This research studied the opinions of primary school(grades 1-4) class teachers and middle school (grades 5-8)subject teachers about the necessity and execution of learnersâa⢠autonomy support and aimed to find out if these opinions vary according to gender, subject, experience and type of school (public or private) they are working for. The study has been carried out during 2013-2014 education session in Alanya, Antalya, Turkey. Study group consist of 217 class teachers working in primary schools and 235 subject teachers working in middle schools. Data is collected with the Learner Autonomy Support Scale and analyzed by Mann-Whitney U Test, Kruskal Wallis Test, Wilcoxon Test and Spearman` rho. According to the findings of the study the opinions of the teachers on the necessity and execution of the learners`autonomy supportive behaviors are positively related and vary significantly. In addition the opinions of the teachers on the necessity and execution of the learners` autonomy supportive behaviors vary according to gender, experience and subject but do not vary according to the type of school i.e. public or private.
Self-Determination Competence Relatedness Autonomy Learner Autonomy
Bu araştırmada ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin öğrenen özerkliğini destekleme ve sergileme davranışlarına ilişkin görüşlerinin nasıl olduğu ile bu görüşlerin cinsiyet, branş, kıdem ve resmi ve özel okulda görev yapma durumlarına göre farklılıklar gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma Antalya ili Alanya ilçesinde 2013-2014 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya ilkokullarda görev yapan 217 sınıf ve 235 ortaokullarda görev yapan branş öğretmeni katılmıştır. Araştırma verileri Öğrenen Özerkliğini Destekleme Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler Mann-Whitney U Testi Kruskal Wallis Testi Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Spearman`s rho Analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin öğrenen özerkliğini destekleme davranışlarının gerekliliği ile sergilenmesine ilişkin görüşlerinin orta düzeyde pozitif yönlü ilişkili olduğu ve bu görüşlerin anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin öğrenen özerkliğini desteklenme davranışlarının gerekliliğine ve sergilenmesine ilişkin görüşlerinin resmi ya da özel okulda görev yapmalarına göre anlamlı farklılıklar göstermediği, cinsiyetlerine, kıdem ve branşlarına göre anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir.
Özbelirleme Yeterlik İlişki Özerklik Öğretmen Özerklik Desteği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 3 |