Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ 10.SINIF ARAPÇA DERS KİTABININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 54, 123 - 166, 28.06.2022
https://doi.org/10.32330/nusha.1075699

Öz

Arapça öğretimi -beraberinde birçok sıkıntı getirse de- hiç de zor değildir. Öğretimin en önemli unsurlardan biri şüphesiz ki kitap seçimidir. İyi dizayn edilmiş akla ve mantığa uygun, okutulduğu seviye düzeyinde yazılmış her kitap, öğretilmesi planlanan dil için bir şanstır. Çünkü kitap, örgün eğitimde dil öğretiminde önemli bir araçtır ve yazımı, basımı ve içeriğiyle öğrenmeyi etkileyen faktörlerden birisidir. Ders kitabının sadece öğretime yer vermesi gerektiği düşünülse de kitap eğitime de yer vermeli ve günlük hayatla ilişkilendirilebilmelidir. Ders kitabı öğretimde bir araç olmasının ötesinde iyi bir rehber ve öğretim yolunu aydınlatan bir ışıktır. Araştırmanın konusu, günümüzde Anadolu İmam-Hatip Liselerinde okutulan 10.sınıf Arapça ders kitabının öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesidir.
Araştırmamızda 10. sınıf Arapça ders kitabı müfredatının Arapça öğretimine etkileri, kitabın içeriği ve konularının yeterliliği, ders kitabındaki aktiviteler, ders kitabının dilinin uygun olup olmadığı hususları tartışılmıştır.
Bu araştırmada “Karma tarama” modeli kullanılmıştır. Daha önceden bu konuda hazırlanmış benzer Arapça tezler, Arapça ve yabancı dil öğretimi hakkında yazılmış kitaplar, İmam-Hatip Liseleri ve Arapça öğretimi için yazılan çeşitli makaleler, İmam-Hatip Liselerinde Arapça öğretimi için hazırlanan öğretim programları, İmam-Hatip Liselerinde okutulan ders kitapları ve internet siteleri taranmıştır. Elde edilen veriler incelenip düzenlendikten sonra eleştirel bir bakış açısı ve bilimsel bilgiler çerçevesinde yorumlanmıştır. Sonuçta Anadolu İmam-Hatip Liselerinde okutulan ders kitaplarının daha etkin ve verimli hazırlanmasına ilişkin öneriler sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK/PROJELENDİRİLMEDİ

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Arkan, Zeynep, “Te‘allem el-‘Arabiyye İsimli Eserin Arapça Öğretim ve Eğitim Teknikleri Açısından İncelenmesi”, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya 2015.
  • Ceyhan, Erdal, Yabancı Dil Öğretimi Teknolojisi, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul 2007.
  • Dede, Mazhar, “Öğrencilerin Arapça Öğrenmede Yaptıkları Kullanım Hataları”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van 2014.
  • Demirbaş, Şakir, “Türkiye’de İmam-Hatip Ortaokullarında Okutulmakta Olan Arapça Ders Kitabı Serisi ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri”, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Şubat 2016.
  • Ege, İlhami, "İkinci Yabancı Dil (Almanca) Öğretiminde Avrupa Dil Portfolyosuna Dayalı Uygulamaların Etkinliğinin Değerlendirilmesi.", Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya 2011.
  • Gürsoy, Aynur, Arslan, Mustafa, "Eğitsel Oyunlar ve Etkinliklerle Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemi.", 1.Yabancı Dil Öğretimi ve Uygulamalı Dil Bilimi Uluslararası Konferansı, Saraybosna 2011, ss. 177.
  • Johnson, R. Burke, &Onwuegbuzie J. Alton, “Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come, Educationa lresearcher”, USA 2004, cilt:33, Sayı:7, ss.20.
  • Karaca, Mahmut, “İmam-Hatip Liselerinde Arapça Öğretimi ve Arapça Ders Kitaplarının Tahlili”, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa 1992.
  • Karaca, Selman, “Yabancı Dil Öğretiminde Drama ve Arapça Konuşma Becerisine Etkisi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir 2016.
  • Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara 1991.
  • MEB İmam Hatip Liseleri, ADÖP 2006, (29.12.2006), S. 412, s.14.
  • Medni, Bahar, “Arapça Öğretiminde Edebi Materyallerin Kullanımı”, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2010. Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Ve Eğitim Araçları Yönetmeliği, 2016, Birinci Bölüm ve İkinci Bölüm.
  • “Öğrenmede Sarmal Yaklaşım”, canada.k12.tr 23.05.2019.
  • Özdemir, Sevim, “Üniversite Öğrencilerinin Bir Yabancı Dil Olarak Arapçaya İlişkin Metaforik Algıları Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği)”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Temmuz 2017, s.31-57.
  • S. Bergil, Ayfer, “İngilizce Öğretiminde Konuşma Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Bir Teknik: Yaratıcı Drama”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat 2010.
  • T.C MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, “Anadolu İmam Hatip Lisesi Arapça Dersi (9. Ve 10. Sınıflar) Öğretimi Programı”, Ankara 2016.
  • Tobin, CaseyT., “Teaching Teenagers: Motivationand Discipline “, Mödem English Teacher, 1998, ss.51-52.
  • Tunalı, Selen B, Gözü, Ömer&Özen, Göktuğ. “Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Bir Arada Kullanılması Karma Araştırma Yöntemi”, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, Haziran 2016, ss.106-112.
  • Veiga Pessoa Reis, Luis Augustoda, “Pre-warm-up Activities: Getting Started”. English Teaching Form. (1), 1993, ss:37-38. Yıldız, Rauf, Sünbül, Ali Murat, Halis, İsa, Koç, M., “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme”, Mikro Yayınevi, Ankara 2002.

Review of the 10th Grade Arabic Coursebook of Anatolian Religious High School

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 54, 123 - 166, 28.06.2022
https://doi.org/10.32330/nusha.1075699

Öz

Teaching Arabic is not difficult but it brings many difficulties. One of the most important issues about teaching is undoubtedly the book selection. Each book that is well-designed, reasonable, and logical, written at the level of being taught is a chance for the language. Because the book is an important instrument for teaching language in formal education and is one of the factors that affect learning within its publication and content. Even though it is thought that coursebooks should be used for teaching, they should be used for education and associated with daily life as well. The coursebook is beyond being an instrument for teaching, it is a good guide and a light that enlights the way of learning. The subject of the search is the evaluation of the 10th class Arabic textbook which is taught in Anatolian Imam-Hatip High Schools today by teachers and students. In our research, issues of effects of the 10th grade Arabic lesson book syllabus on Arabic language teaching and whether the subjects and content of the book are adequate or not, activities in the lesson book, whether the level of the language of the lesson book is appropriate or not, were discussed.
In this research, the “mixed method” model was used. Similar Arabic dissertations about this subject, books written about Arabic and foreign language teaching, various articles written for Imam-Hatip High Schools and Arabic teaching, programs prepared for teaching Arabic in Imam-Hatip High Schools, textbooks taught in Imam-Hatip High Schools, and internet sites have been scanned. After the obtained data were analyzed and edited, data were interpreted within the framework of a critical perspective and scientific knowledge. As a result, suggestions were made for more effective and efficient preparation of textbooks taught in Anatolian Imam-Hatip High Schools

Proje Numarası

YOK/PROJELENDİRİLMEDİ

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Arkan, Zeynep, “Te‘allem el-‘Arabiyye İsimli Eserin Arapça Öğretim ve Eğitim Teknikleri Açısından İncelenmesi”, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya 2015.
  • Ceyhan, Erdal, Yabancı Dil Öğretimi Teknolojisi, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul 2007.
  • Dede, Mazhar, “Öğrencilerin Arapça Öğrenmede Yaptıkları Kullanım Hataları”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van 2014.
  • Demirbaş, Şakir, “Türkiye’de İmam-Hatip Ortaokullarında Okutulmakta Olan Arapça Ders Kitabı Serisi ile İlgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri”, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Şubat 2016.
  • Ege, İlhami, "İkinci Yabancı Dil (Almanca) Öğretiminde Avrupa Dil Portfolyosuna Dayalı Uygulamaların Etkinliğinin Değerlendirilmesi.", Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya 2011.
  • Gürsoy, Aynur, Arslan, Mustafa, "Eğitsel Oyunlar ve Etkinliklerle Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemi.", 1.Yabancı Dil Öğretimi ve Uygulamalı Dil Bilimi Uluslararası Konferansı, Saraybosna 2011, ss. 177.
  • Johnson, R. Burke, &Onwuegbuzie J. Alton, “Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come, Educationa lresearcher”, USA 2004, cilt:33, Sayı:7, ss.20.
  • Karaca, Mahmut, “İmam-Hatip Liselerinde Arapça Öğretimi ve Arapça Ders Kitaplarının Tahlili”, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa 1992.
  • Karaca, Selman, “Yabancı Dil Öğretiminde Drama ve Arapça Konuşma Becerisine Etkisi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir 2016.
  • Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara 1991.
  • MEB İmam Hatip Liseleri, ADÖP 2006, (29.12.2006), S. 412, s.14.
  • Medni, Bahar, “Arapça Öğretiminde Edebi Materyallerin Kullanımı”, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2010. Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Ve Eğitim Araçları Yönetmeliği, 2016, Birinci Bölüm ve İkinci Bölüm.
  • “Öğrenmede Sarmal Yaklaşım”, canada.k12.tr 23.05.2019.
  • Özdemir, Sevim, “Üniversite Öğrencilerinin Bir Yabancı Dil Olarak Arapçaya İlişkin Metaforik Algıları Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği)”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Temmuz 2017, s.31-57.
  • S. Bergil, Ayfer, “İngilizce Öğretiminde Konuşma Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Bir Teknik: Yaratıcı Drama”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat 2010.
  • T.C MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, “Anadolu İmam Hatip Lisesi Arapça Dersi (9. Ve 10. Sınıflar) Öğretimi Programı”, Ankara 2016.
  • Tobin, CaseyT., “Teaching Teenagers: Motivationand Discipline “, Mödem English Teacher, 1998, ss.51-52.
  • Tunalı, Selen B, Gözü, Ömer&Özen, Göktuğ. “Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Bir Arada Kullanılması Karma Araştırma Yöntemi”, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, Haziran 2016, ss.106-112.
  • Veiga Pessoa Reis, Luis Augustoda, “Pre-warm-up Activities: Getting Started”. English Teaching Form. (1), 1993, ss:37-38. Yıldız, Rauf, Sünbül, Ali Murat, Halis, İsa, Koç, M., “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme”, Mikro Yayınevi, Ankara 2002.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Özdemir 0000-0002-7856-1401

Demet Durmuş 0000-0002-6519-2635

Proje Numarası YOK/PROJELENDİRİLMEDİ
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2022
Kabul Tarihi 15 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Özdemir, S., & Durmuş, D. (2022). ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ 10.SINIF ARAPÇA DERS KİTABININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Nüsha, 22(54), 123-166. https://doi.org/10.32330/nusha.1075699