştır. Ardından 31 Mart 2019 yerel seçimlerinde Niğde Belediyesi Başkan adaylarının kullandığı siyasal el ilanı ve el kitapçıkları göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiştir. Seçim döneminde AK Parti, MHP, CHP ve İYİ Parti tarafından kullanılan el ilanı ve el kitapçıkları Roland Barthes’ın göstergebilimsel yöntemiyle analiz edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada seçmenlere hangi mesajların verildiği ve aday imajı üzerinde durulmuştur. Kullanılan slogan, seçim metni ve tasarımların seçmene nasıl iletildiğine odaklanılmıştır. Partilerin ve adayların kullandığı el ilanları ve kitapçıklar tasarım, renk, aday imajı ile birbirinden ayrılmıştır. Her adayın seçim kampanyasına özgü seçim vaadi, slogan ve mesajları kullandığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akgül , M. (2016 ). Bir Siyasal İletişim Yöntemi Olan Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi . Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi , 9 (42), 1314-1328.
  • Avcı, K. (2015). Siyasal Seçim Kampanyalarında Halkla İlişkiler: Kampanyalar, Yöntemler ve Araçlar Üzerine Bir İnceleme. Konya, Karatay : Literatürk Academia.
  • Aydın, B. O. Süslen, B. (2018). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: CHP 2017 Halkoylaması Referandum Filmi Örneği. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 149-164.
  • Ayhan, N. Akman, E. (2018 ). 2017 Kırgızistan Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Adayların Kullandığı Bilboard Reklamlarının Göstergebilimsel Analizi . Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi , 53(3), 945-958 .
  • Aziz , A. (2019 ). Siyasal İletişim . Ankara : Nobel Yayıncılık . Çankaya , E. (2019 ). Siyasal İletişim . İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Çavuşoğlu , H. (2015 ). Siyasal Propaganda Araçlarının Seçmen Tercihine Etkisi: Zonguldak Örneği . Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi , 10(3), 91-115.
  • Çolakoğlu, Tan , E. (2018 ). Siyasal İletişim Araçlarının Oy Verme Davranışı Üzerindeki Etkisi: 2017 Referandumu Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(3), 89-102.
  • Gülsünler ve ark. (2017). 1 Kasım 2015 Genel Seçiminde Kullanılan Siyasal Afişlerin Göstergebilimsel İncelemesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (37), 32-46.
  • Namdar , S. (2020). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Yöntemle Analizi: 31 Mart Yerel Seçimlerinde Cumhuriyet Halk Partisi'nin 'Hepimiz Aynı Belediye Otobüsündeyiz' Reklam Filmi Örneği . Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 20-36.
  • Öztay, O. H. (2022). Siyasal İletişim: 31 Mart 2019 Yerel Seçimleri Özelinde Bir Değerlendirme. İletişim Çalışmaları Dergisi, 8(1),99-130.
  • Sağlık , G. (2020 ). Siyasal İletişim Yöntemi Olarak Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: 23 Haziran 2019 Seçimi CHP ve Ak Parti Örnekieri. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , 7(2), 207-227.
  • Yaşar , M. (2019 , 01 11 ). Yerel Seçimlerde Siyasi Partilerin Propaganda, Tanıtım ve Stratejileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Serencan E. Ahmet B. (2019), 31 Mart Seçimlerine Doğru, Dünden Bugüne Partilerin Yerel Yönetim Vizyonu, SETA Yayınları, https://www.setav.org/partilerin-yerel-vizyonu-ak-parti. (Erişim Tarihi:25.05.2022).
  • SABAH, Niğde Seçim Sonuçları, ‘https://www.sabah.com.tr/secim/31-Mart- 2019-yerel-secim-sonuclari/nigde/ili-yerel-secim-sonuclari’. (Erişim:25.05.2022).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gamze Arıcı Bu kişi benim 0000-0002-5472-0463

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arıcı, G. (2022). 2019 YEREL SEÇİMLERİNDE NİĞDE BELEDİYESİ BAŞKAN ADAYLARININ YAZILI REKLAM ARAÇLARININ GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(1), 101-127.