In this study, some practices of drama undertaken by students in drama lessons will be exemplified, and their attitude towards creative drama will be discussed at the end. Data obtained from analysis demonstrates that attitude of the candidate teachers towards creative drama vary depending on variables. It was observed that the kind of education that the teacher candidates received created a significant difference only in the one dimension of the attitude scale. When considered in terms of the classrooms they study, it is observed that the significant differences arise with respect to only one dimension. When their attitudes towards creative drama were examined in terms of gender, it is identified that the significant differences arise with respect to all three dimensions.Findings of the study were compared with previous studies and several recommendations are made in light of the results.
Bu çalışmada öğrencilerle drama dersinde gerçekleştirilen bazı drama uygulamalarına örnekler verilecek ve süreç sonunda ölçülen yaratıcı dramaya yönelik tutumları üzerinde tartışılacaktır. Analizler sonucunda elde edilen verilere göre; öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından farklılaşmalar gösterdiği saptanmıştır. Öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri öğrenim türünün, tutum ölçeğinin sadece bir alt boyutunda anlamlı farklılık oluşturduğu gözlenmiştir. Okudukları şubeler açısından bakıldığında da bir alt boyut açısından anlamlı farklılıklar oluştuğu görülmüştür. Cinsiyete göre yaratıcı dramaya yönelik tutumları incelendiğinde ise 3 alt boyut açısından da anlamlı farklılıklar oluştuğu saptanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular geçmiş çalışmalarla karşılaştırılarak çeşitli önerilerde bulunulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 4 Sayı: 4 |