BibTex RIS Kaynak Göster

THE INVESTIGATION OF HISTORICAL AND CULTURAL CONSCIOUS: HARPUT CASTLE SAMPLE

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 2, 99 - 119, 01.03.2014

Öz

Harput District is one of the protected areas in our country, which is kept, in fact, as an open-air museum. It should be protected because the place hosts a historical and cultural heritage. The main framework of the study consists of identifying what the awareness level of the individuals included is about the historical and cultural assets located at the surroundings. The subjects of the study are the students of the Fırat University, craftsmen at Harput District, İzzetpaşa District and the University District linked to the Elazığ Trade and Industry Chamber. 416 individuals have been selected randomly as the sample group from the mentioned population. The survey data of the study has been obtained by applying an attitude scale of 16 items and an inquiry consisting of other questions. The analysis of the obtained data has been done through SPSS Scale (16 Packet Program) crossly and by obtaining their frequency variance. From the obtained data, it is understood that the historical and cultural values are not protected, and the awareness level of the people is too low.

Kaynakça

  •  Alver, K., (2007). Steril Hayatlar. Birinci Baskı. Ankara: Hece Yayınları Alkış, S. ve Oğuzoğlu, Y., (2005a). İlköğretim Öğrencilerinin Tarihi Çevre Bilgisinin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: VIII (1), ss:23-46.
  •  Alkış, S. ve Oğuzoğlu, Y., (2005b). Ülkemiz Koşullarında Tarihi Çevre Eğitiminin Önemini ve Gerekliliğini Arttıran Etkenler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: VIII (2), ss:347-361.
  •  Arabacıoğlu, F.P. ve Aydemir, I., (2007). Tarihi Çevrelerde Yeniden Değerlendirme Kavramı. YTÜ Mim. Fak. E-Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, ss:204-211
  •  Ata, B., (2002). Müzelerle ve Tarihî Mekânlarla Tarih Öğretimi: Tarih Öğretmenlerinin “Müze Eğitimine” İlişkin Görüşleri. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  •  Aygün, H.M., (2011). Kültürel Mirası Korumada Katılımcılık. Vakıflar Dergisi:35, ss:209-211
  •  Aysevener, K., (2001). Bir İlerleme Tasarımı Olarak Tarih. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi: 41, cilt:1, ss:171-186
  •  Coşkun, M., (2005/1). Planlama TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını. Journal of the Chamber of City Planners Union of Chambers of Turkish Engineers and Architects. /1 Issn 1300-7319 Sayı: 31, ss:47
  •  Çakmak, Z. ve Bulut, B., (2013/II). 2004 Sosyal Bilgiler 7. Sınıf Öğretim Programı ve Tarih Bilinci. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 34,ss:147-156
  •  Demircioğlu, H.İ., (2012). Tarih Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi yayınevi.
  •  Demirkesen, A.C., Özlüdemir, M.T. ve Demir, H.M., (2005). Kapadokya Örneğinde Tarihi ve Kültürel Mirasın Korunması ve Bu İşlemlerde Harita Mühendislerinin
  •  Yetki Ve Sorumlulukları. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10.Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, 28 Mart 1 Nisan, Ankara, ss:1-10  Dilek, D., (2007). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünme Gelişimi.3.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık
  •  Dinç, E., Erdil, M. ve Keçe, M., (2011). Uşak Üniversitesi Öğrencilerinin Tarihi ve Kültürel Eserler Hakkındaki İlgi ve Farkındalıklarının İncelenmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 4/2, ss:279-297
  •  Işık, H., (2008). İlköğretimde Tarih Konularının Yerel Tarih İle İlişkilendirilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt:1/4, ss:291-310
  •  Kaya, R., (2005). Öğrencilerin Tarih Sunum Araçlarına Yaklaşımı(Erzurum Örneği). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  •  Kıncal, R.Y., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık Ortaylı, İ., (2011). Son İmparatorluk Osmanlı. 14.baskı. İstanbul: Timaş yayınları
  •  Özbaran, S., (2003). Güdümlü Tarih. İstanbul: Cem yayınevi
  •  Paykoç, F., (2011). Tarih Öğretiminde Duyuşsal Alanın Rolü. Tarih Öğretimi ve Ders kitapları 1994 Buca Sempozyumu. İzmir: Tarih Vakfı Yurt Yayınları Sayan, Y., (1994). Tarihi Çevrenin Bazı Tahrip Sebepleri ve Korunması İçin Öneriler. Çevre Dergisi: 11, ss:46
  •  Sayan, Y., (2009). Türk Kültür Mirasının Korunması Ve Tarihi Çevre Bilinci Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies. Cilt: IX, Sayı: 1, s:157-160,  Tankut, G., (2005/1). Planlama Tmmob Şehir Plancıları Odası Yayını. Journal of the Chamber of City Planners Union of Chambers of Turkish Engineers and Architects /1 ISSN 1300-7319, Sayı:31, Sayfa:9,  Tekeli, İ. (2013). Tarih Bilinci ve Gençlik. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
  •  Ulusoy, K.,(2009). 2009 Lise Öğrencilerinin Tarih Dersi Sayesinde Elde Ettiği Bazı Kazanımlar. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 28, ss:115 -134
  •  (www.cekulvakfi.org.tr/.../harput-kalesindeki-kazilarda-onemlieserlere-u,27.04.13).

TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 2, 99 - 119, 01.03.2014

Öz

Harput Mahallesi, ülkemizin adete açık hava müzesi konumumda olan sit alanlarından birisidir. Tarihi ve kültürel mirasa ev sahipliği yapması münasebetiyle korunup kollanması gerekmektedir. Araştırma kapsamındaki bireylerin çevrelerinde bulunan tarihi ve kültürel varlıklar hakkında farkındalık düzeyinin ne olduğunu saptamak bu çalışmanın temel çerçevesini oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni, Elazığ Ticaret ve Sanayi Odası`na bağlı İzzet Paşa Mahallesi, Üniversite Mahallesi ve Harput Mahallesi`nde bulunan esnaflar ile Fırat Üniversitesi öğrencileridir. Söz konusu evrenden tesadüfi örnekleme yoluyla 416 kişi örneklem grubu olarak seçilmiştir. Örneklem grubuna 16 maddelik tutum ölçeği ve diğer sorulardan oluşan anket uygulanarak bu araştırmanın verileri elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi SPSS 16 paket programı vasıtasıyla çapraz (cross) ve frekans dağılımları elde edilerek yapılmıştır. Elde edilen verilerden Harput`taki tarihi ve kültürel değerlerin korunmadığı, halkın tarih bilinci ve farkındalık düzeyinin düşük olduğu anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  •  Alver, K., (2007). Steril Hayatlar. Birinci Baskı. Ankara: Hece Yayınları Alkış, S. ve Oğuzoğlu, Y., (2005a). İlköğretim Öğrencilerinin Tarihi Çevre Bilgisinin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: VIII (1), ss:23-46.
  •  Alkış, S. ve Oğuzoğlu, Y., (2005b). Ülkemiz Koşullarında Tarihi Çevre Eğitiminin Önemini ve Gerekliliğini Arttıran Etkenler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt: VIII (2), ss:347-361.
  •  Arabacıoğlu, F.P. ve Aydemir, I., (2007). Tarihi Çevrelerde Yeniden Değerlendirme Kavramı. YTÜ Mim. Fak. E-Dergisi, Cilt:2, Sayı:4, ss:204-211
  •  Ata, B., (2002). Müzelerle ve Tarihî Mekânlarla Tarih Öğretimi: Tarih Öğretmenlerinin “Müze Eğitimine” İlişkin Görüşleri. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  •  Aygün, H.M., (2011). Kültürel Mirası Korumada Katılımcılık. Vakıflar Dergisi:35, ss:209-211
  •  Aysevener, K., (2001). Bir İlerleme Tasarımı Olarak Tarih. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi: 41, cilt:1, ss:171-186
  •  Coşkun, M., (2005/1). Planlama TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayını. Journal of the Chamber of City Planners Union of Chambers of Turkish Engineers and Architects. /1 Issn 1300-7319 Sayı: 31, ss:47
  •  Çakmak, Z. ve Bulut, B., (2013/II). 2004 Sosyal Bilgiler 7. Sınıf Öğretim Programı ve Tarih Bilinci. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 34,ss:147-156
  •  Demircioğlu, H.İ., (2012). Tarih Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi yayınevi.
  •  Demirkesen, A.C., Özlüdemir, M.T. ve Demir, H.M., (2005). Kapadokya Örneğinde Tarihi ve Kültürel Mirasın Korunması ve Bu İşlemlerde Harita Mühendislerinin
  •  Yetki Ve Sorumlulukları. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10.Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, 28 Mart 1 Nisan, Ankara, ss:1-10  Dilek, D., (2007). Tarih Derslerinde Öğrenme ve Düşünme Gelişimi.3.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık
  •  Dinç, E., Erdil, M. ve Keçe, M., (2011). Uşak Üniversitesi Öğrencilerinin Tarihi ve Kültürel Eserler Hakkındaki İlgi ve Farkındalıklarının İncelenmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi: 4/2, ss:279-297
  •  Işık, H., (2008). İlköğretimde Tarih Konularının Yerel Tarih İle İlişkilendirilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt:1/4, ss:291-310
  •  Kaya, R., (2005). Öğrencilerin Tarih Sunum Araçlarına Yaklaşımı(Erzurum Örneği). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  •  Kıncal, R.Y., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık Ortaylı, İ., (2011). Son İmparatorluk Osmanlı. 14.baskı. İstanbul: Timaş yayınları
  •  Özbaran, S., (2003). Güdümlü Tarih. İstanbul: Cem yayınevi
  •  Paykoç, F., (2011). Tarih Öğretiminde Duyuşsal Alanın Rolü. Tarih Öğretimi ve Ders kitapları 1994 Buca Sempozyumu. İzmir: Tarih Vakfı Yurt Yayınları Sayan, Y., (1994). Tarihi Çevrenin Bazı Tahrip Sebepleri ve Korunması İçin Öneriler. Çevre Dergisi: 11, ss:46
  •  Sayan, Y., (2009). Türk Kültür Mirasının Korunması Ve Tarihi Çevre Bilinci Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies. Cilt: IX, Sayı: 1, s:157-160,  Tankut, G., (2005/1). Planlama Tmmob Şehir Plancıları Odası Yayını. Journal of the Chamber of City Planners Union of Chambers of Turkish Engineers and Architects /1 ISSN 1300-7319, Sayı:31, Sayfa:9,  Tekeli, İ. (2013). Tarih Bilinci ve Gençlik. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları
  •  Ulusoy, K.,(2009). 2009 Lise Öğrencilerinin Tarih Dersi Sayesinde Elde Ettiği Bazı Kazanımlar. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 28, ss:115 -134
  •  (www.cekulvakfi.org.tr/.../harput-kalesindeki-kazilarda-onemlieserlere-u,27.04.13).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Seval Topçu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topçu, S. (2014). TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ. Education Sciences, 9(2), 99-119. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0609
AMA Topçu S. TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ. NWSA. Mart 2014;9(2):99-119. doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0609
Chicago Topçu, Seval. “TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ”. Education Sciences 9, sy. 2 (Mart 2014): 99-119. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0609.
EndNote Topçu S (01 Mart 2014) TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ. Education Sciences 9 2 99–119.
IEEE S. Topçu, “TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ”, NWSA, c. 9, sy. 2, ss. 99–119, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0609.
ISNAD Topçu, Seval. “TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ”. Education Sciences 9/2 (Mart 2014), 99-119. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0609.
JAMA Topçu S. TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ. NWSA. 2014;9:99–119.
MLA Topçu, Seval. “TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ”. Education Sciences, c. 9, sy. 2, 2014, ss. 99-119, doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.1C0609.
Vancouver Topçu S. TARİHİ VE KÜLTÜREL BİLİNCİN İNCELENMESİ: HARPUT KALESİ ÖRNEKLEMİ. NWSA. 2014;9(2):99-119.