Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2024 İZMİR YEREL SEÇİMLERİ BAĞLAMINDA YOUTUBE ETKİLEŞİMLERİNE DAİR BİR İNCELEME

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 165 - 184, 31.12.2024

Öz

Medyanın dijitalleşmesiyle birlikte siyasal, kültürel ve ekonomik alanda pek çok yenilik yaşanmıştır. Dijital medyanın gelişimi ile konvansiyonel medyaya alternatif olan yeni bir siyasal iletişim uygulama alanı doğmuştur. Buna bağlı olarak sosyal medya, seçim kampanyalarının yürütülmesi noktasında önemini giderek arttırmış ve kalıcı olmuştur. Dijital yöntemlerin klasik kampanya yöntemleriyle yarışır ve hatta onları geride bırakır hale gelmesiyle birlikte siyasal iletişimciler konvansiyonel kampanyaların yanı sıra dijital mecralarda yayınlamak üzere video odaklı çalışmalara büyük önem vermeye başlamışlardır. Özellikle Youtube, son yıllarda Türkiye’deki seçim dinamiklerinin gündem belirleme kapasitesi açısından önemli bir yönlendirici konumuna yükselmiş, sahip olduğu dijital habitusu ve takipçi sosyolojisi bağlamında politik gündem belirleyicilerden biri haline gelmiştir. Bu çalışmada 2024 İzmir Yerel Seçimleri bağlamında İzmir Büyükşehir Belediyesi başkan adaylarının katıldıkları ve blok halinde Youtube’da yayınlanan “Az Önce Konuştum” programının İzmir Yerel Seçim odaklı bölümündeki izleyici yorumları içerik analizi yöntemiyle irdelenmiş, yorumlar arasındaki kullanıcı etkileşimleri sosyal ağ analizi yöntemiyle incelenmiş ve belediye başkan adaylarının seçim vaatlerinin kilit yönleri belirlenerek Youtube izleyicileri arasında oluşturduğu etkiye odaklanılmıştır. Ak Parti İzmir Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Hamza Dağ ve Cumhuriyet Halk Partisi İzmir Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Cemil Tugay’ın katıldığı programın Youtube’daki kullanıcı yorumlarına bakıldığında Dağ’a yönelik algının oransal olarak daha pozitif olduğu tespit edilmiştir. Öte yandan, seçimleri Tugay’ın kazandığı göz önüne alındığında yerel seçim sonuçlarıyla dijital içerik analizlerinin seçim sonuçlarıyla uyumlu olmadığı söylenebilir.

Etik Beyan

Bu çalışmada, kullanıcıların platformda kamuya açık olarak paylaştığı veriler analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında hassas veriler (çocuklara ait veriler, yaş, cinsiyet, sağlık durumu, konum gibi) kullanılmadığından, etik kurul onayı alınması gerekmemektedir.

Kaynakça

  • Ağcasulu, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Ağ Yaklaşımının Gelişimi ve Mikro Ağ Kuramları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1954.
  • Aydoğan, F., & Akyüz, A. (2010). İkinci medya çağında İnternet. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368 - 388. https://doi.org/10.31592/aeusbed. 598299
  • Bayram, N., Gürsakal, N., & Bilgel, N. (2009). Counterproductive work behavior among white‐ collar employees: A study from Turkey. International journal of selection and assessment 17(2), 180-188. https://doi.org/ 10.1111/j.1468-2389.2009.00461.x
  • Borgatti, S. P.-L. (2012). Network Theory. The SAGE Handbook of Social Network Analysis.
  • Bowyer, B. T., Kahne, J. E., ve Middaugh, E. (2015). Youth comprehension of political messages in YouTube videos. New Media & Society, 19(4), 522-541.
  • Burgess, J. ve Green, J. (2009). YouTube online video and participatory culture. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Castells, M. (2013). Ağ toplumunun yükselişi / Enformasyon çağı (Cilt 1). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Castells, M., & Kumar, M. (2014). A conversation with Manuel Castells. Berkeley Planning Journal, 27(1), 93-99.
  • Christakis, N. A., & Fowler, J. H. (2008). The Collective Dynamics of Smoking in a Large Social Network. The New England Journal of Medicine, 358(21), 2249- 2258. DOI: 10.1056/NEJMsa0706154
  • Cross, R. P. (2001). Knowing what we know: Supporting knowledge creation and sharing in social networks. Organizational Dynamics, 30(2), 100-120 DOI: 10.1016/S0090-2616(01)00046-8.
  • Çetin, B. N. (2014). Propaganda olgusu ve propagandanın Amerikanlaşması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 239-265.
  • Divanoğlu, S. U. (2017). Siyasal iletişim sürecinin belirleyicileri. The Journal of Academic Social Science, 9(62) 399-415. DOI: 10.9761/JASSS7454

A REVIEW OF YOUTUBE INTERACTIONS IN THE CONTEXT OF 2024 IZMIR LOCAL ELECTIONS

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 165 - 184, 31.12.2024

Öz

With the digitalization of the media, many innovations have occurred in the political, cultural, and economic fields. The development of digital media has created a new field of political communication that serves as an alternative to conventional media. Consequently, social media has become increasingly important and permanent in conducting election campaigns. As digital methods have come to compete with and surpass traditional campaign methods, political communicators have begun to emphasize video-focused work to be published on digital platforms alongside conventional campaigns. In particular, YouTube has risen to a significant guiding position in recent years regarding its agenda-setting capacity in Turkey's election dynamics. Within the context of its digital habitat and follower sociology, YouTube has become one of the key political agenda-setters. This study analyzes user comments on the episode of the "Az Önce Konuştum" television program, which was also broadcast on YouTube and featured the mayoral candidates of İzmir Metropolitan Municipality in the context of the 2024 İzmir Local Elections. The comments were examined using content analysis, and user interactions among the comments were analyzed using social network analysis. The study focused on identifying the key aspects of the candidates' election promises and their impact on YouTube viewers. An examination of YouTube comments on the program featuring the AK Party's İzmir Metropolitan Municipality Mayor Candidate Hamza Dağ and the Republican People's Party's İzmir Metropolitan Municipality Mayor Candidate Cemil Tugay revealed that the perception of Dağ was proportionally more positive. On the other hand, considering that Tugay won the elections, it can be said that the results of local elections are not consistent with the digital content analyses.

Etik Beyan

In this study, data publicly shared by users on the platform were analyzed. Since the study does not involve sensitive data (such as information related to children, age, gender, or health status), ethical committee approval is not required.

Kaynakça

  • Ağcasulu, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Ağ Yaklaşımının Gelişimi ve Mikro Ağ Kuramları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1954.
  • Aydoğan, F., & Akyüz, A. (2010). İkinci medya çağında İnternet. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368 - 388. https://doi.org/10.31592/aeusbed. 598299
  • Bayram, N., Gürsakal, N., & Bilgel, N. (2009). Counterproductive work behavior among white‐ collar employees: A study from Turkey. International journal of selection and assessment 17(2), 180-188. https://doi.org/ 10.1111/j.1468-2389.2009.00461.x
  • Borgatti, S. P.-L. (2012). Network Theory. The SAGE Handbook of Social Network Analysis.
  • Bowyer, B. T., Kahne, J. E., ve Middaugh, E. (2015). Youth comprehension of political messages in YouTube videos. New Media & Society, 19(4), 522-541.
  • Burgess, J. ve Green, J. (2009). YouTube online video and participatory culture. Cambridge, UK: Polity Press.
  • Castells, M. (2013). Ağ toplumunun yükselişi / Enformasyon çağı (Cilt 1). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Castells, M., & Kumar, M. (2014). A conversation with Manuel Castells. Berkeley Planning Journal, 27(1), 93-99.
  • Christakis, N. A., & Fowler, J. H. (2008). The Collective Dynamics of Smoking in a Large Social Network. The New England Journal of Medicine, 358(21), 2249- 2258. DOI: 10.1056/NEJMsa0706154
  • Cross, R. P. (2001). Knowing what we know: Supporting knowledge creation and sharing in social networks. Organizational Dynamics, 30(2), 100-120 DOI: 10.1016/S0090-2616(01)00046-8.
  • Çetin, B. N. (2014). Propaganda olgusu ve propagandanın Amerikanlaşması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 239-265.
  • Divanoğlu, S. U. (2017). Siyasal iletişim sürecinin belirleyicileri. The Journal of Academic Social Science, 9(62) 399-415. DOI: 10.9761/JASSS7454
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları, Sosyal Medya Uygulamaları ve Analizi, Yeni Medya
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sezer Deniz Türsen 0009-0006-3969-4267

Nevzat Onur Çapalov 0009-0003-7938-4659

Özlem Ozan 0000-0002-4116-1551

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 29 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 7 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Türsen, S. D., Çapalov, N. O., & Ozan, Ö. (2024). 2024 İZMİR YEREL SEÇİMLERİ BAĞLAMINDA YOUTUBE ETKİLEŞİMLERİNE DAİR BİR İNCELEME. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3(2), 165-184.