The aim of this study was to examine life satisfaction of teachers working at primary education in terms of such variables as their gender, whether they do social activities together out of school, status of education, they type of school they work, whether they are a member of a union, the type of location they work, the region they work. The working of the study consisted of 2116 teachers working at primary schools within the Ministry of Education in Turkey. Life Satisfaction Scale was used to collect data in the study. Depending on the findings of the study, it was found that life satisfaction of teachers differed significantly in terms of such variables as their gender, whether they are a member of a union, the type of location they live, the region and whether they do social activities together out of school. No significant difference was found at life satisfaction of teachers in terms of the variable of status of education.
Teacher Life Satisfaction Region Social Activity Type of Location
Bu araştırmada, Türkiye'de ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin yaşam doyumlarını, cinsiyetleri, öğretmenlerin okul dışında beraber sosyal etkinlik yapıp yapmama, öğrenim durumu, öğretmenlerin çalıştıkları okul türü, herhangi bir sendikaya üye olup olmama durumu, çalıştıkları yerleşim türü, öğretmenlerin çalıştıkları bölge değişkenleri açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye'nin Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilköğretim okullarında görev yapan 2116 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması için Yaşam Doyum Ölçeği kullanmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin yaşam doyumları, cinsiyet, sendikaya üye olup olmama, çalıştıkları okul türü, yaşadıkları yerleşim türü, bölge, okul dışında sosyal etkinlik yapıp yapmama değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma göstermektedir. Öğretmenlerin yaşam doyumları, öğrenim durumları değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma göstermemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 4 Sayı: 4 |