The aim of this research is to determine pre-service teachersa⢠beliefs regarding how a curriculum should be like. The population of this study which has a survey model and descriptive nature is pre-service teachers in 3rd and 4th year of their education during 2011-2012 academic year in Education Faculty of a university in Southeast Anatolian Region. aÅ"Simple random samplinga method has been used as a sampling method in this study and 415 pre-service teachers participated in the research. Data has been obtained via Curriculum Orientations Inventory developed by Cheung and Wong (2002) and adapted to Turkish by Eren (2010). Cronbach alpha internal consistency values of factors in the inventory change between .63 and .75. Data has been analyzed via SPSS 16.0 software program for computing frequency, percentage, arithmetic average, standard deviation, independent samples t-test, one-way variation analysis (anova) and simple correlation. As a result of this study, it is found that pre-service teachers highly believe that a curriculum should involve academic, cognitive processes, social-reconstructionist, humanistic, and technological factors or features related to these factors. Apart from this, in terms of demographic variables, no significant difference between pre-service teachersa⢠belief levels has been found. In addition to this, no significant difference between pre-service teachersa⢠beliefs regarding mentioned factors has been found.
Curriculum Curriculum development Curriculum beliefs Pre-service teachers
Araştırmanın genel amacı, bir eğitim programının nasıl olması gerektiğine ilişkin öğretmen adaylarının inançlarını belirlemektir. Tarama modelinde olup, betimsel bir nitelik taşıyan bu araştırmanın evrenini, 2011-2012 akademik yılında Türkiyeaâ¢nin Güneydoğu Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesiaâ¢nde 3. ve 4. sınıf düzeyinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak aÅ"basit rastlanstısal (tesadüfi) örnekleme yöntemia kullanılmış ve araştırma 415 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Veriler, Cheung ve Wong (2002) tarafından geliştirilen, Eren (2010) tarafından Türkçeaâ¢ye uyarlanan aÅ"Program Yönelimleri Envanteria (PYE) ile elde edilmiştir. Ölçekte yer alan faktörlerin Cronbach alfa iç tutarlık değerleri .63 ile.75 arasında değişmektedir. Veriler, SPSS 16.0 paket programı aracılığıyla frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (anova) ve basit korelasyon teknikleriyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğretmen adaylarının akademik, bilişsel süreçler, sosyal-yeniden yapılanmacı, insancıl ve teknoloji faktörlerinin veya bu faktörleri ilgilendiren niteliklerin bir eğitim programında bulunması gerektiği inancına yüksek düzeyde sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Öte yandan demografik değişkenler açısından öğretmen adaylarının inanç düzeyleri arasında anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca, ilgili faktörlere ilişkin öğretmen adaylarının inançları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.
Eğitim programı Program geliştirme Program inançları Öğretmen adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 1 |